|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
Cvičení 1. Prvky z Bobath konceptu u dětí, inhibiční techniky, facilitační techniky. 2. Prvky z Bobath konceptu - krmení, handling. 3. Poruchy polykání, kompenzační strategie. 4. Prvky z Bobath konceptu polohování. 5. Prvky z Bobath konceptu-nošení a přebalování dítěte, hra. 6. Vyšetření motorických funkcí pomocí standardizovaných testů, observace dítěte v přirozených podmínkách. 7. Vyšetření a stanovení cíle ergoterapie na základě ICF. 8. Orofaciální stimulace při poruše krmení. 9. Praktické sestavování cílů a krátkodobých a dlouhodobých plánů ergoterapie v pediatrii. 10. Trénink senzorických funkcí v ergoterapii dětí 1. 11. Trénink senzorických funkcí v ergoterapii dětí 2. 12. Senzorická integrace dle Ayres.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 24 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 10 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizovat problematiku ergoterapie v pediatrii |
| charakterizovat opory v jednotlivých stádiích vývojové kineziologie |
| Odborné dovednosti |
|---|
| využívat opory o horní končetinu v rámci přetáčení na bok, břicho, posazování a v rámci transferů |
| edukovat rodiče |
| využívat hry jako základní aktivity v terapeutických programech |
| využívat vývojové kineziologie jako diagnostického a terapeutického prostředku v ergoterapii dětí a dospělých |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
| bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
| bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
| bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
| bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
| bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vyjmenuje rozdíly Bobath konceptu u dětí a dospělých |
| vysvětlí principy Bobath konceptu u dětí |
| charakterizuje opory v jednotlivých stádiích vývojové kineziologie |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzuje problematiku ergoterapie v pediatrii |
| provádí trénink senzorických funkcí a orofaciální stimulace |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
| bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
| bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Demonstrace dovedností, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Test, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
Holubářová, Jiřina; Pavlů, Dagmar. Proprioceptivní neuromuskulární facilitace. 1. část. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1294-2.
-
Kolář, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha : Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-657-1.
-
Kraus, Jan. Dětská mozková obrna. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-1018-8.
-
Marešová, Eva; Joudová, Pavla; Severa, Stanislav. Dětská mozková obrna : možnosti a hranice včasné diagnostiky a terapie. 1. vyd. Praha : Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-703-5.
-
Pavlů, Dagmar. Speciální fyzioterapeutické koncepty a metody I. : koncepty a metody spočívající převážně na neurofyziologické bázi. 2., opr. vyd. Brno : CERM, 2003. ISBN 80-7204-312-9.
-
Vojta, Václav. Mozkové hybné poruchy v kojeneckém věku : Včasná diagnóza a terapie. 1. čes. vyd. Praha : Grada, 1993. ISBN 80-85424-98-3.
-
Vojta, Václav; Peters, Annegret. Das Vojta-Prinzip : Muskelspiele in Reflexfortbewegung und motorischer Ontogenese. 3. Aufl. Heidelberg : Springer, 2007. ISBN 978-3-540-46509-6.
-
Vojta, Václav. Vojtův princip : Svalové souhry v reflexní lokomoci a motorická ontogeneze. Praha : Grada, 1995. ISBN 80-7169-004-X.
|