Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Odlišnosti v braní měrných podkladů u dětských pacientů 2. Vyšetření hybných stereotypů formou hry 3. Přehled dílů pro stavbu dětských protéz 4. Stavba dětské protézy DK po amputaci 5. Stavba dětské protézy DK při vrozené vadě s netypickým pahýlem 6. Stavba dětské protézy HK 7. Odlišnosti v nácviku chůze 8. Modifikace se stavitelnou velikostí 9. Sportovní činnosti s pomůckou 10. Výroba atypických dílů mimo velikostní škálu 11. Hygiena při používání protetických pomůcek
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Demonstrace dovedností, Cvičení
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 22 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat stavbu protetických pomůcek na horních končetinách |
Odborné dovednosti |
---|
odebrat měrné podklady |
vytvořit protézu pro horní končetinu |
aplikovat protézu pro horní končetinu |
pod dohledem edukovat klienta v používání a údržbě |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vyjmenuje rozdíly ve vybavování protetickými pomůckami mezi dospělým klientem a dítětem |
popíše typické dětské vady |
Odborné dovednosti |
---|
odebírá měrné podklady od dítěte |
vytvoří vhodnou protetickou pomůcku pro dítě |
aplikuje vhodnou protetickou pomůcku pro dítě |
pod vedením edukuje dětského klienta a jeho rodinné příslušníky v používání pro zvýšení soběstačnosti |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Test, |
Doporučená literatura
|
-
Ortopedická protetika - odborný časopis Federace ortopedických protetiků technických oborů (FOPTO). ISSN 1212-6705.
-
BRINCKMANN, E. Orthopadische biomechanik. Thieme, 2000.
-
Feneis, Heinz; Dauber, Wolfgang. Anatomický obrazový slovník. Vyd. 2. české, přeprac. a rozš., v nakl. Grada vyd. 1. čes. Praha : Grada Publishing, 1996. ISBN 80-7169-197-6.
-
Hadraba, Ivan. Ortopedická protetika. (II. část). 1. vyd. Praha : Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1296-8.
-
HADRABA, Ivan. Protetické pomůcky u některých vad a defektů v dětském věku. Medica revue, 1996.
-
HEIM, S. a W. KAPHINGST. Základy protetiky dolních a horních končetin. Praha: Nakladatelství Svoboda, 2002.
-
KAPHINGST, W., HEIM, S. Protetika. Praha: FOPTO, 2003.
-
Lusardi, Michelle M.; Jorge, Milagros "Millee"; Nielsen, Caroline. Orthotics & prosthetics in rehabilitation. 3rd ed. St. Louis : Saunders, 2013. ISBN 978-1-4377-1936-9.
-
MAŘÍK I. Systémové, končetinové a kombinované vady skeletu: diagnostické a biomechanické aspekty - 1.část. Monografie. In. Pohybové ústrojí. 2000.
-
MAY, B.J. Amputations and prosthetics. Philadelphia:Davis company. ISBN 0-8036-0043-7.
|