Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do psychiatrie. Historie a rozdělení oboru. Anamnéza v psychiatrii. 2. Symptomy, syndromy a formulace psychiatrické diagnózy. 3. Právní postavení duševně nemocných, právní způsobilost, trestní odpovědnost pacienta s duševní poruchou, dobrovolná a nedobrovolná hospitalizace pacienta s duševní poruchou. 4. Obecná psychiatrie. Poruchy vnímání - iluze, halucinace, přístup k nemocnému s těmito symptomy. Poruchy emotivity: afekty, nálady, přístup k sebevražednému pacientovi a práce s ním. Poruchy myšlení formální, dynamické a kvalitativní. 5. Blud a jeho definice, typy bludů, práce s pacientem, produkujícím blud. 6. Poruchy intelektu, jejich příčiny, formy, vzdělavatelnost nemocných s poruchou intelektu, ošetřovatelské přístupy ke klientům s intelektovým deficitem. 7. Poruchy osobnosti, diagnostika a přístupy k pacientům s poruchou osobnosti. Poruchy paměti, učení. 8. Poruchy vědomí kvalitativní a kvantitativní, ošetření pacienta s poruchou vědomí. 9. Základy psychofarmakologie, rozdělení psychofarmak,možnosti a způsoby jejich aplikace, interakce, kontraindikace. Ošetření pacienta intoxikovaného psychofarmaky. 10. Speciální psychiatrie. Organické duševní poruchy. 11. Základy pediopsychiatrie, sexuologie, pedopsychiatrie, gerontopsychiatrie. Psychózy, neurózy jejich odlišení a ošetřovatelské možnosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 15 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 11 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znalost základní diagnostiky duševních poruch |
Odborné dovednosti |
---|
vést anamnestický rozhovor s nemocným |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
komunikovat s pacientem o jeho duševních obtížích |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
student popíše základní symptomy duševních chorob |
Odborné dovednosti |
---|
student bude schopen diferenciálního přístupu k nemocnému |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
student bude schopen otevřeného rozhovoru s nemocným o jeho obtížích |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Doporučená literatura
|
-
BENSON, Nigel C. Psychiatrie.. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-671-1.
-
Höschl, Cyril; Libiger, Jan; Švestka, Jaromír. Psychiatrie. 1. vyd. Praha : Tigis, 2002. ISBN 80-900130-1-5.
-
Orel, Miroslav. Psychopatologie. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3737-9.
-
Praško, Ján. Obecná psychiatrie. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2570-2.
|