Vyučující
|
-
Sládečko Bohumil, Ing.
-
Slípka Norbert, prof. Ing. Ph.D., MBA
-
Eckstein Pavel, Ing.
-
Schönfelder Miroslav, Ing. Ph.D., MBA
-
Hanzl Jiří, Ing. Ph.D.
-
Bureš Otakar, Ing.
-
Štork Tomáš, Ing.
-
Frýbert Martin, Ing. Ph.D.
-
Ernestová Jana, Ing.
-
Kolata Pavel, Ing. Ph.D.
-
Čekovský Bohuslav, Ing.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod - přehled obsahu předmětu a podmínky absolvování, význam a perspektivy v kontextu průmyslu v ČR, přehled technologií pro elektroniku a silnoproudou elektrotechniku, vymezení pojmů 2. Substráty pro elektroniku (materiály, technologie, vlastnosti) 3. Realizace funkčních motivů (fotolitografie, pokovování, leptání, tisk, vakuové depozice) 4. Plošné spoje (jedno- a vícevrstvé, technologické postupy, zařízení) 5. Elektronické součástky (konstrukce, pouzdření, osazování) 6. Technologie propojování a kontaktování v elektronice (bondování, flip-chip, pájení, lepení, tlakové spoje, svařování, sintrování) 7. Technologie magnetických obvodů elektrických strojů 8. Vinutí transformátorů, elektroizolační systém, způsoby navíjení 9. Transformátor chlazení, nádoba, transport, konzervátor, přepínač odboček 10. Točivé stroje generátory, pomaloběžné, rychloběžné, způsoby chlazení, typy a technologie EIS 11. Kabely metalické, optické, vn - technologie výroby 12. Technologie elektrických strojů a udržitelný rozvoj, nové materiály, Condition Based Management 13. Virtuální exkurze ve výrobě elektrických strojů
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
- 5 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 4 hodiny za semestr
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 27 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 12 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit základní principy funkce elektrických zařízení |
Odborné dovednosti |
---|
použít základní matematické a statistické postupy |
posoudit materiálové vlastnosti |
porovnat statistická data |
aplikovat základní poznatky z oblasti elektrických měření |
aplikovat poznatky o materiálech |
užívat poznatky základů elektrotechniky |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat základní technologické postupy a materiály při výrobě desek plošných spojů a elektronických součástek |
objasnit parametry a funkční vlastnosti substrátů pro elektroniku |
vysvětlit technologické postupy realizace funkčních motivů při výrobě desek plošných spojů |
popsat vnitřní konstrukci zapouzdřených elektronických součástek |
rozpoznat způsoby kontaktování a propojování na úrovni pouzder elektronických součástek i desek plošných spojů |
popsat základní technologické postupy při výrobě elektrických zařízení a strojů |
zhodnotit účinnost, resp. zhodnotit míru (např. dielektrických) ztrát daného technického řešení |
zdůvodnit výběr vhodného materiálu vzhledem k účelu daného elektrického zařízení nebo stroje |
popsat výrobní technologie transformátorů, točivých strojů, kabelů, atd |
Odborné dovednosti |
---|
použít elektrotechnické materiály v kontextu typu aplikace a působících činitelů |
rozpoznat kritická místa elektrických zařízení z hlediska použitých materiálů a technologií |
navrhnout a provést technologický postup |
zdůvodnit volbu technologického procesu a jeho parametrů |
porovnat vlastnosti vyrobených vzorků |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Test, |
Doporučená literatura
|
-
Coombs, Clyde F.; Holden, Happy T. Printed circuits handbook. Seventh Edition. 2016. ISBN 978-0-07-183395-0.
-
J. Starý, P. Kahle. Plošné spoje a povrchová montáž.
-
Mentlík, Václav. Diagnostika elektrických zařízení. Praha : BEN - technická literatura, 2008. ISBN 978-80-7300-232-9.
-
Mentlík, Václav. Spolehlivostní aspekty elektrotechnologie. 1. vyd. Praha : BEN - technická literatura, 2011. ISBN 978-80-7300-412-5.
-
P. Mach, V. Skočil, J. Urbánek. ontáž v Elektronice: Pouzdření Aktivních Součástek, Plošné Spoje.. ČVUT, 2001.
-
Saha. Transformer Ageing - Monitoring and Estimation Techniques. Wiley, 2017. ISBN 9781119239963.
-
Stone. Electrical Insulation for Rotating Machines Design, Evaluation, Aging, Testing and Repair. Wiley, 2014. ISBN 9781118057063.
|