Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Základní pojmy teorie spolehlivosti, dělení poruch 2. Poruchový model, ukazatele spolehlivosti a jejich výpočet 3. Spojitá rozdělení poruch. 4. Diskrétní rozdělení poruch. Odhad parametrů rozdělení 5. Spolehlivost neobnovovaných systémů - sérioparalelní zapojení 6. Spolehlivost neobnovovaných systémů - metody rozkladu, cest a řezů 7. Zálohování, spolehlivost obnovovaných systémů - teorie obnovy 8. Markovovy modely, Markovovy řetězce 9. Markovovy procesy 10. Metoda stromu událostí - teorie, konstrukce 11. Metoda stromu poruch - teorie, konstrukce 12. Metoda stromu poruch a událostí - kvalitativní a kvantitativní analýza 13. Základní pojmy statistického zpracování dat, hodnocení způsobilosti procesů, metody analýzy
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 42 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 36 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 16 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit základní pojmy teorie pravděpodobnosti (náhodný pokus, náhodný jev, pravděpodobnost jevu, atd.) popsat základní výpočetní postupy matematického počtu |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat základní výpočetní postupy matematického počtu |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit základní pojmy z problematiky kvality a teorie spolehlivosti |
popsat vlastními slovy základy teorie obnovy |
popsat způsoby zvyšování spolehlivosti systému a aplikují výpočty spolehlivosti pro jednotlivé způsoby zálohování |
orientovat se v problematice použití matematické statistiky a analýzy dat ve spolehlivosti |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat základní počty teorie pravděpodobnosti a aplikovat je do oboru spolehlivosti |
aplikovat výpočetní metody pro vybraná spojitá a diskrétní rozdělení náhodných veličin |
aplikovat metody pro určovaní spolehlivosti jednoduchých i složitých systémů |
rozlišit mechanismy degradace a vysvětlit využití Arheniova zákona pro konstrukci životnostních křivek |
aplikovat výpočetní metody pro hodnocení obnovovaných systémů s využitím Markovových modelů |
analyzovat stromy poruch (FTA) a stromy událostí (ETA) |
využívat nástroje pro hodnocení regulace procesu a způsobilosti procesu |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Bednařík, Josef. Technika spolehlivosti v elektronické praxi. 1. vyd. Praha : Státní nakladatelství technické literatury, 1990. ISBN 80-03-00422-5.
-
Birolini, Alessandro. Reliability engineering : theory and practice. 7th ed. Heidelberg : Springer, 2014. ISBN 978-3-642-39534-5.
-
Pham, Hoang. Handbook of reliability engineering. London : Springer, 2003. ISBN 1-85233-453-3.
|