Předmět: Podnikání v elektrotechnice

« Zpět
Název předmětu Podnikání v elektrotechnice
Kód předmětu KET/PELT
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Helcl Miloš, Ing. Ph.D.
  • Soukup Petr, Ing. Ph.D.
  • Myslík Vladimír, doc. Ing. Ph.D.
  • Binter George Eyong, Ing. Ph.D.
  • Vlček Arnošt, Ing.
  • Vachalovská Helena, Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky: 1) Úvod do podnikání 2) Současné trendy vývoje v elektrotechnice 3) Podnikání v elektrotechnice podle živnostenského zákona 4) Podnikání v elektrotechnice podle zákona o obchodních korporacích 5) Daňová soustava České republiky 6) Tvorba podnikatelského plánu 7) Základní ekonomické aspekty podnikání, ekonomické vztahy 8) Majetková a kapitálová struktura podniku 9) Náklady a výnosy podniku 10) Marketingové strategie 11) Manažerské techniky 12) Strategie, cíle a plánování podniku 13) Zajištění a řízení zdrojů pro podnikatelskou činnost Semináře (cvičení): 1) Úvod, organizace předmětu, podmínky zápočtu, zadání semestrální práce 2) Podnikatelský plán - obsah, tvorba, zdroje financování 3) Vstup do podnikání, typy forem podnikání (výhody, nevýhody), průběh podnikání, rizika, nebezpečí 4) Postupy a náležitosti při zakládání živnosti a společnosti s ručením omezeným 5) Daňová soustava ČR, účetnictví 6) Marketing a obchodní procesy 7) Prezentace podnikatelských záměrů, zápočet

Studijní aktivity a metody výuky
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 13 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 27 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 12 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat princip základních elektronických součástek
vyjmenovat materiály používané pro elektrotechniku a popsat jejich vlastnosti
popsat postup výroby základních elektronických zařízení
Odborné dovednosti
aplikovat fyzikální vztahy pro výpočty v elektrotechnice a elekronice
rozpoznat vhodnost použití materiálu nebo součástky pro daný účel
používat výpočetní techniku, zejména SW Word a Excel
vypočítat slovní úlohy
sestavit a vyřešit soustavu rovnic o více neznámých
analyzovat a porozumět odbornému textu a dále s ním pracovat
Obecné způsobilosti
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
shrnout možnosti podnikání v České republice
popsat podmínky pro vstup do podnikání v České republice
popsat a porovnat jednotlivé formy podnikání
vysvětlit náležitosti daňové soustavy České republiky
vysvětlit základní pojmy související s ekonomikou podniku
popsat řízení a jednotlivé struktury elektrotechnického podniku
vysvětlit principy řízení kvality
Odborné dovednosti
vyhledat potřebný materiál a informace k řešené problematice
interpretovat odbornou literaturu a aplikovat prostudované řešení na daný problém
sestavit podnikatelský záměr
využívat manažerské techniky
aplikovat základní právní předpisy a technické normy pro uvedení výrobků na trh
aplikovat základní marketingové postupy a zvolit vhodnou marketingovou strategii
aplikovat základní vzorce související s ekonomikou podniku
pochopit základní charakteristiky ekonomiky a řízení podniku
komunikovat s cílem motivovat a řídit lidské zdroje
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Skupinová výuka,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Prezentace práce studentů,
Cvičení (praktické činnosti),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Odborné dovednosti
Test,
Ústní zkouška,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Doporučená literatura
  • Berry Tim. The Plan-As-You-Go Business Plan. Entrepreneur Press, Irvine, United States, 2008. ISBN 9781599181905.
  • Ficbauer Jiří Hanzelková Alena Keřkovský Miloslav Radim Červený. Business plán - Krok za krokem. Nakladatelství C. H. Beck, 2014. ISBN 978-80-7400-511-4.
  • Genadinik Alex. Marketing Plan Template & Example. Createspace Independent Publishing Platform, 2015. ISBN 9781519712950.
  • Janouch Viktor. Internetový marketing. Computer Press, 2014. ISBN 978-80-251-4311-7.
  • Kotler Philip. Marketing management. 2013. ISBN 978-80-247-4150-5.
  • Lipovská Hana. Moderní ekonomie. Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0120-7.
  • Macbeth Derek. YouTube marketing: how to create a successful channel and make money. CreateSpace Independent Publishing Platform, 2016. ISBN 978-1-5238-9336-2.
  • Priestley Daniel. Revoluce v podnikání. Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5421-5.
  • Samuelson A. Paul, Nordhaus D. William. Ekonomie. NS Svoboda, 2013. ISBN 978-80-205-0629-0.
  • Srpová Jitka, Svobodová Ivana, Skopal Pavel, Orlík Tomáš. Podnikatelský plán a strategie. Grada, 2011. ISBN 978-80-247-4103-1.
  • Světlík Jaroslav. Marketing - cesta k trhu. Praha, 2005. ISBN 8086898482.
  • Svobodová Ivana, Andera Michal. Od nápadu k podnikatelskému plánu. Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0407.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr