|
Vyučující
|
-
Horejsková Zuzana, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Přednášky 1. - 2. Nemoci nervového systému - obecné zásady a principy fyzioterapie, indikace a kontraindikace balneoterapie. 3. - 4. Duševní poruchy - obecné zásady a principy fyzioterapie, indikace a kontraindikace balneoterapie. 5. - 6. Nemoci kožní - obecné zásady a principy fyzioterapie, indikace a kontraindikace balneoterapie. 7. - 10. Specifika balneoterapie v dětském věku - obecné zásady a principy fyzioterapie, indikace a kontraindikace balneoterapie. Cvičení 1. - 2. Vojtova metoda a techniky odvozené od reflexní lokomoce, Kenny metoda. 3. - 4. McKenzie versus Mulligen přístup k radikulopatiím, aplikace novodobých fyzikálních prostředků na nemoci nervového systému. 5. - 6. Proprioceptivní nervosvalová facilitace. 7. - 8. Feldenkraisova metoda, Jacobsonův relaxační trénink, Schulzův autogenní trénink, Hyperalgické kožní zóny, náhled na reflexní vztahy kůže a vnitřních orgánů, vhodné prostředky fyzikální terapie na kožní nemoci. 9. - 10. Hry jako prostředek fyzioterapie pro klienty dětského věku, didaktické pomůcky, fyzioterapeut v roli učitele.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 30 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 25 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 25 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit koncepci balneoterapie |
| Odborné dovednosti |
|---|
| se držet obecných zásad fyzioterapie |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizuje metodiky fyzioterapie v balneoterapii v indikačních oblastech nemocí nervových, kožních a duševních poruch |
| Odborné dovednosti |
|---|
| prakticky provádí fyzioterapii v balneoterapii v indikačních oblastech nemocí nervových, kožních a duševních poruch |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Přednáška s diskusí, |
| Řešení problémů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Demonstrace dovedností, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Řešení problémů, |
| Demonstrace dovedností, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Praktická zkouška, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Test, |
| Praktická zkouška, |
|
Doporučená literatura
|
-
Adler, Susan S.; Beckers, Dominiek; Buck, Math. PNF in practice : an illustrated guide. 3rd ed. Heidelberg : Springer, 2008. ISBN 978-3-540-73901-2.
-
BASS?E GJELSVIK, Bente E. a SYRE, Line. The bobath concept in adult neurology. 2nd edition. Complementary medicine.. Stuttgart: Thieme, 2016. ISBN 978-3-13-145452-2.
-
Bastlová, Petra. Proprioceptivní neuromuskulární facilitace. 2. vydání. 2018. ISBN 978-80-244-5301-9.
-
Davies, Patricia M. Steps to follow : the comprehensive treatment of patients with hemiplegia. 2nd ed. Heidelberg : Springer, 2000. ISBN 978-3-540-60720-5.
-
Godefroy, Olivier. The behavioral and cognitive neurology of stroke. Second edition. 2013. ISBN 978-1-107-01557-9.
-
Růžička, Evžen. Neurologie. 2., rozšířené vydání. 2021. ISBN 978-80-7553-908-3.
|