Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1) Úvod do předmětu - prezentace cílů (proč je důležité rozvíjet inovativní myšlení, generovat nové nápady, hledat nové kreativní způsoby řešení a pracovat v týmu) 2) Principy interdisciplinární spolupráce - sdílení "best practice" z úspěšných fakultních projektů včetně projektů se zahraničními univerzitami a dalšími partnery 3) Budování týmu a simulace týmových rolí - členové týmů potřebují rozumět svým rolím, stejně jako rolím svých kolegů, a v interakcích musí být schopni posoudit, jakým způsobem řešit problémy, jakou formou sdílet informace, kdy aktivně přispívat a kdy je lépe ponechat iniciativu jiným. 4) Stručné vysvětlení metodiky Design Thinking a Human Centered Design - jejich přínosy, užitečnost a praktické využití pro rozvoj kreativního myšlení a řešení problémů v kontextu týmové spolupráce 5) Týmové aktivity zaměřené na posílení pozorování - dojmů - předsudků - postřehů jako akcelerátor nových nápadů v týmu 6) Aktivity k otevření témat v týmu a posilování vizí - intuice - představivosti - kreativního myšlení 7) Rizika týmové kooperace - jak jim předcházet, jak řešit krizi týmu 8) Definování modelového problému v týmu a domluva na jeho řešení - nahlížení z různých úhlů pohledu a vědomí složitosti 9) Prototypování týmového řešení - experimentální ověřování možných řešení 10) Prezentace týmové práce - reflexe a zpětná vazba 11) Shrnutí cílů, evaluace, diseminace
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 15 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- porozumět základnímu projektovému cyklu - zformulovat a zapsat své myšlenky v uceleném jazykovém útvaru, - samostatně vyhledávat teoretické podpůrné zdroje |
Odborné dovednosti |
---|
- připravit návrh řešení designérského projektu - realizovat konkrétní projekt/nápad/produkt/dílo ve studované disciplíně, - motivovat se pro týmovou spolupráci |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- orientuje se v principech týmové kooperace a prakticky je uplatňuje - aplikuje základní principy Design Thinking a Human Centered Design v týmu - charakterizuje zásady přípravy a realizace mezioborového projektu, vyjmenuje různé metody a postupy pro týmové řešení |
Odborné dovednosti |
---|
- kreativně zastává týmové role - efektivně pracuje v týmu (komunikuje, spolupracuje a podílí se na organizaci týmové práce) - rozvíjí kreativní myšlení v kontextu týmové spolupráce - připravuje prototypování týmového řešení a experimentálně je ověří - prezentuje výsledky týmové práce a získává reflexi a zpětnou vazbu |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Kooperativní výuka, |
Odborné dovednosti |
---|
Diskuse, |
Prezentace práce studentů, |
Projektová výuka, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Design zaměřený na člověka: soubor nástrojů [online]. Brno: Flow, 2013. ISBN 978-80-905480-1-5.
-
Designing a Future Economy. 2017.
-
Product design hiring report. 2019.
-
Avlund K., et al. Effects of comprehensive follow-up home visits after hos-pitalization on functional ability and readmissions amongold patients. A randomized controlled study. ScandinavianJournal of Occupational Therapy. 2002.
-
Cikánek, Martin. Kreativní průmysly : příležitost pro novou ekonomiku II. Nové, rozš. a rev. vyd. V Praze : Institut umění, 2013. ISBN 978-80-7008-274-4.
-
Findlay, R. The Bauhaus, and the collaborative critique.. 1997.
-
Getto, G. & Amant, K. St. Designing Globally, Working Locally: Using Personas to Develop Online Communication Products for International Users. Communication Design Quarterly Review 3(1). East Carolina University, 2014.
-
Han, H-Ch., et al. Art Education in the Era of Digital Visual Culture. The International Journal of Arts Education, 15(2). 2017.
-
Kolajová, Lenka. Týmová spolupráce : jak efektivně vést tým pro dosažení nejlepších výsledků. 1. vyd. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1764-6.
-
Lamont, M. How Professors Think: Inside the Curious World of Academic Judgment. (2nd ed.). Cambridge: Harvard University Press, 2010.
-
Matteson, M. L., Anderson, L., & Boyden, C. Soft skills: A phrase in search of meaning. Libraries and the Academy 16(1). 2016.
-
Maxwell, J. C. Týmová spolupráce. Martin Dolejš. 2014. ISBN 978-80-7349-432-2.
-
McIntyre, S. & Watson, K. Online teamwork and collaboration. Learning to Teach Online. University New South Wales, 2011.
-
Meizlish, D. & Anderson, O. Teaching in Teams: A Planning Guide for Successful Collaborations.. 2018.
-
Nancarrow S. Dynamic role boundaries in intermediate care services. Journal of Interprofessional Care 18. 2004.
-
Nancarrow, S., et al. Qualitative evaluation of the implementation of the Interdisciplinary Management Tool: a reflective tool to enhance interdisciplinary teamwork using Structured. https://www.researchgate.net/publication/269726573, 2014.
-
Staskevica, A. The importance of competency model development. Acta Oeconomica Pragensia 2. 2019.
-
Stewart A., & Clifford R. New Models for Collaboration. In C. Brunet (Ed.), To get there: designing together. 2018.
-
Sveen E., et al. Association between impairments, self-care ability and social activities 1 year after stroke. Disability and Rehabilitation, 21. 1999.
-
Tahedoost, H. Measurement and Scaling Techniques in Research Methodology; Survey / Questionnaire Development. International Journal of Academic Research in Management 6(1), 1-5. 2016.
-
Walker, K. A systems approach to design innovation. In C. Brunet (Ed.), To get there: designing together. 2018.
-
Yanamandram, V., & Noble, G. Student experiences and perceptions of team-teaching in a large undergraduate class. Journal of University Teaching and Learning Practice. 2006.
|