Předmět: Neurologie 3

« Zpět
Název předmětu Neurologie 3
Kód předmětu KFE/NERV3
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Žižková Barbora, MUDr.
  • Michalica Tomáš, MUDr.
  • Havel Robert, MUDr. Ph.D.
  • Heřmanová Šárka, MUDr.
Obsah předmětu
1. Degenerativní onemocnění CNS - demence. 2. Parkinsonova nemoc a onemocnění extrapyramidového systému. 3. Demyelinizační onemocnění nervového systému. 4. Zánětlivé onemocnění nervového systému. 5. Degenerativní onemocnění NS - cerebellospinální a periferní nervy. 6. Epilepsie a jiné křečové stavy. 7. Migréna a ostatní bolesti hlavy. 8. Nádorová onemocnění nervového systému. 9. Vývojové abnormality nervového systému - dětská mozková obrna. 10. Vertebrogenní onemocnění obecně. 11. Vertebrogenní onemocnění C a L páteře, terapie, stavy po operacích.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 22 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
klasifikuje jednotlivá neurologická onemocnění
Odborné dovednosti
odlišit periferní od centrální poruchy nervového systému
rozeznat fyziologické od patologické funkce nervového systému
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem,
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění,
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizuje příčiny, diagnostiku, diferenciální diagnostiku, terapii a prevenci jednotlivých zánětlivých i nezánětlivých neurologických onemocnění , neurodegenerativních postižení a vývojových vad
Odborné dovednosti
provádí vyšetření dětí i dospělých
dle symptomatologie rozpozná jednotlivá degenerativní i jiná postižení centrální nebo periferní nervové soustavy
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Výuka podporovaná multimédii,
Odborné dovednosti
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Test,
Odborné dovednosti
Test,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Doporučená literatura
  • AMBLER, Zdeněk a kol. Klinická neurologie: část speciální I, II.. Praha: Triton, 2010. ISBN 978-80-7387-389-9.
  • Ambler, Zdeněk. Základy neurologie : [učebnice pro lékařské fakulty]. 7. vyd. Praha : Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-707-3.
  • Berger, Jiří; Kalita, Zbyněk,; Ulč, Igor. Parkinsonova choroba. Praha : Maxdorf, 2000. ISBN 80-85912-13-9.
  • Druga, Rastislav; Grim, Miloš,; Dubový, Petr. Anatomie centrálního nervového systému. 1. vyd. Praha : Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-706-6.
  • Feigin, Valery L. Cévní mozková příhoda : prevence a léčba mozkového iktu : [příručka pro pacienty a jejich rodiny]. 1., českĂŠ vyd. Praha : Galén, 2007. ISBN 978-80-7262-428-7.
  • Gross, J., Fetto, J., Rosen,E.:. Vyšetření pohybového aparátu. Triton Praha, 2005. ISBN 80-7254-720-8.
  • Havrdová, Eva. Roztroušená skleróza. Vyd. 2. Praha : Triton, 2000. ISBN 80-7254-117-X.
  • Kaňovský, Petr. Spasticita : mechanismy, diagnostika, léčba. Praha : Maxdorf, 2004. ISBN 80-7345-042-9.
  • Kasík, Jiří. Vertebrogenní kořenové syndromy : diagnostika a léčba. 1. vyd. Praha : Grada, 2002. ISBN 80-247-0142-1.
  • Lippert-Grüner, Marcela. Neurorehabilitace. 1. vyd. Praha : Galén, 2005. ISBN 80-7262-317-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr