Předmět: Průmyslové využití virtuální a rozšířené reality

« Zpět
Název předmětu Průmyslové využití virtuální a rozšířené reality
Kód předmětu KEP/PVR
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Volprecht Patrik, Ing. Ph.D.
  • Rogozov Markéta, Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
Virtuální, rozšířená a smíšená realita a její možnosti v elektrotechnickém průmyslu. Používané technické vybavení v průmyslové praxi - mobilní telefony, tablety, náhlavní soupravy pro vizualizaci digitálního světa. Specifické technické vybavení pro průmyslové aplikace. Používaná vývojová prostředí, jazyky a SDK pro práci s AR/XR. Rozšířená realita k vytváření průmyslových prototypů, tvorba digitálního světa. Interakce mezi reálným a virtuálním světem. Implementace interakce mezi uživateli a virtuálními objekty v průmyslových aplikacích. Tvorba scénáře vzájemné interakce reality a virtuální reality. Smíšená realita pro tvorbu digitálních dvojčat elektrotechnických zařízení. Vizualizace naměřených fyzikálních polí ve smíšené realitě, mapování polí na fyzické objekty. Vizualizace vypočtených fyzikálních polí polí ve smíšené realitě. Vizualizace dat z průmyslových a IoT senzorů ve smíšené realitě. Vizualizace dat z dronů a dalších mobilních zdrojů dat. Využití smíšené reality pro vizualizaci parametrů a pracovních zón průmyslových senzorů (laser, ultrazvuk) a robotických systémů. Průmyslové komunikační protokoly a jejich vazba na systémy smíšené reality, předávání dat v reálném čase.

Studijní aktivity a metody výuky
Studium metodou řešení problémů, Samostudium studentů
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 30 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 26 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
ovládat znalosti z matematiky na úrovni na úrovni 1. ročníku Bc. FEL
ovládat základy libovolného programovacího jazyka
základní znalosti principů virtuální reality
Odborné dovednosti
ovládat běžně dostupnou výpočetní techniku
ovládat dovednosti z matematiky na úrovni 1. ročníku Bc. studia
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vymezit základní principy návrhu architektury komplexních aplikací smíšené reality a jejich dokumentace
vysvětlit použití vysokoúrovňových jazyků při tvorbě aplikací smíšené reality pro elektrotechniku
vysvětlit základní techniky tvorby virtuální smíšené reality a jejich implementaci
objasnit architektury aplikací v oblasti virtuální a smíšené reality
objasnit fungování vizualizačních zařízení pro smíšenou realitu
Odborné dovednosti
aplikovat získané znalosti při tvorbě komplexních aplikací smíšené reality zaměřených na elektrotechniku
navrhnout, vytvořit komplexní návrh aplikační architektury aplikace smíšené reality a odladit aplikaci na základě slovního zadání
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Cvičení (praktické činnosti),
Výuka podporovaná multimédii,
Odborné dovednosti
Přednáška s demonstrací,
Cvičení (praktické činnosti),
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Přednáška s demonstrací,
Cvičení (praktické činnosti),
Prezentace práce studentů,
Projektová výuka,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Výstupní projekt,
Kombinovaná zkouška,
Odborné dovednosti
Výstupní projekt,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Kombinovaná zkouška,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Výstupní projekt,
Doporučená literatura
  • Bernard Kress. Optical Architectures for Augmented-, Virtual-, and Mixed-Reality Headsets. SPIE Press (30 April 2020), 2020. ISBN 1510634339.
  • Freddy Gonzalez Milanes. The Future of Virtual Reality and Augmented Reality: A look at the potential of VR and AR to transform various industries, from entertainment to healthcare. Independently published (9 May 2023), 2023. ISBN 979-8394066603.
  • Jesse Glover, Jonathan Linowes. Complete Virtual Reality and Augmented Reality Development with Unity: Leverage the power of Unity and become a pro at creating mixed reality applications. Packt Publishing (17 April 2019), 2019. ISBN 978-1838648183.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr