Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Princip fungování bioelektronické protézy horní končetiny. Indikace pomůcky. Odlišnosti v získávání měrných podkladů bioelektronických, mechanických a kosmetických protéz. 2. Bioelektronická protéza z hlediska mechaniky, systém špetkového úchopu, kosmetické krytí dlaně. Základní schéma elektronické části 3. Nápájení a výměna akku, správné nabíjení a údržba, různé typy baterií. Nouzový režim otevření dlaně, vliv rušení na funkci protézy. 4. Bioelektrická protéza řízená mechanickým spínačem. Bioelektronická protéza pro dlouhý pahýl a exartikulaci v zápěstním kloubu 5. Vybavení pro středně dlouhý předloketní pahýl, s aktivní pronací a supinací. Vybavení pro amputace v paži, použití aktivního loketního kloubu. 6. Exartikulace v ramenním kloubu, snímaní potenciálů z prsního svalu. Systém dvou protilehlých elektrod, snímání pomocí jedné elektrody střídáním silného a slabého signálu. 7. Inteligentní protézy, střídaní různých režimů ovládání. Tahové bandáže, dvoutahový a třítahový systém, spojení dvou pomůcek. 8. Měření potenciálů pomocí myotestu potenciálů na předloktí, měření potenciálů pomocí myotestu v oblasti paže, měření potenciálů pomocí myotestu z prsního svalu. Základní pohybové vzorce při snímaní potenciálů. 9. Posilování naměřených hodnot systémem myotrener. Kontrola myopotecionálů prostřednictvím ledkového testu ve dvoukanálovém a čtyřkanálovém provedení. 10. Praktické ovládání myoprotézy systémem silnějšího a slabšího signálu na jedné elektrodě. Funkce aktivního loketního kloubu typu Utah a jeho ovládání. 11. Jednoduché pohybové vzorce využívané při sebeobsluze za pomoci bioprotézy. 12. Negativní jevy elektromagnetického pole při používání myoprotézy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Demonstrace dovedností, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 24 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 15 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vyjmenovat rozdíly ve vybavování protetickými pomůckami mezi dospělým klientem a dítětem |
popsat typické dětské vady |
Odborné dovednosti |
---|
odebrat měrné podklady od dítěte |
vytvořit vhodnou protetickou pomůcku pro dítě |
aplikovat vhodnou protetickou pomůcku pro dítě |
pod vedením edukovatje dětského klienta a jeho rodinné příslušníky v používání pro zvýšení soběstačnosti |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlí princip bioelektrických protéz |
popíše stavbu bioelektornických protetických pomůcek na horní končetině |
Odborné dovednosti |
---|
odebírá měrné podklady pro bioelektrickou protézu |
vytvoří bioelektrickou protézu horní končetiny |
aplikuje bioelektrickou protézu horní končetiny |
pod vedením edukuje klienta v používání a údržbě |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Ortopedická protetika - odborný časopis Federace ortopedických protetiků technických oborů (FOPTO). ISSN 1212-6705.
-
Ortopedická protetika: Standardy současných protetických pomůcek. Příloha č. 1, 20/2017. Praha: FOPTO. 2017, ISSN 1212-6705.
-
Hadraba, Ivan. Ortopedická protetika. (II. část). 1. vyd. Praha : Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1296-8.
-
HEIM, S. a W. KAPHINGST. _Základy protetiky dolních a horních končetin.. Praha: Nakladatelství Svoboda, 2002.
-
Lusardi, Michelle M.; Jorge, Milagros "Millee"; Nielsen, Caroline. Orthotics & prosthetics in rehabilitation. 3rd ed. St. Louis : Saunders, 2013. ISBN 978-1-4377-1936-9.
-
MALEŠ, Jan a Pavel ŽITŇANSKÝ. Hodnocení efektivity používání myoelektrické protézy. Ortopedická protetika. (23), 48-53. ISSN 1212-6705. .
-
MAY, B. J. Amputations and prosthetics: a case study approach. Philadelphia, PA: F. A. Davis Co. 2002.
|