Předmět: Mezioborová týmová spolupráce prostřednictvím Design Thinking metod

« Zpět
Název předmětu Mezioborová týmová spolupráce prostřednictvím Design Thinking metod
Kód předmětu KDU/BMTS
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Čambál Petr, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1) Úvod do předmětu - prezentace cílů (proč je důležité rozvíjet inovativní myšlení, generovat nové nápady, hledat nové kreativní způsoby řešení a pracovat v týmu) 2) Principy interdisciplinární spolupráce - sdílení "best practice" z úspěšných fakultních projektů včetně projektů se zahraničními univerzitami a dalšími partnery 3) Budování týmu a simulace týmových rolí - členové týmů potřebují rozumět svým rolím, stejně jako rolím svých kolegů, a v interakcích musí být schopni posoudit, jakým způsobem řešit problémy, jakou formou sdílet informace, kdy aktivně přispívat a kdy je lépe ponechat iniciativu jiným. 4) Stručné vysvětlení metodiky Design Thinking a Human Centered Design - jejich přínosy, užitečnost a praktické využití pro rozvoj kreativního myšlení a řešení problémů v kontextu týmové spolupráce 5) Týmové aktivity zaměřené na posílení pozorování - dojmů - předsudků - postřehů jako akcelerátor nových nápadů v týmu 6) Aktivity k otevření témat v týmu a posilování vizí - intuice - představivosti - kreativního myšlení 7) Rizika týmové kooperace - jak jim předcházet, jak řešit krizi týmu 8) Definování modelového problému v týmu a domluva na jeho řešení - nahlížení z různých úhlů pohledu a vědomí složitosti 9) Prototypování týmového řešení - experimentální ověřování možných řešení 10) Prezentace týmové práce - reflexe a zpětná vazba 11) Shrnutí cílů, evaluace, diseminace

Studijní aktivity a metody výuky
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- porozumět základnímu projektovému cyklu - zformulovat a zapsat své myšlenky v uceleném jazykovém útvaru, - samostatně vyhledávat teoretické podpůrné zdroje
Odborné dovednosti
- připravit návrh řešení designérského projektu - realizovat konkrétní projekt/nápad/produkt/dílo ve studované disciplíně, - motivovat se pro týmovou spolupráci
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- orientuje se v principech týmové kooperace a prakticky je uplatňuje - aplikuje základní principy Design Thinking a Human Centered Design v týmu - charakterizuje zásady přípravy a realizace mezioborového projektu, vyjmenuje různé metody a postupy pro týmové řešení
Odborné dovednosti
- kreativně zastává týmové role - efektivně pracuje v týmu (komunikuje, spolupracuje a podílí se na organizaci týmové práce) - rozvíjí kreativní myšlení v kontextu týmové spolupráce - připravuje prototypování týmového řešení a experimentálně je ověří - prezentuje výsledky týmové práce a získává reflexi a zpětnou vazbu
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Cvičení (praktické činnosti),
Řešení problémů,
Kooperativní výuka,
Odborné dovednosti
Diskuse,
Prezentace práce studentů,
Projektová výuka,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Skupinová prezentace,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Design zaměřený na člověka: soubor nástrojů [online]. Brno: Flow, 2013. ISBN 978-80-905480-1-5.
  • Designing a Future Economy. 2017.
  • Product design hiring report. 2019.
  • Avlund K., et al. Effects of comprehensive follow-up home visits after hos-pitalization on functional ability and readmissions amongold patients. A randomized controlled study. ScandinavianJournal of Occupational Therapy. 2002.
  • Cikánek, Martin. Kreativní průmysly : příležitost pro novou ekonomiku II. Nové, rozš. a rev. vyd. V Praze : Institut umění, 2013. ISBN 978-80-7008-274-4.
  • Findlay, R. The Bauhaus, and the collaborative critique.. 1997.
  • Getto, G. & Amant, K. St. Designing Globally, Working Locally: Using Personas to Develop Online Communication Products for International Users. Communication Design Quarterly Review 3(1). East Carolina University, 2014.
  • Han, H-Ch., et al. Art Education in the Era of Digital Visual Culture. The International Journal of Arts Education, 15(2). 2017.
  • Kolajová, Lenka. Týmová spolupráce : jak efektivně vést tým pro dosažení nejlepších výsledků. 1. vyd. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1764-6.
  • Lamont, M. How Professors Think: Inside the Curious World of Academic Judgment. (2nd ed.). Cambridge: Harvard University Press, 2010.
  • Matteson, M. L., Anderson, L., & Boyden, C. Soft skills: A phrase in search of meaning. Libraries and the Academy 16(1). 2016.
  • Maxwell, J. C. Týmová spolupráce. Martin Dolejš. 2014. ISBN 978-80-7349-432-2.
  • McIntyre, S. & Watson, K. Online teamwork and collaboration. Learning to Teach Online. University New South Wales, 2011.
  • Meizlish, D. & Anderson, O. Teaching in Teams: A Planning Guide for Successful Collaborations.. 2018.
  • Nancarrow S. Dynamic role boundaries in intermediate care services. Journal of Interprofessional Care 18. 2004.
  • Nancarrow, S., et al. Qualitative evaluation of the implementation of the Interdisciplinary Management Tool: a reflective tool to enhance interdisciplinary teamwork using Structured. https://www.researchgate.net/publication/269726573, 2014.
  • Staskevica, A. The importance of competency model development. Acta Oeconomica Pragensia 2. 2019.
  • Stewart A., & Clifford R. New Models for Collaboration. In C. Brunet (Ed.), To get there: designing together. 2018.
  • Sveen E., et al. Association between impairments, self-care ability and social activities 1 year after stroke. Disability and Rehabilitation, 21. 1999.
  • Tahedoost, H. Measurement and Scaling Techniques in Research Methodology; Survey / Questionnaire Development. International Journal of Academic Research in Management 6(1), 1-5. 2016.
  • Walker, K. A systems approach to design innovation. In C. Brunet (Ed.), To get there: designing together. 2018.
  • Yanamandram, V., & Noble, G. Student experiences and perceptions of team-teaching in a large undergraduate class. Journal of University Teaching and Learning Practice. 2006.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr