Předmět: Ateliér Keramický design 9

« Zpět
Název předmětu Ateliér Keramický design 9
Kód předmětu KDU/KD9
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 11
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Janoušek Jiří, Doc. MgA.
Obsah předmětu
1. - 13. - Seznámení s náplní a rozsahem práce v semestru - zadání hl. semestrálního projektu - klauzurní práce. - Soubory pro speciální účely - nemocniční keramika a porcelán pro postižené osoby, speciální stravovací zařízení - teoretická a koncepční řešení. Provedení v materiálu. - Dekorativní interiérové prvky a doplňky - vázy, svícny apod. pro doplnění a kompoziční dořešení stolu pro slavnostní příležitosti. Koncepce a provedení v materiálu. - Přípravné kresby a skici. - Výběr nejvhodnější varianty řešení. - Sádrové modely, základní kostra v materiálu, dokumentace. - Průběžné plnění zadaných dílčích seminárních úkolů vč. konzultací. - Povinná průběžná tvorba, konzultace a korektury KP. - Finalizace KP, předložení konečné verze v termínu dle požadavků vyučujícího. - Dokumentace, prezentace.

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Projektová výuka, Dialogická výuka, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Seminář
  • Kontaktní výuka - 130 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 45 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 50 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
využívat technických a technologických postupů navrhování z oboru keramického designu,, využívat výrazových prostředků keramického designu pro navrhování variant s ohledem na správné propojení funkce a estetických kritérií výrobku, reprodukovat znalosti o technických a technologických postupech zpracování 3D modelu produktu nebo prototypu komplexního projektového zadání, pokročilých technických a technologických postupů spojených s produkcí výrobků keramického designu, o vhodných formách prezentace a propagace prototypu/projektu, o způsobech zdůvodňování a obhajování vlastní návrhové činnosti ve vztahu k dalším členům konstrukčního týmu, o způsobech kritického posouzení vlastní práce v oborovém kontextu,
Odborné dovednosti
využívat běžné technické a technologické postupy designu a produkce keramiky spojených se specifiky různých materiálů, jejich vlastností a zpracování, volnou rukou i ve 3D editorech naskicovat návrhové varianty vytvářeného produktu s ohledem k jeho technické funkčnosti a estetickým kvalitám, vybrat nejvhodnější variantu a vytvořit komplexní projektovou dokumentaci, předložit svůj návrh a výběr zadavateli a zdůvodnit jej s ohledem na zadání a zjištěné požadavky, vytvořit 3D model komplexního produktu pomocí standardních modelérských postupů, nebo 3D editorů a 3D tisku, zvolit odpovídající technologii výroby modelu a navrhovat technologický postup výroby prototypu,
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
o plánování složitějšího projektu vývoje a realizace keramických souborů pro speciální účely (např. porcelán pro postižené osoby, nemocniční keramika, speciální stravovací zařízení atd.) a dekorativních doplňků a prvků, o jednotlivých fázích práce a jejich organizaci, o navrhování variant s ohledem na správné propojení funkce a estetických kritérií výrobku, o vlivu tvarování a návrh na následnou funkci a jiné faktory, o specifikách přípravy projektu pro sériovou výrobu (včetně dokumentace, sádrových modelů), o způsobech komunikace se zadavatelem za účelem zjištění jeho požadavků, o technologických procesech jiných disciplín potřebných pro návrh a realizaci prototypu keramického díla, o lokálních i zahraničních společnostech a jednotlivcích zabývající se problematikou daného projektu, o navrhování inovací v oblasti technologie a funkčnosti výrobků,
Odborné dovednosti
samostatně vypracovat projekt souborů pro keramických speciální účely (např. porcelán pro postižené osoby, nemocniční keramika, speciální stravovací zařízení atd.) a dekorativních interiérových prvků a doplňků na základě rámcového zadání včetně několika různých variant řešení s důrazem na různé aspekty funkce a výroby, zvolit nejvhodnější variantu z hlediska potřeb zadavatele a vlastního přínosu, směřovat obecné zadání navrhování keramického do oblasti svého zájmu, samostatně v něm hledat inovace a vlastní styl, sepíše a vybaví vizualizacemi rešerši projektu keramického setu pro speciální účely a interierového dekorativního prvku a doplňku v zadané tematické oblasti, být aktivním členem týmu, zastupovat svou disciplínu a profesi a samostatně se vzdělávat v zájmu rozvoje společné práce, zvolit odpovídající technologii výroby modelu a navrhne technologický postup výroby prototypu, předem stanoveným způsobem zhotovit prototyp vysoké kvality, vytvořit 3D model komplexního produktu pomocí standardních modelérských postupů, nebo 3D editorů a 3D tisku, kriticky posuzovat vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci, před zákazníkem a před ostatními členy týmu, po analýze zadání posoudit své návrhy a postupy řešení a nejvhodnější variantu aplikovat při realizaci díla vybírat vhodné formy prezentace a propagace prototypu/projektu, reflektovat efekty propagace a volit formy pro dané cílové skupiny, vytvořit návrh pro sériovou výrobu (včetně dokumentace, sádrových modelů), ale zároveň soubor provést v materiálu
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Prezentace práce studentů,
Individuální konzultace,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Výstupní projekt,
Praktická zkouška,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Hovorka Jiří. Sbírka keramiky Bechyně. Hluboká nad Vltavou AJG, 2001.
  • Chavarria, Joaquim. Velká kniha keramiky : průvodce historií, materiály, vybavením a technikami ručního vytváření, vytáčení, výroby forem, vypalování výrobků v pecích a glazování hrnčířských výrobků a jiných keramických. Praha : Knihcentrum, 1996. ISBN 80-86054-24-1.
  • Navarro, M. Pilar. Velká kniha dekorování keramiky. Praha : Knihcentrum, 1997. ISBN 80-86054-20-9.
  • Rada, Pravoslav. Jak se dělá keramika. Praha : Mladá fronta, 1963.
  • Rada, Pravoslav. Slabikář keramika. 1. vyd. Praha : Grada, 1997. ISBN 80-7169-419-3.
  • Rada, Pravoslav. Techniky keramiky. Vyd. 1. Praha : Aventinum, 1995. ISBN 80-85277-47-6.
  • Václav Šerák. Václav Šerák. Alšova jihočeská galerie, 2002.
  • Volavka V. Jak vzniká socha. NCVU.
  • Zhoř, Igor. Hledání tvaru : Čtení o moderním sochařství s historickým prologem. Praha : Mladá fronta, 1967.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr