|
Vyučující
|
-
Řeřichová Irena, MUDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Přednášky 1. Roviny a směry lidského těla. Pojivová tkáň - vazivo, chrupavka, kost. Obecná stavba kosti. Růst a regenerace kostní tkáně. 2. Kostra horní končetiny. 3. Kostra dolní končetiny. 4. Obecná arthrologie. Končetinové klouby. Spojení na pánvi, pánev jako celek, pánevní rozměry. 5. Kostra a spojení hrudníku. Páteř - stavba, spojení, zakřivení. 6. Lebka. 7. Svalová tkáň. Obecná myologie. Přehled svalových skupin. 8. Nervový systém obecně - členění, receptory, neuron a buňky neuroglie, membránová elektrogeneze, synapse, neurotransmitery, vnitřní prostředí CNS (hematoencefalická bariéra, mozkomíšní mok - produkce, cirkulace a funkce). 9. Mícha hřbetní - šedá a bílá hmota míšní, míšní segment, vznik míšního nervu, míšní nervy a jejich větvení. Reflex. Autonomní nervový systém. 10. Hlavové nervy. 11. Mozek - stavba, funkce. Mozkové a míšní obaly a prostory. 12. Motorický systém, fyziologie řízení pohybu. 13. Kůže. Kožní, hluboké a viscerální čití. Bolest. 14. Oční koule (stavba stěny, obsah), přídatné orgány oka, fyziologie zraku. 15. Anatomie a fyziologie sluchu a rovnováhy, čichu a chuti.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 45 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| specifické znalostní předpoklady nejsou vyžadovány |
| Odborné dovednosti |
|---|
| specifické dovednostní předpoklady nejsou vyžadovány |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizuje jednotlivé druhy pojivové tkáně |
| rozlišuje kompaktní a spongiózní kost |
| vysvětlí princip osifikace, růst a regeneraci kostní tkáně |
| definuje styčné plochy končetinových kloubů |
| charakterizuje stavbu a spojení na hrudníku, páteři a lebce |
| vysvětlí stavbu a funkci svalové a nervové tkáně |
| nervový systém člení na PNS a CNS, definuje jejich části a charakterizuje funkce |
| Odborné dovednosti |
|---|
| s využitím latinské terminologie identifikuje jednotlivé kosti lidského skeletu |
| rozpozná jednotlivé části nervového systému a přiřazuje jim fyziologickou funkci |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Přednáška založená na výkladu, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
|
Doporučená literatura
|
-
NAŇKA, O., ELIŠKOVÁ, M. Přehled anatomie. Třetí, doplněné a přepracované vydání.. Praha : Galén, 2015. ISBN 978-80-7492-206-0.
-
ROKYTA, R. a kol. Fyziologie. 3.přeprac.vydání.. Praha : Galén, 2016. ISBN 978-80-7492-238-1.
-
ŠVÍGLEROVÁ, Jitka. Fyziologie smyslů..
|