Předmět: Balneologie

« Zpět
Název předmětu Balneologie
Kód předmětu KFE/BAL
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Královcová Kateřina, Mgr.
  • Endrle Pavel, Mgr.
  • Ostřanská Michaela, Mgr.
Obsah předmětu
1)Specifika a historie českého lázeňství 2)Přírodní léčivé zdroje 3)Typické lázeňské procedury 4)Lázeňský místopis 5)Indikační seznam pro lázeňskou péči

Studijní aktivity a metody výuky
Cvičení
  • Kontaktní výuka - 22 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 10 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
charakterizovat principy a postupy aplikace léčebné klasické masáže a ošetření jizvy
zdůvodnit bezpečnost práce, účinky masáže, indikace a kontraindikace masáže
definovat masážní hmaty
vyjmenovat vybavení pracoviště a možné pomůcky
Odborné dovednosti
provádět ošetření jizvy a vybrané druhy klasické masáže včetně masáže celkové a to v požadovaném postupu se správným výběrem hmatů
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizuje specifika lázeňské léčby
vyjmenuje jednotlivé diagnózy pro lázeňskou léčbu
dle indikačního seznamu popíše indikace a účinky přírodních zdrojů v kontextu s lázeňským místopisem
Odborné dovednosti
navrhuje dle indikace, lázeňského místopisu a přírodního léčivého zdroje vhodné lázeňské zařízení pro konkrétního klienta
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Výuka podporovaná multimédii,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Obecné způsobilosti
Výuka podporovaná multimédii,
Cvičení (praktické činnosti),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Test,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Capko, J. Základy fyziatrické léčby. Praha: Grada Publishing, spol s r.o., 1998.
  • Časopis. Rehabilitace a fyzikální lékařství,.
  • Hupka, J. et al. Fyzikálna terapie. Martin: Osveta, 1994.
  • Ipser, J., Přerovský K. Fysiatrie. Praha: Avicenum, 1972.
  • Jandová, Dobroslava. Balneologie. 1. vyd. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2820-9.
  • Poděbradský J, Poděbradská R. Fyzikální terapie ? manuál a algoritmy. Praha: Grada, 2009.
  • Poděbradský J., Vařeka I. Fyzikální terapie I.a II.. Praha Grada, 1998.
  • Příloha Zdravotnických novin 51-52. Indikační seznam pro lázeňskou péči o dospělé, děti a dorost. 1998.
  • Škapík M. et al. Využití balneoterapie ve vnitřním lékařství. Praha: Grada, 1994.
  • Valeš, J. Fyzikální terapie. Plzeň:SZŠ a VZŠ v Plzni.
  • Watson, E. Electrotherapy : evidence-based praktice. Edinburgh: Elsevier Churchill Livingstone, 2008.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr