Předmět: Léčebné přístupy v ergoterapii

« Zpět
Název předmětu Léčebné přístupy v ergoterapii
Kód předmětu KFE/LPES
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kincl Petr, MUDr. CSc.
Obsah předmětu
Obsahem státní závěrečné zkoušky jsou témata probíraná v předmětech Ergoterapie - biomechanické přístupy, Ergoterapie - psychosociální přístupy, Ergoterapie - neurovývojové přístupy, Ergoterapie v klinických oborech, Ergoterapie v geriatrii 1. a 2., Ergoterapie v pediatrii 1. a 2., Ergoterapie v neurorehabilitaci, Ergoterapie v paliativní péči.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Předpoklady
Odborné znalosti
charakterizovat biomechanické, neurovývojové, rehabilitační a psychosiální přístupy užívané v ergoterapeutické praxi
vysvětlt rozdíly mezi biomechanickým a neurovývojovým přístupem
vysvětlit neurofyziologické podklady pro neurovývojový rámec vztahů
charakterizovat přístup senzorické integrace
charakterizovat základní principy vyšetření a terapie v konceptu proprioceptivní neuromuskulární facilitace
charakterizovat systémově orientované přístupy
vysvětlit základní principy vyšetření a terapie v konceptu Bobathových
charakterizovat metodu senzorické stimulace podle Affolterové
popsat princip orofaciální stimulace
charakterizovat základní ergoterapeutické přístupy a modely u psychosociálních dysfunkcí
charakterizovat psychosociální dysfunkce, psychiatrickou péči, institucionální a komunitní péči
definovat vztah těla a mysli a popsat vliv aktivity na mentální zdraví
charakterizovat podpůrné terapie
charakterizovat problematiku ergoterapie v pediatrii
charakterizovat problematiku ergoterapie v geriatrii
charakterizovat problematiku ergoterpie v paliativní péči
Odborné dovednosti
provádět vyšetřování v rámci biomechanického rámce vztahů
provádět vyšetřování v rámci neurovývojového rámce vztahů
provádět úpravy domácího a pracovního prostředí
provádět vyšetření v rámci senzomotorického přístupu
provádět biomechanickou analýzu činnosti
analyzovat úchopovou schopnost ruky
užívat neverbální a expresivní techniky
terapeuticky ovlivňovat neuropsychologické syndromy
aplikovat techniky k ovlivnění spasticity, ke zlepšení motorických funkcí a k výkonu aktivit všedního dne
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem,
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění,
Výsledky učení
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Samostudium,
Odborné dovednosti
Samostudium,
Řešení problémů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Doporučená literatura
  • Bobath, Berta. Hemiplégia dospelých : vyhodnotenie a liečba. 1. slovenské vyd. Bratislava : Liečreh, 1997. ISBN 80-967383-4-8.
  • CAMPBELL, J. Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi : [skupinové výtvarně-terapeutické činnosti pro děti i dospělé]. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-428-1.
  • CARA, Elizabeth a Anne MACRAE. Psychosocial Occupational Therapy. USA: Clifton Park, 2013. ISBN 1-111-31830-1.
  • Carraro, Lorenzo. Obnova pohybu po cévní mozkové příhodě : návod pro středoškolské rehabilitační pracovníky. Praha : Rehalb, 2002.
  • Davido, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-449-4.
  • Davies, Patricia M. Steps to follow : the comprehensive treatment of patients with hemiplegia. 2nd ed. Heidelberg : Springer, 2000. ISBN 978-3-540-60720-5.
  • Dvořáčková, Dagmar. Kvalita života seniorů : v domovech pro seniory. 1. vyd. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4138-3.
  • FALLON, M., HANKS, G. ABC of palliative care. Blackwell publishing., 2006. ISBN 978-1-4051-3079-0.
  • FIŠAT, Zdeněk. Vybrané kapitoly s biologické psychiatrie. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2737-0.
  • Grawe, Klaus. Neuropsychoterapie : nové přístupy k terapii na základě poznatků neurovědy. Vyd. 1. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-311-6.
  • Haškovcová, H. Práva pacientů.. Komentované vydání. Praha: Havířov, 1996.
  • Haškovcová, Helena. Thanatologie : nauka o umírání a smrti. 2., přeprac. vyd. Praha : Galén, 2007. ISBN 978-80-7262-471-3.
  • HOLMEROVÁ, Iva, Božena JURÁŠKOVÁ, Květa ZIKMUNDOVÁ a kol. Vybrané kapitoly z gerontologie. Praha: EV public relations, spol s.r.o., 2007. ISBN 978-80-2540-179-8.
  • Holubářová, Jiřina; Pavlů, Dagmar. Proprioceptivní neuromuskulární facilitace. 1. část. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1294-2.
  • Jelínková, Jana; Krivošíková, Mária; Šajtarová, Ludmila. Ergoterapie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-583-7.
  • Kalvach, Zdeněk. Geriatrie a gerontologie. Vyd. 1. Praha : Grada, 2004. ISBN 80-247-0548-6.
  • Kantor Jiří. Základy muzikoterapie. 2009. ISBN 978-80-247-2846-9.
  • KASALOVÁ, Hana, Věra SCHIMMERLINGOVÁ. Problémy starých občanů se sníženou soběstačností. Bratislava: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 1991. ISBN 978-80-7138-046-6.
  • KELNEROVÁ, J. Tanatologie v ošetřovatelství. Brno: Littera., 2007. ISBN 978-80-85763-36-2.
  • Klusoňová, Eva. Ergoterapie v praxi. Vyd. 1. Brno : Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2011. ISBN 978-80-7013-535-8.
  • Klusoňová, Eva; Pitnerová, Jana. Rehabilitační ošetřování pacientů s těžkými poruchami hybnosti : (určeno zdravotním sestrám). Brno : Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2005. ISBN 80-7013-423-2.
  • Klusoňová, Eva; Špičková, Jiřina. Ergoterapie I : učebnice pro zdravotnické školy. 2. vyd., V Avicenu 1. Praha : Avicenum, 1990. ISBN 80-201-0030-X.
  • Kolář, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha : Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-657-1.
  • Kraus, Jan. Dětská mozková obrna. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-1018-8.
  • Krivošíková, Mária. Úvod do ergoterapie. 1. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2699-1.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie nemoci. Praha : Grada, 2002. ISBN 80-247-0179-0.
  • KUBÍČKOVÁ, N. Zármutek a pomoc pozůstalým.. Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-82-X.
  • KÜBLER-ROSSOVÁ, E. O smrti a umírání.. Turnov: Arica, 1993.
  • KÜBLER-ROSSOVÁ, E. Odpovědi na otázky umírání a smrti.. Praha: EM Reflex, 1995.
  • KÜBLER-ROSSOVÁ, M. Hovory s umírajícími. Hradec Králové: Signunitatis, 1992. ISBN 80-85439-04-2.
  • Lewit, Karel. Manipulační léčba v myoskeletální medicíně. 4., přeprac. a rozš. vyd. Leipzig : J. A. Barth, 2003. ISBN 3-335-00401-9.
  • Lippert-Grüner, Marcela. Neurorehabilitace. 1. vyd. Praha : Galén, 2005. ISBN 80-7262-317-6.
  • Lippertová-Grünerová, Marcela. Rehabilitace pacientů v kómatu. 1. vyd. Praha : Galén, 2013. ISBN 978-80-7262-761-5.
  • Lippertová-Grünerová, Marcela. Trauma mozku a jeho rehabilitace. 1. vyd. Praha : Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-569-7.
  • Marešová, Eva; Joudová, Pavla; Severa, Stanislav. Dětská mozková obrna : možnosti a hranice včasné diagnostiky a terapie. 1. vyd. Praha : Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-703-5.
  • Marková, Monika. Sestra a pacient v paliativní péči. 1. vyd. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3171-1.
  • Matoušek, Oldřich. Metody a řízení sociální práce. 1. vyd. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-548-2.
  • Matoušek, Oldřich. Ústavní péče. Praha, 1995. ISBN 80-85850-08-7.
  • Munzarová, Marta. Eutanazie, nebo paliativní péče?. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-1025-0.
  • O'Connor, Margaret; Aranda, Sanchia. Paliativní péče : pro sestry všech oborů. Vyd. 1. české. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-1295-4.
  • Pavlů, Dagmar. Speciální fyzioterapeutické koncepty a metody I. : koncepty a metody spočívající převážně na neurofyziologické bázi. 2., opr. vyd. Brno : CERM, 2003. ISBN 80-7204-312-9.
  • Payne, Helen. Kreativní pohyb a tanec ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-213-0.
  • Poněšický, Jan. Psychosomatika pro lékaře, psychoterapeuty i laiky. Vyd. 1. V Praze : Triton, 2002. ISBN 80-7254-216-8.
  • PRAŠKO, Jan a Jana VYSKOČILOVÁ. Sociální fobie a její léčba: příručka pro lidi se sociální fobií.. Praha: Galén, 2008. ISBN 80-726-2580-2.
  • Preiss, Marek; Kučerová, Hana. Neuropsychologie v neurologii. Vyd. 1. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-0843-4.
  • Rychlíková, Eva. Funkční poruchy kloubů končetin : diagnostika a léčba. Praha : Grada, 2002. ISBN 80-247-0237-1.
  • Rychlíková, Eva. Manuální medicína : Vyšetřování, diagnostika, léčení. 1. vyd. Praha : Avicenum, 1987.
  • Sláma, Ondřej; Kabelka, Ladislav,; Vorlíček, Jiří. Paliativní medicína pro praxi. 2., nezměn. vyd. Praha : Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-849-0.
  • SVATOŠOVÁ, M. Hospic a umění doprovázet.. Praha: KNA pro APHPP., 2008. ISBN 978-80-7195-307-4.
  • SVATOŠOVÁ, M. Víme si rady s duchovními potřebami nemocných?. Praha: Grada Publishing, 2012.
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.
  • Vantieghem, J. Rehabilitace a reedukace běžných životních úkonů po cévní mozkové příhodě. [S.n.] : Pharma, 1994.
  • Vojta, Václav. Mozkové hybné poruchy v kojeneckém věku : Včasná diagnóza a terapie. 1. čes. vyd. Praha : Grada, 1993. ISBN 80-85424-98-3.
  • Vojta, Václav; Peters, Annegret. Das Vojta-Prinzip : Muskelspiele in Reflexfortbewegung und motorischer Ontogenese. 3. Aufl. Heidelberg : Springer, 2007. ISBN 978-3-540-46509-6.
  • Vojta, Václav. Vojtův princip : Svalové souhry v reflexní lokomoci a motorická ontogeneze. Praha : Grada, 1995. ISBN 80-7169-004-X.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr