Předmět: Chirurgie, traumatologie, ortopedie 3

« Zpět
Název předmětu Chirurgie, traumatologie, ortopedie 3
Kód předmětu KFE/CHT3
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Zigler Jiří, MUDr. Ph.D.
  • Svoboda Jiří, MUDr.
Obsah předmětu
1. Choroby a vady kyčelního kloubu. 2. Choroby a vady kolenního kloubu. 3. Choroby a vady nohou. 4. Ortopedická protetika. Vývoj oboru, terminologie operací, indikace, kontraindikace. 5. Amputace horních končetin. 6. Amputace dolních končetin. 7. Protetika horních končetin. 8. Protetika dolních končetin. 9. Ortotika. 10. Calceotika. 11. Adjuvatika.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s analýzou videozáznamu, Přednáška s praktickými aplikacemi, Přednáška s demonstrací
  • Kontaktní výuka - 22 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vyjmenovat a charakterizovat specifika ortopedických chorob
definovat etiologii, patogenezi, klinický obraz, diagnostické metody, diferenciální diagnostiku, léčbu a komplikace fraktur páteře, pánve a horních a dolních končetin
definovat etiologii, patogenezi, klinický obraz, diagnostické metody, diferenciální diagnostiku, léčbu a komplikace z oblasti osteoartóz, endoprotetiky a vrozených a vývojových vad páteře, hrudníku a horních končetin
Odborné dovednosti
na podkladě lékařské diagnostiky z oblasti traumatologie a vrozených a získaných vad osového skeletu navrhnout program léčebné rehabilitace
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vyjmenuje a charakterizuje specifika ortopedických chorob
definuje etiologii, patogenezi, klinický obraz, diagnostické metody, diferenciální diagnostiku, léčbu a komplikace fraktur páteře, pánve a horních a dolních končetin
definuje etiologii, patogenezi, klinický obraz, diagnostické metody, diferenciální diagnostiku, léčbu a komplikace z oblasti osteoartóz, endoprotetiky a vrozených a vývojových vad páteře, hrudníku a horních končetin
Odborné dovednosti
na podkladě lékařské diagnostiky z oblasti traumatologie a vrozených a získaných vad osového skeletu navrhuje program léčebné rehabilitace
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Přednáška s aktivizací studentů,
Odborné dovednosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s aktivizací studentů,
Obecné způsobilosti
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s aktivizací studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Test,
Odborné dovednosti
Test,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Test,
Doporučená literatura
  • Pohybové ústrojí. Pokroky ve výzkumu, diagnostice a terapii. Praha: Ortotika, 1997.
  • Dungl, Pavel. Ortopedie. Vyd. 1. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0550-8.
  • EIS, Emil. Ortopedie pro speciální pedagogy: Celost. vysokošk. učebnice pro stud. pedagog. fakult. 1. vyd.. Praha: SPN, 1986.
  • Husić. Ortotika: doporučený učební text pro rekvalifikační kurzy. Praha, 2003.
  • Kaphingst, W. Protetika : základy protetiky dolních a horních končetin : pro učební obor technické ortopedie : [doporučený učební text pro rekvalifikační kurzy]. Praha : Federace ortopedických protetiků technických oborů, 2002.
  • Koudela, Karel. Ortopedická traumatologie. 1. vyd. V Praze : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0392-6.
  • Koudela, Karel. Ortopedie. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0654-2.
  • Nekula, Josef. Zobrazovací metody muskoskeletálního systému pro studující fyzioterapie. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, Lékařská fakulta, 2001. ISBN 80-244-0260-2.
  • Paneš, Václav. Vybrané kapitoly z chirurgie, traumatologie, ortopedie a protetiky : učební text pro střední zdravotnické pracovníky. Olomouc : Epava, 1993. ISBN 80-901471-2-7.
  • Sosna, Antonín. Základy ortopedie. Vyd. 1. V Praze : Triton, 2001. ISBN 80-7254-202-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr