Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Obsahem státní závěrečné zkoušky jsou témata probíraná v předmětech Psychologie 1. a 2., Zdravotnická psychologie 1. a 2., Speciální pedagogika, Komunikace a komunikační technologie v ergoterapii, Ergoterapie - zásady práce s klientem.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat základní psychologické metody |
charakterizovat psychické jevy |
vysvětlit pojem osobnost, objasní její strukturu, vysvětlí hlavní modely determinace osobnosti, charakterizuje jednotlivé složky osobnosti |
vyjmenovat základní poznatky o utváření osobnosti v náročných životních situacích |
charakterizovat specifika přístupu k pacientům jednotlivých věkových kategorií |
vysvětlit pojem socializace osobnosti, popsat jednotlivé mechanismy, fáze a instituce socializace |
charakterizovat strukturu a poruchy komunikace, vyjmenovat zásady efektivní komunikace |
definovat strategii průlomu v jednání s obtížně zvládnutelnými pacienty |
charakterizovat psychologickou problematiku nemoci, popsat problematiku adaptace na hospitalizaci a preventivní přístup zdravotníka |
charakterizovat problematiku bolesti, strachu a úzkosti u nemocného a přístup zdravotníka |
popsat psychologickou problematiku nemocných u smyslového, mentálního i tělesného handicapu |
charakterizovat roli zdravotníka a specifika komunikačních dovedností ve zdravotnické praxi |
definovat duševní a behaviorální poruchy |
charakterizovat problematiku zdravotního postižení a specifika přístupu |
definovat problematiku syndromu vyhoření |
charakterizovat komunikační technologii a její využití v ergoterapii u jednotlivých typů postižení |
vysvětlit etické problémy ve zdravotnictví |
Odborné dovednosti |
---|
kriticky analyzovat výsledky nestandardizovaných technik zaměřených na sebepoznání |
aplikovat vhodný přístup k pacientům s ohledem na jejich věkové zvláštnosti |
prakticky aplikovat "Strategii průlomu" v jednání s obtížně zvládnutelnými pacienty |
analyzovat postoje nemocného k nemoci |
aplikovat specifiký přístup a komunikační dovednosti u nemocných s úzkostí a strachem |
aplikovat vhodný přístup a redukovat akutní i chronickou bolest u nemocného |
aplikovat vhodný přístup k pacientům s ohledem na jejich postižení |
aplikovat vhodný přístup k nemocnému nebo postiženému s ohledem na věk pacienta |
kriticky analyzovat poruchy komunikace s problémovými pacienty |
provádět sebereflexi výkonu v roli zdravotníka |
vhodně doporučovat komunikační technologie |
provádět alternativní typy komunikace |
ovládat zásady a hranice terapeutického vztahu |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
Výsledky učení |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Ayers, Susan; De Visser, Richard. Psychologie v medicíně. 2015. ISBN 978-80-247-5230-3.
-
BAŠTECKÁ, Bohumila a Jan MACH. Klinická psychologie. Praha: Portál, 2015.
-
Cakirpaloglu, Panajotis. Úvod do psychologie osobnosti. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4033-1.
-
HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče.. Praha: Portál, 2004.
-
Helus, Zdeněk. Úvod do psychologie. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3037-0.
-
HOLEČEK, V., MIŇHOVÁ, J., PRUNNER, P. Psychologie pro právníky. Plzeň : Aleš Čeněk, 2007. ISBN 978-80-7380-065-9.
-
Holeček, Václav. Psychologie v učitelské praxi. Vyd. 1. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-3704-1.
-
Jošt, Jiří; Man, František,; Nohavová, Alena. Podpora zdravého psychického vývoje : z aspektu dítěte a učitele. 1. vyd. Praha : Eduko, 2013. ISBN 978-80-87204-66-5.
-
KERN, Hans a kol. Přehled psychologie. Praha. Portál., 2015. ISBN 978-80-262-0871-6.
-
KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Vydání osmé, v Portále sedmé.. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1147-1.
-
KŘIVAHLOVÝ, Jaro. Rozhovor a jednání člověka s člověkem - sociální komunikace ve zdravotnictví. Institut pro další vzdělávání lékařů a framceutů, 1980.
-
KÜBLER-ROSSOVÁ, Elisabeth. Světlo na konci tunelu. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7462-145-1.
-
Kučerová, Helena. Psychiatrické minimum. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4733-0.
-
Kupka, Martin. Psychosociální aspekty paliativní péče. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4650-0.
-
Látalová, Klára. Agresivita v psychiatrii. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4454-4.
-
LÁTALOVÁ, Klára, KAMARÁDOVÁ, Dana, PRAŠKO, Ján. Suicidialita u psychických poruch. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-4305-9.
-
Linhartová, Věra. Praktická komunikace v medicíně : pro mediky, lékaře a ošetřující personál. 1. vyd. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1784-5.
-
Mareš, Jiří. Posttraumatický rozvoj člověka. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3007-3.
-
Myers, David G. Sociální psychologie. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-266-0871-4.
-
NAKONEČNÝ, M. Základy psychologie.. Praha: Academia, 1998.
-
Nichols, Michael P. Zapomenuté umění naslouchat : (proč naslouchání vztahům prospívá). 1. vyd. Praha : Návrat domů, 2005. ISBN 80-7255-106-X.
-
Novosad, Libor. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním : základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Vyd. 1. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7.
-
Plevová, Ilona; Slowik, Regina. Komunikace s dětským pacientem. 1. vyd. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2968-8.
-
Plháková, Alena. Učebnice obecné psychologie. Praha : Academia, 2004. ISBN 80-200-1086-6.
-
Pokorná, Andrea. Komunikace se seniory. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3271-8.
-
Pugnerová, Michaela; Kvintová, Jana. Přehled poruch psychického vývoje. Vydání 1. 2016. ISBN 978-80-247-5452-9.
-
Říčan, Pavel. Psychologie osobnosti : obor v pohybu. 6., rev. a dopl. vyd., V Grada Publishing 2. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3133-9.
-
Slowík, J. Speciální pedagogika. 2. aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
-
Slowík, Josef. Komunikace s lidmi s postižením. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-691-9.
-
Smékal, Vladimír. Pozvání do psychologie osobnosti : člověk v zrcadle vědomí a jednání. 1. vyd. Brno : Barrister & Principal, 2002. ISBN 80-85947-80-3.
-
Thorová, Kateřina. Vývojová psychologie : proměny lidské psychiky od početí po smrt. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
-
VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha:Portál, , 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.
-
Vágnerová, Marie. Psychologie osobnosti. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1832-6.
-
Vágnerová, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vydání páté. 2012. ISBN 978-80-262-0225-7.
-
Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie : dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha : Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
-
VRUBLOVÁ, Yvetta a Jiří HEŘT. Kapitoly z psychologie a komunikace ve zdravotnictví. Ostrava: Technická univerzita Ostrava, 2006. ISBN 978-80-2481-132-1.
-
ZACHAROVÁ, E., HERMANOVÁ, M., ŠRÁMKOVÁ, J. Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení. Praha, Grada, 2007.
-
ZACHAROVÁ, Eva. Komunikace v ošetřovatelské praxi.. Praha: Grada., 2016.
-
ZACHAROVÁ, Eva. Základy zdravotnické psychologie. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464-275-3.
|