|
Vyučující
|
-
Čiháková Petra, Ing. arch. Ph.D.
-
Andrlík Jan, prof. Ing. arch.
|
|
Obsah předmětu
|
- environmentální hledisko tmy - filozofické pojetí tmy - psychologické účinky tmy - percepce za potlačení zrakového smyslu - tma jako výchozí bod a tvůrčí esence
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vybavit si základní umělecko estetické kategorie nutné pro reflexi a interpretaci vlastního díla a kontextového rámce |
| Odborné dovednosti |
|---|
| navrhovat a reflektovat prostorové dílo s ohledem k jeho světelné, barevné a kompoziční působivosti, formulovat soudy o své koncepci a diskutovat je s kolegy a pedagogy, variovat a upravovat návrh s ohledem na poskytovanou zpětnou vazbu, finalizovat model návrhu |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| interpretace umělecko - estetických konceptů vnímání a prožívání světelné kvality objektů, výkladových rámců fenoménu tmy z oblasti environmentální, psychologické a estetické |
| Odborné dovednosti |
|---|
| navrhování ěl z oblasti environmentálního designu pro architekturu a jejich explikace a interpretace s ohledem na ekologické a estetické kvality tmy, reflexe územního plánování v kontextu fenoménu "tmy" a světelného smogu navrhování městského a interiérového designu využívající zprostředkované poznatky |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Přednáška s demonstrací, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Prezentace práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Diskuse, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Výstupní projekt, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Kolokvium, |
|
Doporučená literatura
|
-
Bogard, Paul. The end of night: Searching for natural darkness in an age of artificial light.. New York: Back Bay Books, 2013.
-
Burke, Edmund. A Philosophical Enquiry into the Origin of Our Ideas of the Sublime and Beautiful. 1757.
-
Govan, M., & Kim, C. Y., & Greene, A. de L., & Krupp, E. C. James Turrell: A Retrospective (2nd ed.). London, New York, Los Angeles: Prestel Publishing, Museum Associates, 2013.
-
Lyytimäki, Jari. Maps of light pollution in odd places: Are night time satellite pictures making us to forget natural darkness?. International Journal of Sustainable Lighting IJSL, 2020.
-
Merleau-Ponty, Maurice. Svět vnímání. 1. vyd. Praha : Oikoymenh, 2008. ISBN 978-80-7298-287-5.
-
Schlör, Joachim. Nights in the big city: Paris, Berlin, London 1840?1930. London: Reaktion Books, 1998.
-
Svestka, J., & Stecker, R., & Jacques, A. S., & Krischanitz, A. Perceptual Cells James Turrell. Stuttgart: Dr. Cantz´sche Druckerei, 1992.
-
Weschler, L. Seeing Is Forgetting the Name of the Thing One Sees. alifornia: University of California Press, 2009.
|