Předmět: Komunikace a komunikační technologie v ergoterapii

« Zpět
Název předmětu Komunikace a komunikační technologie v ergoterapii
Kód předmětu KFE/KKTE
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Bucková Hana, Mgr. Ph.D.
  • Blažková Miloslava, Mgr.
Obsah předmětu
Cvičení 1. Úvod do komunikace a problematiky komunikačních technologií. Zásady výběru pomůcky a možnosti jejího získání. 2. Alternativní komunikace. Pomůcky pro komunikaci u postižených s řečovými schopnosti. 3. Augmentativní komunikace. Využití PC při terapii. 4. Zásady komunikace s klienty s různým postižením. 5. Komunikace sluchově postižených. Pomůcky pro komunikaci pro osoby s postižením sluchu. 6. Komunikace zrakově postižených. Pomůcky pro komunikaci pro osoby s postižením zraku. 7. Komunikace mentálně postižených. Komunikace psychicky postižených. 8. Komunikace tělesně postižených. Pomůcky pro komunikaci pro osoby s fyzickým postižením. 9. Komunikace v geriatrii. 10. Komunikace v pediatrii. 11. Exkurze - Tyfloservis. 12. Exkurze - Škola pro sluchově postižené.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 36 hodin za semestr
  • Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den] - 6 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vyjmenovat diagnózy s komunikačním deficitem
Odborné dovednosti
nejsou vyžadovány
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků,
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizuje význam komunikace
vyjmenuje zásady komunikace s jednotlivými kategoriemi postižených
vysvětlí rozdíly mezi komunikací s tělesně a psychicky nemocnými
vyjmenuje typy komunikace
charakterizuje komunikační technologii a její využití v ergoterapii u jednotlivých typů postižení
vyjmenuje komunikační technologie používané v ergoterapeutické praxi
Odborné dovednosti
analyzuje význam komunikace
provádí alternativní typy komunikace
uplatňuje zásady komunikace s klienty s různým postižením
vhodně doporučuje komunikační technologie
aplikuje komunikační technologie v praxi
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Cvičení (praktické činnosti),
Odborné dovednosti
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Demonstrace dovedností,
Obecné způsobilosti
Cvičení (praktické činnosti),
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Demonstrace dovedností,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • KŘIVAHLOVÝ, Jaro. Rozhovor a jednání člověka s člověkem - sociální komunikace ve zdravotnictví.. Institut pro další vzdělávání lékařů a farmaceutů, 1980.
  • Linhartová, Věra. Praktická komunikace v medicíně : pro mediky, lékaře a ošetřující personál. 1. vyd. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1784-5.
  • Nichols, Michael P. Zapomenuté umění naslouchat : (proč naslouchání vztahům prospívá). 1. vyd. Praha : Návrat domů, 2005. ISBN 80-7255-106-X.
  • Plevová, Ilona; Slowik, Regina. Komunikace s dětským pacientem. 1. vyd. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2968-8.
  • Pokorná, Andrea. Komunikace se seniory. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3271-8.
  • VRUBLOVÁ, Yvetta a Jiří HEŘT. Kapitoly z psychologie a komunikace ve zdravotnictví. Ostrava: Technická univerzita Ostrava, 2006. ISBN 978-80-2481-132-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr