Předmět: Psychologie a komunikace

« Zpět
Název předmětu Psychologie a komunikace
Kód předmětu KFE/PKS
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kincl Petr, MUDr. CSc.
Obsah předmětu
Obsahem státní závěrečné zkoušky jsou témata probíraná v předmětech Psychologie 1. a 2., Zdravotnická psychologie 1. a 2., Speciální pedagogika, Komunikace a komunikační technologie v ergoterapii, Ergoterapie - zásady práce s klientem.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat základní psychologické metody
charakterizovat psychické jevy
vysvětlit pojem osobnost, objasní její strukturu, vysvětlí hlavní modely determinace osobnosti, charakterizuje jednotlivé složky osobnosti
vyjmenovat základní poznatky o utváření osobnosti v náročných životních situacích
charakterizovat specifika přístupu k pacientům jednotlivých věkových kategorií
vysvětlit pojem socializace osobnosti, popsat jednotlivé mechanismy, fáze a instituce socializace
charakterizovat strukturu a poruchy komunikace, vyjmenovat zásady efektivní komunikace
definovat strategii průlomu v jednání s obtížně zvládnutelnými pacienty
charakterizovat psychologickou problematiku nemoci, popsat problematiku adaptace na hospitalizaci a preventivní přístup zdravotníka
charakterizovat problematiku bolesti, strachu a úzkosti u nemocného a přístup zdravotníka
popsat psychologickou problematiku nemocných u smyslového, mentálního i tělesného handicapu
charakterizovat roli zdravotníka a specifika komunikačních dovedností ve zdravotnické praxi
definovat duševní a behaviorální poruchy
charakterizovat problematiku zdravotního postižení a specifika přístupu
definovat problematiku syndromu vyhoření
charakterizovat komunikační technologii a její využití v ergoterapii u jednotlivých typů postižení
vysvětlit etické problémy ve zdravotnictví
Odborné dovednosti
kriticky analyzovat výsledky nestandardizovaných technik zaměřených na sebepoznání
aplikovat vhodný přístup k pacientům s ohledem na jejich věkové zvláštnosti
prakticky aplikovat "Strategii průlomu" v jednání s obtížně zvládnutelnými pacienty
analyzovat postoje nemocného k nemoci
aplikovat specifiký přístup a komunikační dovednosti u nemocných s úzkostí a strachem
aplikovat vhodný přístup a redukovat akutní i chronickou bolest u nemocného
aplikovat vhodný přístup k pacientům s ohledem na jejich postižení
aplikovat vhodný přístup k nemocnému nebo postiženému s ohledem na věk pacienta
kriticky analyzovat poruchy komunikace s problémovými pacienty
provádět sebereflexi výkonu v roli zdravotníka
vhodně doporučovat komunikační technologie
provádět alternativní typy komunikace
ovládat zásady a hranice terapeutického vztahu
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem,
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění,
Výsledky učení
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Samostudium,
Odborné dovednosti
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Doporučená literatura
  • Ayers, Susan; De Visser, Richard. Psychologie v medicíně. 2015. ISBN 978-80-247-5230-3.
  • BAŠTECKÁ, Bohumila a Jan MACH. Klinická psychologie. Praha: Portál, 2015.
  • Cakirpaloglu, Panajotis. Úvod do psychologie osobnosti. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4033-1.
  • HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče.. Praha: Portál, 2004.
  • Helus, Zdeněk. Úvod do psychologie. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3037-0.
  • HOLEČEK, V., MIŇHOVÁ, J., PRUNNER, P. Psychologie pro právníky. Plzeň : Aleš Čeněk, 2007. ISBN 978-80-7380-065-9.
  • Holeček, Václav. Psychologie v učitelské praxi. Vyd. 1. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-3704-1.
  • Jošt, Jiří; Man, František,; Nohavová, Alena. Podpora zdravého psychického vývoje : z aspektu dítěte a učitele. 1. vyd. Praha : Eduko, 2013. ISBN 978-80-87204-66-5.
  • KERN, Hans a kol. Přehled psychologie. Praha. Portál., 2015. ISBN 978-80-262-0871-6.
  • KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Vydání osmé, v Portále sedmé.. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1147-1.
  • KŘIVAHLOVÝ, Jaro. Rozhovor a jednání člověka s člověkem - sociální komunikace ve zdravotnictví. Institut pro další vzdělávání lékařů a framceutů, 1980.
  • KÜBLER-ROSSOVÁ, Elisabeth. Světlo na konci tunelu. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7462-145-1.
  • Kučerová, Helena. Psychiatrické minimum. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4733-0.
  • Kupka, Martin. Psychosociální aspekty paliativní péče. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4650-0.
  • Látalová, Klára. Agresivita v psychiatrii. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4454-4.
  • LÁTALOVÁ, Klára, KAMARÁDOVÁ, Dana, PRAŠKO, Ján. Suicidialita u psychických poruch. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-4305-9.
  • Linhartová, Věra. Praktická komunikace v medicíně : pro mediky, lékaře a ošetřující personál. 1. vyd. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1784-5.
  • Mareš, Jiří. Posttraumatický rozvoj člověka. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3007-3.
  • Myers, David G. Sociální psychologie. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-266-0871-4.
  • NAKONEČNÝ, M. Základy psychologie.. Praha: Academia, 1998.
  • Nichols, Michael P. Zapomenuté umění naslouchat : (proč naslouchání vztahům prospívá). 1. vyd. Praha : Návrat domů, 2005. ISBN 80-7255-106-X.
  • Novosad, Libor. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním : základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Vyd. 1. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7.
  • Plevová, Ilona; Slowik, Regina. Komunikace s dětským pacientem. 1. vyd. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2968-8.
  • Plháková, Alena. Učebnice obecné psychologie. Praha : Academia, 2004. ISBN 80-200-1086-6.
  • Pokorná, Andrea. Komunikace se seniory. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3271-8.
  • Pugnerová, Michaela; Kvintová, Jana. Přehled poruch psychického vývoje. Vydání 1. 2016. ISBN 978-80-247-5452-9.
  • Říčan, Pavel. Psychologie osobnosti : obor v pohybu. 6., rev. a dopl. vyd., V Grada Publishing 2. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3133-9.
  • Slowík, J. Speciální pedagogika. 2. aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
  • Slowík, Josef. Komunikace s lidmi s postižením. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-691-9.
  • Smékal, Vladimír. Pozvání do psychologie osobnosti : člověk v zrcadle vědomí a jednání. 1. vyd. Brno : Barrister & Principal, 2002. ISBN 80-85947-80-3.
  • Thorová, Kateřina. Vývojová psychologie : proměny lidské psychiky od početí po smrt. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
  • VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha:Portál, , 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.
  • Vágnerová, Marie. Psychologie osobnosti. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1832-6.
  • Vágnerová, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vydání páté. 2012. ISBN 978-80-262-0225-7.
  • Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie : dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha : Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
  • VRUBLOVÁ, Yvetta a Jiří HEŘT. Kapitoly z psychologie a komunikace ve zdravotnictví. Ostrava: Technická univerzita Ostrava, 2006. ISBN 978-80-2481-132-1.
  • ZACHAROVÁ, E., HERMANOVÁ, M., ŠRÁMKOVÁ, J. Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení. Praha, Grada, 2007.
  • ZACHAROVÁ, Eva. Komunikace v ošetřovatelské praxi.. Praha: Grada., 2016.
  • ZACHAROVÁ, Eva. Základy zdravotnické psychologie. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464-275-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr