Vyučující
|
-
Braunová Gabriela, PhDr.
-
Gallová Jana, MSc.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky 1. Přístupy neurovývojového rámce vztahů. 2. Neurofyziologické podklady pro neurovývojový rámec vztahů. 3. Vyšetření v rámci neurovývojového a senzomotorického přístupu. 4. Základní principy vyšetření a terapie v konceptu Bobathových. 5. Základní principy vyšetření a terapie v konceptu proprioceptivní neuromuskulární facilitace. 6. Metoda senzorické stimulace podle Affolterové. 7. Pohybová terapie Brunnstromové. 8. Senzorická integrace dle Ayresové, přístup senzorické integrace. 9. Vynucené používání paretické končetiny a motorické učení- systémově orientované přístupy. 10. Využití neurovývojového a senzomotorického přístupu u vybraných diagnóz. 11. Senzorické funkce a jejich ovlivnění. Cvičení 1. Praktický nácvik prvků z Bobath konceptu 1. 2. Praktický nácvik prvků z Bobath konceptu 2. 3. Praktický nácvik prvků z Bobath konceptu 3. 4. Aplikace Bobath konceptu pro výcvik ADL u vybraných diagnóz. 5. Praktické provádění proprioceptivní neuromuskulární facilitace, nácvik diagonál pro horní končetinu za účelem zlepšení senzomotorických funkcí při nácviku aktivit všedního dne 1. 6. Praktické provádění proprioceptivní neuromuskulární facilitace, nácvik diagonál pro horní končetinu za účelem zlepšení senzomotorických funkcí při nácviku aktivit všedního dne 2. 7. Praktické provádění proprioceptivní neuromuskulární facilitace, nácvik diagonál pro horní končetinu za účelem zlepšení senzomotorických funkcí při nácviku aktivit všedního dne 3. 8. Aplikované techniky dle konceptu proprioceptivní neuromuskulární facilitace pro výcvik ADL. 9. Praktický nácvik vynuceného používání paretické končetiny. 10. Základy orofaciální stimulace u dysfunkcí v orofaciální oblasti. 11. Techniky k ovlivňování senzorických funkcí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 44 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
charkaterizovat základní filosofii teorie ergoterapie |
Odborné dovednosti |
---|
nejsou vyžadovány |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popíše principy neurovývojových metod |
vyjmenuje a charakterizuje přístupy na neurovývojových základech |
vysvětlí rozdíly mezi biomechanickým a neurovývojovým přístupem |
vyjmenuje metody |
Odborné dovednosti |
---|
analyzuje a aplikuje jednotlivé metody podle diagnózy |
provádí terapii |
vyhodnocuje výsledky terapie |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Praktická zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Praktická zkouška, |
Test, |
Doporučená literatura
|
-
Bobath, Berta. Hemiplégia dospelých : vyhodnotenie a liečba. 1. slovenské vyd. Bratislava : Liečreh, 1997. ISBN 80-967383-4-8.
-
Carraro, Lorenzo. Obnova pohybu po cévní mozkové příhodě : návod pro středoškolské rehabilitační pracovníky. Praha : Rehalb, 2002.
-
Davies, Patricia M. Steps to follow : the comprehensive treatment of patients with hemiplegia. 2nd ed. Heidelberg : Springer, 2000. ISBN 978-3-540-60720-5.
-
Jelínková, Jana; Krivošíková, Mária; Šajtarová, Ludmila. Ergoterapie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-583-7.
-
Klusoňová, Eva. Ergoterapie v praxi. Vyd. 1. Brno : Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2011. ISBN 978-80-7013-535-8.
-
Kolář, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha : Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-657-1.
-
Krivošíková, Mária. Úvod do ergoterapie. 1. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2699-1.
-
Lippert-Grüner, Marcela. Neurorehabilitace. 1. vyd. Praha : Galén, 2005. ISBN 80-7262-317-6.
-
Vantieghem, J. Rehabilitace a reedukace běžných životních úkonů po cévní mozkové příhodě. [S.n.] : Pharma, 1994.
|