Předmět: Rehabilitace dětí se specifickými potřebami

« Zpět
Název předmětu Rehabilitace dětí se specifickými potřebami
Kód předmětu KFE/RDSP
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Braunová Gabriela, PhDr.
Obsah předmětu
1. Podstata senzorické integrace. 2. Podstata senzorické modulace a percepce. 3. Praktické přístupy k ADHD. 4. Praktické přístupy k dětem s PAS. 5. Praktické přístupy k dětem s vývojovou dyspraxií. 6. Praktické přístupy k dětem s posturální poruchou. 7. Vestibulární a zrakové vnímání. 8. Propriocepce. 9. Taktilní vnímání. 10. Terapeutické metody. 11. Opakování, videa, vyšetření, testovací škály.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 33 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vysvětlit pojmy ADHD, PAS, vývojová dyspraxie, posturální porucha
Odborné dovednosti
analyzovat proces zrakového, vestibulárního, taktilního a proprioceptivního vnímání
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlí rozdíl mezi senzorickou modulací a percepcí
vyjmenuje a charakterizuje jednotlivé senzorické vzory
definuje rozdíly mezi senzorickou stimulací a senzorickou percepcí
vyjmenuje terapeutické metody u dětí se specifickými potřebami
Odborné dovednosti
analyzuje problémy dětí s PAS, ADHD,vývojovou dyspraxií a poruchami posturální kontroly
vytvoří cíl terapie, formuluje hypotézy, navrhuje plán terapie, vyhodnocuje výsledky a tyto porovnává s ostatními metodami, vyvozuje závěry
realizuje senzorickou stimulaci na základě vyšetření
pro realizaci cílů zvolí adekvátní vyšetřovací metodu a správně indikuje terapeutické postupy
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Výuka podporovaná multimédii,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Demonstrace dovedností,
Obecné způsobilosti
Řešení problémů,
Cvičení (praktické činnosti),
Demonstrace dovedností,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • KAČÍRKOVÁ, Michaela, RYBOVÁ, Zuzana. Pohybový vývoj dítěte s láskou a respektem - Fyzioterapeutky dětem. Praha - Euromedia Group, a. s. ? ESENCE, 2022. ISBN 978-80-242-8004-2.
  • Skaličková-Kováčiková, Věra. Diagnostika a fyzioterapie hybných poruch dle Vojty. První vydání. 2017. ISBN 978-80-270-2292-2.
  • Skaličková-Kováčiková, Věra. Vojtova metoda není jen technika : vedení fyzioterapie dětského pacienta Vojtovou metodou : praktické zkušenosti. První vydání. 2020. ISBN 978-80-270-8760-0.
  • SKALIČOVÁ-KOVÁČIKOVÁ,Věra. Problémy kojenců v motorice, terapie Vojtovou metodou. Praktické informace nejen pro rodiče.Vyd. 1. Olomouc: RL-Corpus, 2023. ISBN 978-80-110-2947-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr