Předmět: Fyzikální terapie 6

« Zpět
Název předmětu Fyzikální terapie 6
Kód předmětu KFE/FTF6
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Svoboda Tomáš, Mgr.
  • Mamojka Libor, Bc.
  • Bělíková Petra, MUDr. et Bc. Ph.D.
  • Szakosová Lenka, MUDr.
Obsah předmětu
Přednášky: 1. Reakce na fyzikální podněty z hlediska regulací obecně 2. Termoterapie a hydroterapie z hlediska reakcí organismu na jednotlivé procedury 3. Inhalace, klinické aspekty 4. Základy pro elektroléčbu opakování fyziky elektrických proudů a reakcí organismu na ně 5. Opakování elektrodiagnostiky a doplnění klinických znalostí 6. Léčebné elektrické proudy, galvanický proud, nízkofrekvenční proudy - klinické aspekty 7. Léčebné elektrické proudy, středofrekvenční proudy a vysokofrekvenční proudy, bezkontaktní elektroterapie - klinické aspekty 8. Léčebné postupy fyzikální terapie jednotlivých chorob, balneoterapie - klinické aspekty 9. Zápočtový test Cvičení: Obsah cvičení navazuje na přednášky

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s praktickými aplikacemi, Přednáška s demonstrací
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 24 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vyjmenovat indikace a kontraindikace využití fyzikální terapie
Odborné dovednosti
prakticky aplikovat procedury hydroterapie, mechanoterapie a termoterapie
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění,
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizuje specifika procedur fyzikální terapie v klinických oborech
Odborné dovednosti
prakticky aplikuje cílené procedury fyzikální terapie
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s aktivizací studentů,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Obecné způsobilosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s aktivizací studentů,
Cvičení (praktické činnosti),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Test,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • - VACEK, Jan, Martina HOSKOVCOVÁ, Petr MICHALÍČEK, Dobroslava JANDOVÁ a Vítězslav HARADIL. Léčebná rehabilitace bolestivých stavů hybné soustavy. Praha: Dr. Josef Raabe, 2017. ISBN 978-80-7496-304-9.
  • Capko, Ján. Základy fyziatrické léčby. Praha : Grada, 1998. ISBN 80-7169-341-3.
  • ČESKO. Vyhláška č. 267/2012 Sb. Vyhláška o stanovení Indikačního seznamu pro lázeňskou léčebně rehabilitační péči o dospělé, děti a dorost..
  • Ipser, J., Přerovský K. Fysiatrie. Praha: Avicenum, 1972.
  • Jandová, Dobroslava. Balneologie. 1. vyd. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2820-9.
  • Kolář, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha : Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-657-1.
  • Pavlů, Dagmar; Kvapilík, Josef. Základy masáže. Praha : Scientia medica, 1994. ISBN 80-85526-11-5.
  • Poděbradský J., Vařeka I. Fyzikální terapie I. a II.. Praha: Grada Publishing, spol s r.o., 1998.
  • Škapík, Miroslav. Využití balneoterapie ve vnitřním lékařství. 1. vyd. Praha : Grada, 1994. ISBN 80-7169-130-5.
  • Watson, Tim. Electrotherapy : evidence-based practice. 12th ed. Edinburgh : Elsevier Churchill Livingstone, 2008. ISBN 978-0-443-10179-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr