|
Vyučující
|
-
Landa Radomír, doc. Ing. Ph.D.
-
Beneš Josef, Ing. Ph.D.
-
Janků Michal, prof. Ing. Ph.D.
-
Poór Daniel, doc. Ing. Ph.D.
-
Klímek Miroslav, Ing. Ph.D.
-
Otisk Jan, Ing. Ph.D.
-
Irber Václav, doc. Ing. Ph.D.
-
Dvořák František, Ing. Ph.D.
-
Volf Tomáš, Ing. Ph.D.
-
Kořený Jaromír, Ing. Ph.D.
-
Bureš Aleš, Ing. Ph.D.
-
Chlad Zdeněk, Ing. Ph.D.
-
Kutlák Robert, Ing.
-
Hájek Jiří, Ing. Ph.D.
-
Špicar Oldřich, Ing. Ph.D.
-
Beneš Otomar, Ing.
-
Vevera Miloslav, doc. Ing. Ph.D.
-
Čengery Jiří, Ing. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Transformace a práce s prostorovými vektory 2. Napěťové střídače a jejich řízení - zejména PWM s nosnou a vektorová modulace 3. Napěťové usměrňovače a jejich řízení - zejména regulace v různých souřadných systémech 4. Frekvenční měniče - nepřímé i přímé měniče (zejména maticové měniče) 5. Rezonanční měniče - teorie měkké komutace a základní konfigurace výkonového obvodu rezonančních měničů 6. Vícehladinové měniče - část 1 - T-konfigurace, NPC, ANPC 7. Vícehaldinové měniče - část 2 - FLC, kaskádní měniče a speciální topologie 8. Obecná teorie střídavých elektrických strojů, modely asynchronního stroje (vč. modelů nezbytných pro řízení ASM) 9. Řízení pohonů s asynchronním motorem - část 1 - zejména FOC 10. Řízení pohonů s asynchronním motorem - část 2 - zejména DSC, DTC 11. Modely synchronních strojů - obecný model synchronního stroje a odvození modelů pro jednotlivé varianty synchronních strojů 12. Řízení pohonů se synchronními stroji - především FOC a optimální řízení 13. Pokročilé techniky a trendy řízení měničů a střídavých pohonů
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Laboratorní praktika, Přednáška
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 50 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 15 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| aplikovat znalosti teoretické elektrotechniky |
| používat znalosti teorie elektrických strojů |
| používat základní znalosti teorie řízení |
| používat základní znalosti z výkonové elektroniky |
| používat základní znalosti z elektrických pohonů |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikovat znalosti matematiky a zejména řešení obyčejných diferenciálních rovnic |
| používat simulační nástroje, zejména MATLAB |
| vysvětlit funkci základních výkonových polovodičových měničů |
| vysvětlit funkci asynchronního motoru a synchronních strojů |
| používat PID regulátory a základy teorie řízení |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| objasnit detailně funkci střídačů, pulzních usměrňovačů, frekvenčních měničů a vícehladinových měničů a vysvětlit jejich řízení |
| vysvětlit řízení střídavých pohonů s asynchronním motorem |
| vysvětlit řízení střídavých pohonů se sycnrhonními motory |
| použít pokročilé techniky řízení polovodičových měničů a střídavých pohonů |
| navrhnout simulační modely měničů a elektrických pohonů |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vysvětlit a navrhnout řízení střídačů, pulzních usměrňovačů, frekvenčních měničů a vícehladinových měničů |
| navrhnout řízení střídavých pohonů s asynchronním motorem |
| navrhnout řízení střídavých pohonů se sycnrhonními motory |
| užívat simulační modely a provádět simulace měničů a pohonů v ustálených i přechodových stavech |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Laboratorní praktika, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Laboratorní praktika, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Samostatná práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Laboratorní praktika, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Samostatná práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Test, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
|
Doporučená literatura
|
-
Brandštetter, P. Střídavé regulované pohony - moderní způsoby řízení. TU Ostrava, 1999.
-
Geyer, Tobias. Model predictive control of high power converters and industrial drives. 2016. ISBN 978-1-119-01086-9.
-
Javůrek, Jiří. Regulace moderních elektrických pohonů. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2003. ISBN 80-247-0507-9.
-
Kazmierkowski, Marian P.; Krishnan, R.; Blaabjerg, Frede. Control in power electronics : selected problems ; editors Marian P. Kazmierkowski, R. Krishnan, Frede Blaabjerg. [San Diego] : Academic Press, 2002. ISBN 0-12-402772-5.
-
Novotny, D. W.; Lipo, T. A. Vector control and dynamics of ac drives. 1st pub. Oxford : Clarendon Press, 1996. ISBN 0-19-856439-2.
-
Trzynadlowski, Andrzej M. Control of induction motors. San Diego : Academic Press, 2001. ISBN 0-12-701510-8.
-
Vas, P. Sensorless Vector and Direct Torque Control.. Oxford University Press, New York,, 1998.
-
Vondrášek, František; Glasberger, Tomáš,; Fořt, Jiří,; Jára, Martin. Výkonová elektronika. Svazek 3, Měniče s vlastní komutací a bez komutace.. 3., rozšířené vydání. 2017. ISBN 978-80-261-0688-3.
-
Zeman K., Peroutka Z., Janda M. Automatická regulace pohonů s asynchronními motory. ZČU Plzeň, 2004.
|