Předmět: Informační technologie

« Zpět
Název předmětu Informační technologie
Kód předmětu KEP/IT
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Volprecht Patrik, Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět poskytuje studentům základní přehled a možnosti objektového programování v jazyce Java, návaznost na MATLAB, WWW technologie a mobilní aplikace (základy). Dále podává přehled vizuálních programovacích nástrojů - pro vývoj Java aplikací (Eclipse, NetBeans). Získané znalosti mohou využít studenti při vytváření programového vybavení, tvorbě WWW stránek a vizuálního programování. Přehled témat přednášek 1. Objektově orientovaný přístup v programování. Důvody využití objektového přístupu, jeho principy. Konceptuální model objektu. Abstraktní datový typ. Implementace abstraktního datového typu-třída. Objekty, jejich vlastnosti. 2. Nástroje objektového programování - zapouzdření, inheritance, polymorfismus, genericita. Mechanismus výjimek. 3. Jazyk JAVA - vznik, vývoj, srovnání s dalšími programovacími jazyky. Způsob zpracován programů. Platformy JAVA. Způsob zápisu prog., datové typy, deklarace, operátory. 4. Terminálový vstup a výstup, řídící struktury. Implementace třídy. Metody. 5. Metody a proměnné. Pole. Práce s třídami a objekty v Javě. Implementace dědičnosti (inheritance). Balíky a rozhraní. 6. Polymorfismus, abstraktní třída. Vnořené třídy. 7. Implementace výjimek (exceptions). Ošetření výjimek. 8. Výjimky (pokračování) - třída jako výjimka, tvorba vlastních výjimek, implementace a použití. 9. Řízení systému. Vlákna (Threads). 10. Práce se souborovým systémem, vstupy a výstupy. Grafické rozhranní. AWT, Swing, SWT. 11. Grafické rozhraní - pokračování. 12. JAVA applety. JAVA v programovém balíku MATLAB. 13. JAVA pro mobilní zařízení. Plán cvičení JAVA - architektura jazyka, JAVA Virtual Machine, JDK, JRE. Instalace a konf.programových balíků JAVA Development Kit a Eclipse. Překlad a spuštění programu. Prostředí NetBeans, vývoj aplikace. Na cvičeních probíhají praktická procvičení látky z předchozí přednášky. Nejprve na jednodušších příkladech, dále je postupně vyvíjena složitější aplikace z několika částí. 1. Úvod. Seznámení s filozofií jazyka Java. Principy práce JVM. Byte code. Seznámení s JRE, JDK. Různé typy JVM - JIT kompilátory (HotSpot, Bea JRockit). Seznámení s vývojovými prostředími Eclipse a NetBeans. 2. Využití dokumentace, javadoc. Soubory jar. Standardní balíky, tvorba vlastních. Syntaxe názvů v Javě, plná jména. Tvorba projektů v prostředí Eclipse. Vytvoření třídy v jazyce Java - první aplikace. 3. Další vlastnosti prostředí Eclipse, použití. Refactoring, generování kódu, perspektivy, importy. Tvorba dalších aplikací. 4. Tvorba výjimek, ošetření, vlastní výjimky. Využití ve vlastní aplikaci. 5. Tvorba aplikací s grafickým uživatelským rozhraním (GUI) v Javě. Využití prostředí Eclipse - plug-in Visual Editor. 6. Události v GUI a jejich využití, kombinace s výjimkami. 7. Složitější aplikace, hierarchie tříd, dědičnost, implementace rozhraní. Další grafické knihovny v jazyce Java. 8. Srovnání - aplikace s GUI jako applet a jako desktopová aplikace. 9. Základy tvorby paralelních a pseudoparalelních aplikací - vlákna. 10. Tvorba složitější aplikace v Javě (1). 11. Tvorba složitější aplikace v Javě (2). 12. Základy tvorby appletů v jazyce Java. Porovnání s desktopovými aplikacemi. 13. Základy tvorby aplikací pro mobilní zařízení (porovnání možností prostředí NetBeans a Eclipse)

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s praktickými aplikacemi, Laboratorní praktika, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 26 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 52 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
KTE/ZPE KTE/PPEL
Výsledky učení
studenti dokáží zvolit vhodnou platformu a vývojové prostředí pro tvorbu multiplatformních aplikací v jazyce Java. Studenti dokáží aplikovat principy objektového programování na praktické úlohy. Umí vyřešit úlohu od analýzy problému přes navržení algoritmu po sestavení programu a vytvoření grafického uživatelského rozhraní. Studenti dokáží aplikovat principy objektového programování při tvorbě aplikací ze svého oboru
Vyučovací metody
Laboratorní praktika,
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Přednáška s aktivizací studentů,
Hodnotící metody
Kombinovaná zkouška,
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Výstupní projekt,
Doporučená literatura
  • Herout, Pavel. Učebnice jazyka Java. České Budějovice : Kopp, 2000. ISBN 80-7232-115-3.
  • Racek, Stanislav; Kvoch, Martin. Třídy a objekty v C++. 1. vyd. České Budějovice : Kopp, 1998. ISBN 80-7232-017-3.
  • Stroustrup, Bjarne. C++ Programovací jazyk. 1. čes. vyd. Praha : BEN, 1997. ISBN 80-86056-20-1.
  • Virius, Miroslav. Od C k C++. 2. vyd. České Budějovice : Kopp, 2002. ISBN 80-7232-110-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr