Předmět: Pediatrie

« Zpět
Název předmětu Pediatrie
Kód předmětu KFE/PED
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Zábrodská Amber Lauren, MUDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky 1. Základy ošetřování novorozence. Vývoj zdravého dítěte. Rozdělení dětského věku a charakteristika jednotlivých věkových období. 2. Vývoj prenatálně a postnatálně postiženého dítěte, asfyktický syndrom. Psychomotorická retardace. 3. Výživa. Výživa dítěte od kojeneckého věku do dospívání. Obezita, hypertenze, prevence aterosklerózy a ortopedických vad. 4. Nemoci srdce a krevního oběhu - Vrozené srdeční vady. Získaná onemocnění srdce. Neurocirkulační astenie. Hypertenze. Kardiomyopatie. 5. Choroby dýchacího ústrojí - Anatomické a funkční zvláštnosti respiračních chorob u kojenců a malých dětí, hlavní příznaky. Rýma, zánět vedlejších dutin, adenoidní vegetace, angína, zánět hltanu a hrtanu, zánět průdušek a průdušinek, zánět plic a pohrudnice. Cystická fibrosa. Bronchiální astma. Vývoj imunity dítěte a alergická onemocnění. Dermorespirační syndrom. Pollinosis. Aspirační syndrom. 6. Choroby trávicího ústrojí - Akutní poruchy výživy u kojenců a větších dětí - klinické příznaky, léčba. Funkční poruchy trávicího ústrojí, acetonemické zvracení, vrozené vady trávicího ústrojí. Zánětlivá a parazitární onemocnění trávicího ústrojí. Choroby jater a slinivky břišní. Poruchy metabolismu. 7. Choroby ledvin a močových cest - Funkční zvláštnosti urologického ústrojí u dětí. Vrozené anomálie. Akutní a chronické záněty ledvin a močových cest. Nefrotický syndrom. Močové kameny, nádory ledvin. Anuresa. Transplantace ledvin, princip hemodialýzy. 8. Nemoci žláz s vnitřní sekrecí - Poruchy štítné žlázy. Poruchy nadledvinek. Poruchy činnosti hypofýzy, poruchy růstu. Diabetes insipidus, diabetes mellitus v dětském věku. Retentio testis. 9. Další vybrané vnitřní choroby dětského věku - Revmatoidní artritida. Revmatická horečka. Hemofilie. Trombocytopenie. Akutní selhání základních funkcí. Enkopresis. Akutní a chronická GIT infekce. Náhlé příhody břišní. Reyův syndrom. Mentální anorexie. 10. Neuroinfekce (Meningitidy, Encephalitidy, Boreliósis). Infekční choroby v dětském věku. Stručný přehled vzácných infekčních onemocnění importovanýh do ČR z ciziny. 11. Náhlé příhody v dětském věku. Hyperpyrexie. Křeče v dětském věku. Aspirace. Stavy bezvědomí. Otravy. Resuscitace. 12. Úrazy - Úrazy v novorozeneckém a batolecím věku. Sportovní a dopravní úrazy. 13. Zápočtový test.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Studium metodou řešení problémů, Přednáška s demonstrací
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 25 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat anatomii a vysvětlit fyziologii orgánových soustav
Odborné dovednosti
nejsou vyžadovány
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popíše základní onemocnění dětského věku
vysvětlí příčiny a důsledky nemocí
definuje klinický obraz a vyjmenuje možnosti léčby
Odborné dovednosti
řeší základní pediatrické situace
testem ověřuje psychomotorický vývoj jedince
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Řešení problémů,
Odborné dovednosti
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Obecné způsobilosti
Přednáška s diskusí,
Řešení problémů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Odborné dovednosti
Test,
Obecné způsobilosti
Test,
Doporučená literatura
  • Hrodek, Otto; Vavřinec, Jan; Houdek, Lubomír. Pediatrie. Praha : Galén, 2002. ISBN 80-7262-178-5.
  • Plevová, Ilona; Slowik, Regina. Komunikace s dětským pacientem. 1. vyd. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2968-8.
  • Slezáková, Lenka. Ošetřovatelství v pediatrii. 1. vyd. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3286-2.
  • Zahálková, Milada. Pediatrie pro speciální pedagogy. Brno : Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3811-X.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr