|
Vyučující
|
-
Čonková Petra, Ing. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Teorie dynamických systémů se zaměřením na elektrotechniku, analýza chování 2. Matematické modely dynamických systémů - stavové rovnice, přenosové funkce, algebro-diferenciální rovnice, obyčejné diferenciální rovnice, soustavy - popis elektrotechnického systému 3. Kauzální přístup - modelování pomocí vazebních grafů 4. Akauzální přístup - soustavy algebrodiferenciální rovnice 5. Nástroje pro počítačovou simulaci - modelovací a simulační nástroje založené na toku signálu a na rovnicích 6. Modelování a simulace spojitých systémů - základní funkční bloky, tvorba subsystémů a knihoven 7. Typy řešičů, chyby, stabilita řešení 8. Simulace elektromagnetických systémů 1 9. Simulace elektromagnetických systémů 2 10. Simulace mechanických, elektromechanických (vibrace a kmitání) a teplotních systémů 11. Modelování a simulace diskrétních systémů 12. Modelování a simulace událostmi řízených systémů 13. Standard pro výměnu dynamických simulačních modelů
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 36 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 16 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 8 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 20 hodin za semestr
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 52 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| ovládat znalosti z matematiky na úrovni na úrovni bakalářského studia FEL |
| ovládat základní znalosti z fyziky na úrovni na úrovni bakalářského studia FEL |
| ovládat základy libovolného programovacího jazyka |
| Odborné dovednosti |
|---|
| ovládat běžně dostupnou výpočetní techniku |
| ovládat dovednosti z matematiky na úrovni bakalářského studia FEL |
| ovládat dovednosti z fyziky na úrovni bakalářského studia FEL |
| implementovat základní algoritmy, datové a řídící struktury |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| rozpoznat dynamické systémy simulovatelné ve výpočetních systémech |
| vysvětlit způsob převedení algoritmu do programovacího jazyka |
| Odborné dovednosti |
|---|
| využívat grafického rozhraní pro tvorbu modelu systému z elektrotechnické praxe |
| provést simulaci elektrotechnických dynamických systémů |
| vizualizovat výsledky výpočtů, zpracovávat výsledky měření, tvořit grafy |
| navrhnout algoritmus pro simulaci problému z elektrotechnické praxe |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
| mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Samostatná práce studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Demonstrace dovedností, |
| Řešení problémů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Demonstrace dovedností, |
| Řešení problémů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Test, |
| Sebehodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Sebehodnocení, |
| Průběžné hodnocení, |
| Seminární práce, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Test, |
| Výstupní projekt, |
|
Doporučená literatura
|
-
Esfandiari Ramin S. Modeling and Analysis of Dynamic Systems. 2018. ISBN 9781138726420.
-
Forbes T. Brown. Engineering System Dynamics: A Unified Graph-Centered Approach. 2006. ISBN 978-0849396489.
-
Kiusalaas, Jaan. Numerical methods in engineering with MATLAB?. Third edition. 2016. ISBN 978-1-107-12057-0.
-
Kocijan, Juš. Modelling and control of dynamic systems using Gaussian process models. 2016. ISBN 978-3-319-21020-9.
-
Yang Bingen, Abramova Inna. Dynamic Systems: Modeling, Simulation, and Analysis. 2022. ISBN 978-1107179790.
|