Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Národní osvobození, počátky industrializace a rozvoj ekonomických vztahů s Evropou Postavení českých zemí jako nejprůmyslovější oblasti Rakousko-Uherska na počátku 20. století Důsledky 1. světové války na ekonomickou strukturu Rozpad Rakousko-Uherska a vznik Československé republiky, ekonomické dopady Ekonomický vzestup ve 20. letech Velká hospodářská krize a její důsledky pro ekonomickou situaci ve 30. létech Vznik Protektorátu a zapojení do válečné ekonomiky Poválečná obnova v podmínkách zostřeného politického boje Nástup centrálního plánování a budování autarkní ekonomiky 50. léta ekonomický voluntarismus a hledání cest ke stabilizaci 60. léta částečná stabilizace a snaha o reformy 70. léta normalizace a důsledky strukturálních krizí 80. léta stagnace a neschopnost přizpůsobení se novým ekonomickým podmínkám
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Přednáška
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
předmět nevyžaduje žádné speciální předchozí znalosti |
Odborné dovednosti |
---|
využívat základní dovednosti učení získané na střední škole |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
uvést základní etapy vývoje české ekonomiky |
identifikovat základní problémy české ekonomiky v jednotlivých historických etapách |
vysvětlit příčiny vývoje hospodářské politky v jednotlivých historických etapách |
uvést do souvislostí politická a ekonomická opatření v jednotlivých historických etapách |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat teoretické poznatky na modelové ekonomické situace |
odhadnout reakci ekonomického systému na změnu vstupního parametru modelu |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Doporučená literatura
|
-
Geršlová, Jana; Sekanina, Milan. Lexikon našich hospodářských dějin : 19. a 20. století v politických a společenských souvislostech. 1. vyd. Praha : Libri, 2003. ISBN 80-7277-178-7.
-
Průcha, Václav. Hospodářské a sociální dějiny Československa 1918-1992. 1. díl, Období 1918-1945. Brno : Doplněk, 2004. ISBN 80-7239-147-X.
|