Vyučující
|
-
Bucková Hana, Mgr. Ph.D.
-
Blažková Miloslava, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Cvičení 1. Úvod do komunikace a problematiky komunikačních technologií. Zásady výběru pomůcky a možnosti jejího získání. 2. Alternativní komunikace. Pomůcky pro komunikaci u postižených s řečovými schopnosti. 3. Augmentativní komunikace. Využití PC při terapii. 4. Zásady komunikace s klienty s různým postižením. 5. Komunikace sluchově postižených. Pomůcky pro komunikaci pro osoby s postižením sluchu. 6. Komunikace zrakově postižených. Pomůcky pro komunikaci pro osoby s postižením zraku. 7. Komunikace mentálně postižených. Komunikace psychicky postižených. 8. Komunikace tělesně postižených. Pomůcky pro komunikaci pro osoby s fyzickým postižením. 9. Komunikace v geriatrii. 10. Komunikace v pediatrii. 11. Exkurze - Tyfloservis. 12. Exkurze - Škola pro sluchově postižené.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 36 hodin za semestr
- Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
- 6 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 15 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vyjmenovat diagnózy s komunikačním deficitem |
Odborné dovednosti |
---|
nejsou vyžadovány |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizuje význam komunikace |
vyjmenuje zásady komunikace s jednotlivými kategoriemi postižených |
vysvětlí rozdíly mezi komunikací s tělesně a psychicky nemocnými |
vyjmenuje typy komunikace |
charakterizuje komunikační technologii a její využití v ergoterapii u jednotlivých typů postižení |
vyjmenuje komunikační technologie používané v ergoterapeutické praxi |
Odborné dovednosti |
---|
analyzuje význam komunikace |
provádí alternativní typy komunikace |
uplatňuje zásady komunikace s klienty s různým postižením |
vhodně doporučuje komunikační technologie |
aplikuje komunikační technologie v praxi |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Odborné dovednosti |
---|
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
KŘIVAHLOVÝ, Jaro. Rozhovor a jednání člověka s člověkem - sociální komunikace ve zdravotnictví.. Institut pro další vzdělávání lékařů a farmaceutů, 1980.
-
Linhartová, Věra. Praktická komunikace v medicíně : pro mediky, lékaře a ošetřující personál. 1. vyd. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1784-5.
-
Nichols, Michael P. Zapomenuté umění naslouchat : (proč naslouchání vztahům prospívá). 1. vyd. Praha : Návrat domů, 2005. ISBN 80-7255-106-X.
-
Plevová, Ilona; Slowik, Regina. Komunikace s dětským pacientem. 1. vyd. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2968-8.
-
Pokorná, Andrea. Komunikace se seniory. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3271-8.
-
VRUBLOVÁ, Yvetta a Jiří HEŘT. Kapitoly z psychologie a komunikace ve zdravotnictví. Ostrava: Technická univerzita Ostrava, 2006. ISBN 978-80-2481-132-1.
|