Vyučující
|
-
Braunová Gabriela, PhDr.
-
Blažková Miloslava, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky 1. Definice, historie a typy paliativní péče. 2. Psychospirituální péče. 3. Symptomy pacientů v paliativní péči. 4. Příznaky terminálního stavu. 5. Etické aspekty. 6. Právní aspekty. 7. Poradenství. 8. Komunikace s umírajícím. 9. Komunikace s rodinou umírajícího. 10. Role ergoterapeuta v paliativní péči. 11. Ergoterapie v paliativní péči. Cvičení 1. Bolest, tlumení bolesti. 2. Spirituální péče. 3. Zásady správné komunikace. 4. Potřeby pacienta. 5. Ergoterapie u imobilních pacientů v paliativní péči. 6. Nácvik všedních denních aktivit v paliativní péči. 7. Kreativní techniky. 8. Muzikoterapie v paliativní péči. 9. Poradenství v rehabilitačním ošetřovatelství. 10. Trénink kognitivních funkcí. 11. Exkurze.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 22 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nejsou předepisovány žádné speciální předpoklady |
Odborné dovednosti |
---|
nejsou vyžadovány |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vyjmenuje jednotlivé typy paliativní péče |
charakterizuje příznaky terminálního stádia |
vysvětlí podstatu psychospirituální péče |
Odborné dovednosti |
---|
analyzuje symptomy pacientů v paliativní péči |
vytvoří cíl ergoterapie |
provádí terapii pomocí terapeutických činností a kreativních činností |
provádí nácvik všedních denních aktivit |
vyhodnocuje výsledky terapie a zaznamenává je do dokumentace |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti |
---|
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
FALLON, M., HANKS, G. ABC of palliative care. Blackwell publishing., 2006. ISBN 978-1-4051-3079-0.
-
Haškovcová, H. Práva pacientů.. Komentované vydání. Praha: Havířov, 1996.
-
Haškovcová, Helena. Thanatologie : nauka o umírání a smrti. 2., přeprac. vyd. Praha : Galén, 2007. ISBN 978-80-7262-471-3.
-
KELNEROVÁ, J. Tanatologie v ošetřovatelství. Brno: Littera., 2007. ISBN 978-80-85763-36-2.
-
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie nemoci. Praha : Grada, 2002. ISBN 80-247-0179-0.
-
KUBÍČKOVÁ, N. Zármutek a pomoc pozůstalým.. Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-82-X.
-
KÜBLER-ROSSOVÁ, E. O smrti a umírání.. Turnov: Arica, 1993.
-
KÜBLER-ROSSOVÁ, E. Odpovědi na otázky umírání a smrti.. Praha: EM Reflex, 1995.
-
KÜBLER-ROSSOVÁ, M. Hovory s umírajícími. Hradec Králové: Signunitatis, 1992. ISBN 80-85439-04-2.
-
Marková, Monika. Sestra a pacient v paliativní péči. 1. vyd. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3171-1.
-
Munzarová, Marta. Eutanazie, nebo paliativní péče?. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-1025-0.
-
O'Connor, Margaret; Aranda, Sanchia. Paliativní péče : pro sestry všech oborů. Vyd. 1. české. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-1295-4.
-
Sláma, Ondřej; Kabelka, Ladislav,; Vorlíček, Jiří. Paliativní medicína pro praxi. 2., nezměn. vyd. Praha : Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-849-0.
-
SVATOŠOVÁ, M. Hospic a umění doprovázet.. Praha: KNA pro APHPP., 2008. ISBN 978-80-7195-307-4.
-
SVATOŠOVÁ, M. Víme si rady s duchovními potřebami nemocných?. Praha: Grada Publishing, 2012.
|