Vyučující
|
-
Ventruba Zdeněk, prof. Ing. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Transformační a technické systémy a procesy. Technické produkty jako technické systémy pro realizaci transformačních procesů. Vlastnosti a kvalita technických systémů. Struktury technických systémů. Hlavní zásady pro docílení požadovaných vlastností technických systémů "Design for X". Konstrukční činnosti a jejich racionalizace. Konstruování jako proces s cílem návrhu technických systémů s požadovanými vlastnostmi. Získané poznatky jsou tvořivě procvičovány na příkladech z praxe. Obsah přednášek a cvičení po jednotlivých týdnech viz Courseware.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
E-learning, Projektová výuka, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
- 4 hodiny za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 2 hodiny za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
předpokládají se znalosti v rozsahu dosavadního vysokoškolského studia. Žádné podmiňující předměty |
popsat a vysvětlit základní konstrukční principy navrhovaných řešení designu popsat a vysvětlit základní stylově estetické kvality navrhovaného designu |
Odborné dovednosti |
---|
vizualizovat návrhy navrhovaných řešení designu komunikovat s členy konstrukčního týmu a externími zadavateli |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodovat v souvislostech jen částečně známých srozumitelně a přesvědčivě sdělovat odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, samostatně získávat další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popíše a vysvětlí základní transformační a technické systémy a procesy, jejich vlastnosti a kvalitu rozliší struktury technických systémů popíše hlavní zásady konstrukční činnosti jako procesu s cílem návrhu technických systémů s požadovanými vlastnostmi aplikuje výše uvedené znalosti na konkrétní příklad řešeného prakticky založeného semestrálního projektu |
Odborné dovednosti |
---|
využívá konstrukční postupy s cílem návrhu technických systémů s požadovanými vlastnostmi vypracovává odbornou dokumentaci semestrálního projektu profesně založenou na koncepci Engineering Design Science prezentuje dosažené výsledky na odborném kolokviu |
Obecné způsobilosti |
---|
samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
E-learning, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Projektová výuka, |
Skupinová výuka, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Skupinová prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti |
---|
Portfolio, |
Doporučená literatura
|
-
Eder, Wolfgang Ernst; Hosnedl, Stanislav. Design engineering : a manual for enhanced creativity. Boca Raton : CRC Press, 2008. ISBN 978-1-4200-4765-3.
-
Eder, Wolfgang Ernst; Hosnedl, Stanislav. Introduction to Design Engineering: Systematic Creativity and Management. CRC Press / Balkema, Taylor & Francis Group, Leiden, The Netherlands, 2010.
-
Hosnedl, S. Systémové navrhování technických produktů. Plzeň, ZČU, FST, 2009.
-
Hubka, V. Konstrukční nauka : Obecný model postupu při konstruování. Praha : Konservis, 1995. ISBN 80-90 1135-0-8.
|