Vyučující
|
-
Kincl Petr, MUDr. CSc.
-
Knapek Ivo, Mgr. Bc. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky 1. Tkáně rozdělení. Epitely, pojiva. Spojení kostí. 2. Obecná anatomie kloubu - typ, styčné plochy, kloubní pouzdro, poloha, pohyby. Rozdělení kloubů podle geometrie styčných ploch. 3. Osový skelet - složky páteřního segmentu, zakřivení páteře. 4. Svalový systém úvod. Svaly horní končetiny 1. část 5. Svaly dolní končetiny 2. část 6. Svaly hrudníku. Svaly břišní. 7. Svaly hřbetní. Svaly pánevního dna. 8. Nervový systém - členění. Mícha hřbetní míšní segment. 9. Míšní nervy - nervové pleteně - plexus brachialis, plexus lumbalis, plexus sacralis. 10. Nervy autonomní. Nervy hlavové - rozdělení (nervus vagus). 11. Mozek telencephalon, diencephalon, mozkový kmen, mozeček. 12. Nervové dráhy rozdělení. Dráhy asociační, dráhy komisurální, dráhy projekční 1. část (sensorické). 13. Dráhy projekční 2. část (sensitivní). 14. Dráhy projekční 3. část (motorické). 15. Obaly mozku, cévní zásobení mozku. Mozkové komory cirkulace mozkomíšního moku. Cvičení 1. Roviny a směry lidského těla. Orientační čáry těla. Kosti horní končetiny clavicula, scapula. 2. Kosti horní končetiny humerus, radius, ulna. 3. Kosti horní končetiny ossacarpi, ossametacarpi, phalangesdigitorum. 4. Kosti dolní končetiny os coxae. Pánev jako celek. Pánevní rozměry. 5. Kosti dolní končetiny femur, tibia, fibula. 6. Kosti dolní končetiny ossatarsi, ossametatarsi, phalangesdigitorum. 7. Klouby horní končetiny. 8. Klouby dolní končetiny. 9. Svaly horní končetiny 1. část 10. Svaly horní končetiny 2. část 11. Svaly dolní končetiny 1. část 12. Svaly dolní končetiny 2. část 13. Plexus brachialis parssupraclavicularis, parsinfraclavicularis. 14. Plexus lumbalis a nervy z něho vznikající. 15. Plexus sacralis a nervy z něho vznikající.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 60 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Předpokladem jsou základní znalosti biologie člověka na úrovni střední školy. |
Odborné dovednosti |
---|
Student dovede rozeznat jednotlivé části lidského těla. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit pojem osifikace a růst kostí |
charakterizovat jednotlivé druhy spojení kostí a vyjmenovat jejich zástupce |
u končetinových kloubů charakterizovat pouzdro, vyjmenovat zesilující ev. pomocná ligamenta, definovat tvar kloubních konců a styčné plochy, vyjmenovat možné pohyby |
v obecné rovině popsat stavbu kosterního svalu |
charakterizovat motorickou a senzitivní svalovou inervaci |
vysvětlit pojem propriocepce |
definovat pojem motorická jednotka, nervosvalová ploténka, agonista, synergista, antagonista |
vyjmenovat končetinové svaly ve vztahu ke svalovým skupinám |
definovat začátek a úpon končetinových svalů |
popsat funkci a inervaci jednotlivých končetinových svalů |
vyjmenovat jednotlivé části periferního a centrálního nervového systému |
vysvětlit pojem aferentní a eferentní ve vztahu k nervovému systému |
Odborné dovednosti |
---|
stranově orientovat jednotlivé kosti končetin |
ovládat latinskou terminologii v popisu jednotlivých útvarů na kostech končetin, na anatomických modelech či schématech |
identifikovat kostěné útvary, ligamenta, končetinové svaly |
jednotlivé periferní nervy zodpovídající za inervaci svalů končetin přiřazovat k příslušným nervovým pletením a míšním segmentům |
v rámci pohybového systému rozlišovat mezi podpůrnou, silovou, řídící a logistickou složkou |
přiřazovat konkrétní struktury nervového systému k šedé a bílé hmotě |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
charakterizuje jednotlivé druhy spojení kostí a vyjmenuje jejich zástupce |
Hodnotící metody |
---|
3x průběžné zápočtové zkoušení. |
Odborné dovednosti |
---|
Student/ka stranově orientuje jednotlivé kosti končetin, ovládá latinskou terminologii |
Obecné způsobilosti |
---|
vysvětlí pojem propriocepce, definuje pojem motorická jednotka, nervosvalová ploténka |
Doporučená literatura
|
-
- HUDÁK R., KACHLÍK D. a kol. Memorix anatomie. 1.vyd. Praha: Triton, 2013. ISBN 978-80-7387-674-6.
-
- KOLEKTIV. Atlas of Anatomy: TheHuman Body Described in 13 Systems. Ullmann Publishing, 2015. ISBN 978-3-8480-0914-5.
-
Dauber, Wolfgang. Feneisův obrazový slovník anatomie : obsahuje na 8000 odborných anatomických pojmů a na 800 vyobrazení. Vyd. 3. české. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1456-1.
-
Kott, Otto. Předpoklady pohybu. 2. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita v Plzni, 2013. ISBN 978-80-261-0215-1.
|