Vyučující
|
-
Höll Roman, doc. Ing. Ph.D.
-
Beran Václav, doc. Ing. Ph.D.
-
Sochor Petr, Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Program přednášek: 1) Transformátor princip činnosti, náhradní schéma, ztráty a účinnost, magnetizační proud. 2) Transformátor provozní stavy, naprázdno, nakrátko, zatížení, schémata, rovnice, fázorové diagramy, poměrné veličiny. 3) Transformátor vícefázové transformátory zapojení, hodinové číslo, paralelní chod. 4) Elektromechanické přeměny magnetické pole pulzující a točivé, vznik točivého pole v el. strojích, porovnání 2f a 3f pole. 5) Asynchronní stroj provedení, princip činnosti, náhradní schéma, zapojení, skluz, energetická bilance, fázorový diagram. 6) Asynchronní stroj momentová charakteristika, spouštění, řízení rychlosti, brždění, 1-fázové asynchronní stroje, 7) Synchronní stroj - princip činnosti, provedení, chod naprázdno a nakrátko, zavedení d a q souřadného systému, reaktance, náhradní schéma. 8) Synchronní stroj synchronní generátor v kooperaci se sítí a v ostrovním režimu, fázorový diagram, momentová charakteristika, synchronní motory s permanentními magnety. 9) Stejnosměrné stroje princip činnosti, provedení, náhradní schéma, typy stejnosměrných motorů, 1-fázové univerzální motory, spouštění, brždění, reverzace, 10) Elektronicky řízené el. stroje: krokové motory, synchronní reluktanční stroje, spínané reluktanční motory (SRM). 11) Elektronicky řízené el. stroje: permanentní magnety (PM) pro el. stroje el. stroje s permanentními magnety, ultrazvukové motorky, PMSM, BLDC. 12) Motory pro elektronická zařízení, lineární motory, aktuátory, výkonová rovnice Program cvičení: 1. Úvodní hodina, bezpečnost práce, měřící přístroje - seznámení, příklady na konstanty měřících přístrojů 2. Teorie - Transformátor. Provedení, chod naprázdno a nakrátko, napětí nakrátko, ztráty. Tr navržený na 50Hz na síti 60 Hz a opačně, základní rovnice k náhradnímu schématu, příklady 3. Měření č.1 - 3f transformátor. Měření odporů, měření naprázdno a převod 4. Teorie - Transformátor. Vznik vícefázového transformátoru, paralelní chod, přepočtené veličiny, příklady 5. Měření č.2 - Kompenzace jalového výkonu transformátoru. Měření na baterii kompenzačních kondenzátorů, způsoby zapojení 6. Teorie - Asynchronní stroj. Základní popis, provedení, rotory, zapojení svorkovnice, štítkové údaje. Indukované napětí (odvození), příklady 7. Měření č.3 - Asynchronní motor I. Měření skluzu asynchronního motoru naprázdno 8. Teorie - Asynchronní stroj. Momentová rovnice, energetická bilance, proudy a výkony v zapojení Y-D, kružnicový diagram, asynchronní generátor - samostatný, příklady. 9. Měření č.4 - Asynchronní motor II. Měření naprázdno, měření odporů vinutí 10. Teorie - Synchronní stroj. SG v ostrovním provozu a na síti, charakteristiky, příklady 11. Měření č. 5 - Asynchronní motor III. Měření naprázdno, porovnání zapojení Y a D 12. Teorie - Stejnosměrný stroj, komutace, stroje s PM, speciální stroje, ukázky 13. Zápočtový týden
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 45 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 65 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 4 hodiny za semestr
- Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 50 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat principy měření elektrického odporu, napětí a proudu |
popsat Lenzův, Faradayův a Kirchhoffovy zákony |
ovládat značení elektrotechnických veličin a jejich fyzikální jednotky |
ovládat základní vztahy mezi fyzikálními veličinami a převody jednotek |
Odborné dovednosti |
---|
navrhnout zapojení přístrojů pro měření výkonů v 3f sítích |
analyzovat interakci magnetických polí a elektrického proudu ve vodiči |
aplikovat základní matematické operace a elektrotechnické vztahy |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit princip činnosti transformátorů a elektrických strojů |
ovládat vztahy potřebné pro vyřešení výpočtu |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat znalost měření ve stejnosměrných a střídavých 3f obvodech při samostatném zapojení elektrického obvodu a měřicích přístrojů |
načrtnout předložené stávající zapojení elektrického stroje a provést rozbor elektrického pohonu, shrnou požadavky na něj kladené |
uvést do provozu dané zapojení v laboratorních podmínkách |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti |
---|
Laboratorní praktika, |
Obecné způsobilosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Praktická zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Praktická zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Bartoš, Václav. Elektrické stroje. 1. vyd. V Plzni : Západočeská univerzita, 2006. ISBN 80-7043-444-9.
-
Hrabovcová, Valéria. Moderné elektrické stroje. 1. vyd. Žilina : Žilinská univerzita, 2001. ISBN 80-7100-809-5.
-
Juha Pyrhönen, Tapani Jokinen, Valéria Hrabovcová. Design of rotating electrical machines. Chichester, 2014. ISBN 978-1-118-58157-5.
|