Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Korekce vrozených a získaných vad u dětí, princip působení, remodelace skeletu a měkkých tkání. Silové působení ortéz pro děti a jejich dimenzování s ohledem na jejich tvar, materiál a komponenty. 2. Ortézy pro hlavu a hlavokrční ortézy (napr. i korekční helmyčky atd..) 3. Základní pravidla pro korzetoterapii. Trupové ortézy pro korekci ve frontální rovině. Trupové ortézy pro korekci v sagitální rovině. 4. Ortézy HK pro rameno a loket. Ortézy HK pro předloktí, ruku a prsty. 5. Ortézy pro kyčelní kloub. Ortézy pro kolenní kloub. Ortézy pro hlezno a nohu. 6. Ortézy podle Sarmienta pro HK a DK. Derotační ortézy HK a DK. 7. Ortoprotézy. Recyprokátory. Speciální ortézy (např. s návazností na instrumentaci - zevní fixátory a pod) 8. Odlišnosti v braní měrných podkladů u dětských pacientů. Vyšetření hybných stereotypů formou hry 9. Přehled dílů pro stavbu dětských ortéz a protéz. Odlišnosti v nácviku chůze. 10. Modifikace se stavitelnou velikostí. Kompenzační pomůcky pro děti. 11. Sportovní činnosti s pomůckou. Plávaní s pomůckou. Hygiena při používání ortopedických pomůcek 12. Výroba atypických dílů mimo velikostní škálu. 13. Příprava školního místa pro různé typy postižení. Integrace do zájmových organizací 14. Stavba dětské protézy DK po amputaci 15. Stavba dětské protézy DK při vrozené vadě s netypickým pahýlem 16. Stavba dětské protézy HK
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Klinická praxe pod dohledem
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 168 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat využití adjuvatik pro jednotlivá zdravotní postižení |
Odborné dovednosti |
---|
provádět údržbu a opravu adjuvatik |
vytvořit na základě vyšetření protézu HK či epitetézu a edukovat klienta o její údržbě a používání |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizuje jednotlivé složky zdravotnické dokumentace u dětského pacienta |
definuje všechny druhy materiálů využívaných při stavbě protéz a ortéz pro dětského pacienta |
vysvětlí využití adjuvatik pro jednotlivá zdravotní postižení v dětském věku |
Odborné dovednosti |
---|
odebírá měrné podklady od dítěte |
vybírá vhodnou pomůcku |
zhotovuje ortézu (protézu), aplikuje ji a edukuje dětského klienta a jeho rodinné příslušníky o údržbě a používání |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Klinická praxe pod dohledem, |
Odborné dovednosti |
---|
Klinická praxe pod dohledem, |
Obecné způsobilosti |
---|
Klinická praxe pod dohledem, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
EIS, Emil. Ortopedie pro speciální pedagogy: Celost. vysokošk. učebnice pro stud. pedagog. fakult. Praha: SPN, 1986.
-
Firma OTTO BOCK. Technické informace.
-
FOPTO. Ortopedická protetika. Praha: FOPTO, 2005.
-
HUSIĆ, Ivan. Ortotika: doporučený učební text pro rekvalifikační kurzy. [Praha]: Federace ortopedických protetiků technických oborů, 2003.
-
KAPHINGST, W. et al. Protetika: základy protetiky dolních a horních končetin: pro učební obor technické ortopedie: [doporučený učební text pro rekvalifikační kurzy].. Praha: Federace ortopedických protetiků technických oborů, 2002.
-
Kolektiv autorů. Ortotika. Praha: FOPTO, 2004.
-
MAY,B.,J. Amputations and prosthetics. Philadelphia : Davis company.
|