Vyučující
|
-
Kubatová Pitrová Eva, MUDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky 1. Úvod do farmakologie. Názvosloví léčiv. Zdroje informací o léčivech. Farmakodynamika. Nežádoucí účinky léčiv. 2. Farmakokinetika. Lékové formy a přívodné cesty pro podávání léčiv. Variabilita lékové odpovědi. Lékové interakce. 3. Látky ovlivňující autonomní nervový systém sympatomimetika a sympatolytika, parasympatomimetika a parasympatolytika. Spazmolytika a myorelaxancia. Lokální a celková anestetika. 4. Látky ovlivňující kardiovaskulární systém - antiarytmika, kardiotonika, vasodilatancia, diuretika, venofarmaka, antihypertenziva. 5. Hemostatika x antitrombotika (antiagregancia, antikoagulancia, fibrinolytika). 6. Farmakologické ovlivnění bolesti - neopioidní a opioidní analgetika. 7. Hormony ve farmakoterapii. Antibiotika základní přehled, zásady podávání, správná volba, rizika ATB terapie. 8. Léčiva ovlivňující dýchací systém - antiastmatika, antitusika, expektorancia. 9. Látky ovlivňující CNS - benzodiazepiny, anxiolytika, hypnotika, antiepileptika, antiparkinsonika. 10. Látky ovlivňující CNS - antidepresiva, antipsychotika, nootropika, antihistaminika, antiemetika. 11. Zápočtový test
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 22 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat fyziologické funkce všech orgánových soustav |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat pojem farmakodynamika a vysvětlit rozdíl mezi specifickým a nespecifickým mechanismem účinku |
v obecné rovině charakterizovat farmakokinetiku |
vysvětlit variabilitu lékové odpovědi |
charakterizovat hlavní zástupce jednotlivých lékových skupin |
klasifikovat nežádoucí účinky |
definovat možná rizika ve vztahu farmakoterapie a rehabilitační péče |
Odborné dovednosti |
---|
vyhledat informace o léčivých přípravcích v seznamech či databázích |
rozpoznat nežádoucí účinky |
zařadit léčivé přípravky do lékových skupin |
rozlišit různé lékové formy a jejich aplikace |
při sestavování anamnézy zařadit odběr anamnézy farmakologické |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti |
---|
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Hynie, Sixtus. Farmakologie v kostce. Vyd. 2. V Praze : Triton, 2001. ISBN 80-7254-181-1.
-
Martínková, Jiřina. Farmakologie pro studenty zdravotnických oborů. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1356-4.
-
Perlík, František. Základy farmakologie : klinická a speciální farmakologie. Praha : Galén, 2005. ISBN 80-7262-374-5.
|