|
Vyučující
|
-
Oduoza Mathew, prof. Ing. CSc.
-
Irber Václav, doc. Ing. Ph.D.
-
Volf Tomáš, Ing. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1.Usměrňovače s vnější komutací, řízené a polořízené v můstkovém i uzlovém zapojení, vícekvadrantová spojení. Vliv pulznosti usměrňovače a vliv řízení na průběh stejnosměrného napětí a na odběr proudu ze síťě. 2. Pulzní měniče, řízení pulzních měničů (verze s konstatním zvlněním proudu a konstantní spínací frekvencí), napěťové množství, vícekvadrantová spojení (2kv. a 4kv.). 3. Napěťové střídače, jednofázové, třífázové při PWM modulaci. Stavy sepnutí součástek, průběhy napětí a proudů v různých pracovních režimech (pro různé zátěže včetně generátorického režimu). 4. Frekvenční měniče s napěťovým střídačem, napěťové a proudové poměry v meziobvodu pro různé pracovní režimy (možnosti rekuperace do sítě), přednabíjení kondenzátoru, interakce se sítí. 5. Frekvenční měnič s proudovým střídačem. Přímé měniče kmitočtu (cyklokonvertory, maticové měniče). 6. Měniče napětí. Speciální výkonové měniče, vysokonapěťové měniče (základní topologie a použití v průmyslu). 7. Topologie pohonů se stejnosměrným motorem, (ze střídavého a stejnosměrného zdroje napětí). Náhradní blokové schéma pro návrh regulátorů. 8. Návrh parametrů regulátorů pro regulaci stejnosměrného pohonu. 9. Pohon s asynchroním motorem - skalární řízení (varianta bez otáček a s čidlem otáček). 10. Pohon s asynchroním motorem - vektorové řízení, přímé řízení momentu. 11. Pohon se synchronním strojem napájený ze sítě (možnosti regulace jalového výkonu), napájený z měniče kmitočtu (regulace otáček). 12. Pohony se spínanými a synchronními reluktančními motory, lineárními motory a krokovými motory - základní princip činnosti. 13. Návrh typové velikosti elektrického pohonu - tepelné a momentové kritérium pro motor, návrh parametrů polovodičového měniče.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Laboratorní praktika, Přednáška
- Kontaktní výuka
- 12 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 38 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| ovládat základy teoretické elektrotechniky |
| popsat základní druhy elektrických točivých strojů a jejich principy činnosti |
| popsat základní metody analýzy a návrhu ovládacích a řídících obvodů |
| popsat základní druhy výkonových polovodičových měničů |
| vysvětlit základní principy řízení elektrických pohonů |
| Odborné dovednosti |
|---|
| používat komplexní čísla a operace s nimi |
| rozpoznat vhodnou metodu pro matematický popis elektrického obvodu |
| navrhnout základní parametry měniče pro praktické využití |
| zapojit silnoproudé obvody |
| analyzovat základní obvody s elektrickými pohony |
| rozpoznat základní zapojení měničů a elektrických strojů společně |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit průběhy napětí a proudů jednotlivých měničů pro různé formy řízení a různé druhy zátěží |
| vysvětlit činnost měniče a pohonu v různých kvadrantech |
| zhodnotit požadavky na polovodičové měniče, motory a jejich regulaci jako celku |
| vysvětlit základní princip regulace stejnosměrného, asynchronního a synchronního stroje |
| posat skalární, vektorové a přímé řízení ppohonů |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzovat výkonové elektronické obvody |
| analyzovat obvody s elektrickými pohony |
| určit parametry elektrického pohonu s ohledem na praktické využití |
| analyzovat přechodové děje při řízení stejnosměrných, asynchronních a synchronních strojů |
| provést měření výkonových měničů |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Samostudium, |
| Skupinová konzultace, |
| E-learning, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Laboratorní praktika, |
| E-learning, |
| Individuální konzultace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Samostudium, |
| Přednáška založená na výkladu, |
| E-learning, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Test, |
| Ústní zkouška, |
|
Doporučená literatura
|
-
Kůs, Václav. Elektrické pohony a výkonová elektronika. Druhé vydání. 2016. ISBN 978-80-261-0639-5.
-
Pavelka, Jiří; Čeřovský, Zdeněk,; Lettl, Jiří. Výkonová elektronika. Vyd. 3., přeprac. Praha : Nakladatelství ČVUT, 2007. ISBN 978-80-01-03626-6.
-
Pavelka, Jiří. Elektrické pohony. Vyd. 1. Praha : Nakladatelství ČVUT, 2007. ISBN 978-80-01-03588-7.
-
Rashid, M. H. Power electronics : devices, circuits, and applications. 4th ed. Boston : Pearson, 2014. ISBN 978--0-273-76908-.
-
Vondrášek, František; Glasberger, Tomáš,; Fořt, Jiří,; Jára, Martin. Výkonová elektronika. Svazek 3, Měniče s vlastní komutací a bez komutace.. 3., rozšířené vydání. 2017. ISBN 978-80-261-0688-3.
|