Předmět: Základní principy elektrotechnických zařízení

« Zpět
Název předmětu Základní principy elektrotechnických zařízení
Kód předmětu KEP/DZPE
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Čuha Mark, Ing.
  • Sitta Pavel, Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Základní informace o emg. veličinách, jejich využití a jejich vzájemných interakcích. Ukázky a animace nejrůznějších elektrotechnických dějů a jevů, praktické ukázky s funkčními výrobky. 2. Počítač a jeho přenosná varianta. Prohlídka rozebraného počítače, ukázky procesorů, komponent, plošných spojů sběrnic a další věcí. Periferní zařízení tiskárna, skener. 3. Problematika motorů jako pohonů různých elektrotechnických zařízení. Problematika vibrací a hluku spojených s provozem motorů v průmyslu. Krátká zmínka o elektromobilech, hybridech a bateriovém pohonu. 4. Primární a sekundární elektrochemické články, akumulátory, palivové a solární články. Využití bateriových zdrojů v elektronice, v mobilech a tabletech, jejich klady, zápory a omezení. 5. Technické a profesionální hračky a robotické systémy na hraní. Modely RC včetně dronů, vrtulníků a pozemních prostředků. 6. Struktura mobilního telefonu, umístění mikrofonu, reproduktoru a jejich základní parametry. Zpracování obrazu pomocí digitální kamery a digitálního fotoaparátu. 7. Měření pomocí infrakamery. Příklady použití termokamery v praxi, ukázky analýzy teplotních projevů různých elektrotechnických systémů. 8. Monitory pro využití s počítačem, televizory, technologie zobrazování typu IPS, OLED a další. Rozlišení obrazu a přenos signálu. Propojení kamery a televizoru a diskuze norem pro kabely. 9. Spotřební elektrotechnika v domácnosti - fén., mixer, vysavač, kávovar. Testy a příklady, názorná videa a animace 10. Měření teploty a diskuze jejího vlivu na technologické procesy. Měření pomocí dotykových teploměrů, bezdotykové metody a termografie. Srovnání přesnosti a vyhodnocení vhodnosti. 11. Vlhkost a způsoby jejího měření. Vliv klimatizace na regulaci vlhkosti. Příčiny vlhkosti v bytě a jejich eliminace. Zadání semestrálních prácí. 12. Internet věcí a co z toho vyplývá. Robotizace a automatizace. Průmysl 4.0 a jeho komerční aspekty. 13. Vyhodnocení a diskuze nejlepších semestrálních projektů. Diskuze nad volitelnými tématy a zodpovězení dotazů ze semestru.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 8 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
ovládat základní středoškolské znalosti z matematiky
Odborné dovednosti
ovládat běžně dostupnou výpočetní techniku
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit vliv elektrických veličin na utváření designu současné elektrotechniky a elektroniky
předpovědět pravděpodobný budoucí vývoj v oblasti aplikované elektrotechniky v závislosti na designu zařízení
Odborné dovednosti
zhodnotit dopad vývoje elektrotechnického průmyslu na utváření designu současné elektrotechniky a elektroniky
rozpoznat vhodnost použití daného elektrotechnického zařízení v závislosti na jeho designu, použitého materiálu a funkčnosti
posoudit způsobilost daného elektrotechnického zařízení pro výkon jeho specifické funkce
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Výuka podporovaná multimédii,
Odborné dovednosti
Přednáška s demonstrací,
Cvičení (praktické činnosti),
Obecné způsobilosti
Cvičení (praktické činnosti),
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Sebehodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Skupinová prezentace,
Doporučená literatura
  • Brtník, Bohumil. Základní elektronické obvody. 1. vyd. Praha : BEN - technická literatura, 2011. ISBN 978-80-7300-408-8.
  • Cech, Brigitte. Technika v antice. 1. vyd. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-3786-7.
  • Matoušek, David. Číslicová technika - základy konstruktérské praxe. 1. vyd. Praha : BEN - technická literatura, 2001. ISBN 80-7300-025-3.
  • Novák, Petr. Mobilní roboty : pohody, senzory, řízení. Praha : BEN - technická literatura, 2005. ISBN 80-7300-141-1.
  • Vlach, Jaroslav; Havlíček, Josef; Vlach, Martin. Začínáme s LabVIEW / Jaroslav Vlach, Josef Havlíček, Martin Vlach. 1. vyd. Praha : BEN - technická literatura, 2008. ISBN 978-80-7300-245-9.
  • Vlach, Jaroslav. Řízení a vizualizace technologických procesů. Praha : BEN, 1999. ISBN 80-86056-66-X.
  • Volná, Eva. Umělá inteligence : rozpoznávání vzorů v dynamických datech. 1. vyd. Praha : BEN - technická literatura, 2014. ISBN 978-80-7300-497-2.
  • Zemánek, Václav. Elektřina v kostce. 1. vyd. Praha : BEN - technická literatura, 2013. ISBN 978-80-7300-500-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr