Vyučující
|
-
Bucková Hana, Mgr. Ph.D.
-
Gallová Jana, MSc.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky 1. Úvod do problematiky pracovní rehabilitace: význam práce pro člověka, indikace pracovní RHB - diagnosy, věkové skupiny, multidisciplinární spolupráce, postup pracovní RHB. 2. Ergodiagnostika z pohledu ergoterapeuta. 3. Ergodiagnostika z pohledu ergoterapeuta, Model Of Human Occupation. 4. Profesiografie, její význam pro ergoterapii. Modelové činnosti, příklady hodnocení modelových činností. 5. Podporované zaměstnávání (PZ): Vývoj, definice, cílová skupina uživatelů, proces PZ, současná situace poskytovaná v ČR. 6. Podporované zaměstnávání (PZ): Osobnostní profil uživatele PZ, individuální plány a kazuistiky, multidisciplinární tým a role ergoterapie v PZ. 7. Ergodiagnostika v ČR, legislativa. 8. Postavení ergodiagnostiky v rámci systému ucelené rehabilitace. 9. Možnosti pracovní rehabilitace. 10. Exkurze Kačaba. 11. Hodnocení předpracovních dovedností podle Jacobsové. 12. Škola zad v ergoterapii, ergonomie, práce na PC. Cvičení 1. Ergodiagnostické vyšetření v praxi z pohledu ergoterapie 1. 2. Ergodiagnostické vyšetření v praxi z pohledu ergoterapie 2. 3. Škola zad v praxi z pohledu ergoterapie. 4. Ergonomie z pohledu ergoterapie. 5. Sestavení profesiogramu v praxi 1. 6. Sestavení profesiogramu v praxi 2. 7. Sestavení profesiogramu v praxi 3. 8. Modelová činnost 1. 9. Modelová činnost 2. 10. Modelová činnost 3. 11. Záznam ergodiagnostického hodnocení v praxi 1. 12. Záznam ergodiagnostického hodnocení v praxi 2.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 36 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat základní filosofii teorie ergoterapie |
Odborné dovednosti |
---|
zařadit ergoterapii do kontextu komprehenzivní rehabilitace |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizuje ergodiagnostiku a pracovní rehabilitaci |
Odborné dovednosti |
---|
testuje pomocí ergodiagnostických baterií |
vyšetřuje v modelových situacích |
zapisuje ergodiagnostické vyšetření |
vytváří profesiogram |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Gilbertová, Sylva; Matoušek, Oldřich. Ergonomie : optimalizace lidské činnosti. Praha : Grada, 2002. ISBN 80-247-0226-6.
-
Gúth, Anton. Výchovná rehabilitace, aneb, Jak vyučovat školu páteře : odborná publikace určená pro odbornou i laickou veřejnost. Praha : X-Egem, 2000. ISBN 80-7199-039-6.
-
Hladký, Aleš; Židková, Zdeňka. Metody hodnocení psychosociální pracovní zátěže : metodická příručka. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-890-5.
-
Klusoňová, Eva. Ergoterapie v praxi. Vyd. 1. Brno : Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2011. ISBN 978-80-7013-535-8.
-
Krivošíková, Mária. Úvod do ergoterapie. 1. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2699-1.
|