Předmět: Ergodiagnostika a pracovní rehabilitace

« Zpět
Název předmětu Ergodiagnostika a pracovní rehabilitace
Kód předmětu KFE/EPREH
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Bucková Hana, Mgr. Ph.D.
  • Gallová Jana, MSc.
Obsah předmětu
Přednášky 1. Úvod do problematiky pracovní rehabilitace: význam práce pro člověka, indikace pracovní RHB - diagnosy, věkové skupiny, multidisciplinární spolupráce, postup pracovní RHB. 2. Ergodiagnostika z pohledu ergoterapeuta. 3. Ergodiagnostika z pohledu ergoterapeuta, Model Of Human Occupation. 4. Profesiografie, její význam pro ergoterapii. Modelové činnosti, příklady hodnocení modelových činností. 5. Podporované zaměstnávání (PZ): Vývoj, definice, cílová skupina uživatelů, proces PZ, současná situace poskytovaná v ČR. 6. Podporované zaměstnávání (PZ): Osobnostní profil uživatele PZ, individuální plány a kazuistiky, multidisciplinární tým a role ergoterapie v PZ. 7. Ergodiagnostika v ČR, legislativa. 8. Postavení ergodiagnostiky v rámci systému ucelené rehabilitace. 9. Možnosti pracovní rehabilitace. 10. Exkurze Kačaba. 11. Hodnocení předpracovních dovedností podle Jacobsové. 12. Škola zad v ergoterapii, ergonomie, práce na PC. Cvičení 1. Ergodiagnostické vyšetření v praxi z pohledu ergoterapie 1. 2. Ergodiagnostické vyšetření v praxi z pohledu ergoterapie 2. 3. Škola zad v praxi z pohledu ergoterapie. 4. Ergonomie z pohledu ergoterapie. 5. Sestavení profesiogramu v praxi 1. 6. Sestavení profesiogramu v praxi 2. 7. Sestavení profesiogramu v praxi 3. 8. Modelová činnost 1. 9. Modelová činnost 2. 10. Modelová činnost 3. 11. Záznam ergodiagnostického hodnocení v praxi 1. 12. Záznam ergodiagnostického hodnocení v praxi 2.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 36 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat základní filosofii teorie ergoterapie
Odborné dovednosti
zařadit ergoterapii do kontextu komprehenzivní rehabilitace
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy,
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků,
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizuje ergodiagnostiku a pracovní rehabilitaci
Odborné dovednosti
testuje pomocí ergodiagnostických baterií
vyšetřuje v modelových situacích
zapisuje ergodiagnostické vyšetření
vytváří profesiogram
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Demonstrace dovedností,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Cvičení (praktické činnosti),
Demonstrace dovedností,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Test,
Seminární práce,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Gilbertová, Sylva; Matoušek, Oldřich. Ergonomie : optimalizace lidské činnosti. Praha : Grada, 2002. ISBN 80-247-0226-6.
  • Gúth, Anton. Výchovná rehabilitace, aneb, Jak vyučovat školu páteře : odborná publikace určená pro odbornou i laickou veřejnost. Praha : X-Egem, 2000. ISBN 80-7199-039-6.
  • Hladký, Aleš; Židková, Zdeňka. Metody hodnocení psychosociální pracovní zátěže : metodická příručka. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-890-5.
  • Klusoňová, Eva. Ergoterapie v praxi. Vyd. 1. Brno : Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2011. ISBN 978-80-7013-535-8.
  • Krivošíková, Mária. Úvod do ergoterapie. 1. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2699-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr