|
Vyučující
|
-
Konczewski Petr, Ing.
-
Frantl Petr, Ing. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Základní informace o emg. veličinách, jejich využití a jejich vzájemných interakcích. Ukázky a animace nejrůznějších elektrotechnických dějů a jevů, praktické ukázky s funkčními výrobky. 2. Počítač a jeho přenosná varianta. Prohlídka rozebraného počítače, ukázky procesorů, komponent, plošných spojů sběrnic a další věcí. Periferní zařízení tiskárna, skener. 3. Problematika motorů jako pohonů různých elektrotechnických zařízení. Problematika vibrací a hluku spojených s provozem motorů v průmyslu. Krátká zmínka o elektromobilech, hybridech a bateriovém pohonu. 4. Primární a sekundární elektrochemické články, akumulátory, palivové a solární články. Využití bateriových zdrojů v elektronice, v mobilech a tabletech, jejich klady, zápory a omezení. 5. Technické a profesionální hračky a robotické systémy na hraní. Modely RC včetně dronů, vrtulníků a pozemních prostředků. 6. Struktura mobilního telefonu, umístění mikrofonu, reproduktoru a jejich základní parametry. Zpracování obrazu pomocí digitální kamery a digitálního fotoaparátu. 7. Měření pomocí infrakamery. Příklady použití termokamery v praxi, ukázky analýzy teplotních projevů různých elektrotechnických systémů. 8. Monitory pro využití s počítačem, televizory, technologie zobrazování typu IPS, OLED a další. Rozlišení obrazu a přenos signálu. Propojení kamery a televizoru a diskuze norem pro kabely. 9. Spotřební elektrotechnika v domácnosti - fén., mixer, vysavač, kávovar. Testy a příklady, názorná videa a animace 10. Měření teploty a diskuze jejího vlivu na technologické procesy. Měření pomocí dotykových teploměrů, bezdotykové metody a termografie. Srovnání přesnosti a vyhodnocení vhodnosti. 11. Vlhkost a způsoby jejího měření. Vliv klimatizace na regulaci vlhkosti. Příčiny vlhkosti v bytě a jejich eliminace. Zadání semestrálních prácí. 12. Internet věcí a co z toho vyplývá. Robotizace a automatizace. Průmysl 4.0 a jeho komerční aspekty. 13. Vyhodnocení a diskuze nejlepších semestrálních projektů. Diskuze nad volitelnými tématy a zodpovězení dotazů ze semestru.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 8 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| ovládat základní středoškolské znalosti z matematiky |
| Odborné dovednosti |
|---|
| ovládat běžně dostupnou výpočetní techniku |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit vliv elektrických veličin na utváření designu současné elektrotechniky a elektroniky |
| předpovědět pravděpodobný budoucí vývoj v oblasti aplikované elektrotechniky v závislosti na designu zařízení |
| Odborné dovednosti |
|---|
| zhodnotit dopad vývoje elektrotechnického průmyslu na utváření designu současné elektrotechniky a elektroniky |
| rozpoznat vhodnost použití daného elektrotechnického zařízení v závislosti na jeho designu, použitého materiálu a funkčnosti |
| posoudit způsobilost daného elektrotechnického zařízení pro výkon jeho specifické funkce |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Samostatná práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Sebehodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Seminární práce, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Skupinová prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Brtník, Bohumil. Základní elektronické obvody. 1. vyd. Praha : BEN - technická literatura, 2011. ISBN 978-80-7300-408-8.
-
Cech, Brigitte. Technika v antice. 1. vyd. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-3786-7.
-
Matoušek, David. Číslicová technika - základy konstruktérské praxe. 1. vyd. Praha : BEN - technická literatura, 2001. ISBN 80-7300-025-3.
-
Novák, Petr. Mobilní roboty : pohody, senzory, řízení. Praha : BEN - technická literatura, 2005. ISBN 80-7300-141-1.
-
Vlach, Jaroslav; Havlíček, Josef; Vlach, Martin. Začínáme s LabVIEW / Jaroslav Vlach, Josef Havlíček, Martin Vlach. 1. vyd. Praha : BEN - technická literatura, 2008. ISBN 978-80-7300-245-9.
-
Vlach, Jaroslav. Řízení a vizualizace technologických procesů. Praha : BEN, 1999. ISBN 80-86056-66-X.
-
Volná, Eva. Umělá inteligence : rozpoznávání vzorů v dynamických datech. 1. vyd. Praha : BEN - technická literatura, 2014. ISBN 978-80-7300-497-2.
-
Zemánek, Václav. Elektřina v kostce. 1. vyd. Praha : BEN - technická literatura, 2013. ISBN 978-80-7300-500-9.
|