Předmět: Škola chůze

« Zpět
Název předmětu Škola chůze
Kód předmětu KFE/SCHA
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Kárová Zlatuše, DiS.
  • Wagnerová Irena, Mgr.
Obsah předmětu
1. Správný způsob bandážovaní amputačního pahýlu, úloha pahýlového návleku, navlékání protéz a ortéz 2. Stoj s dopomocí, správný způsob vyvážení, cvičení rovnováhy 3. Vertikalizace za pomoci bradel nebo žebřin 4. Nácvik typů chůze s podpažními berlemi, s francouzskými berlemi, s vycházkovou holí 5. Překonání terénních nerovností, nácvik používání nájezdů, zvedacích plošin a výtahů, nastupování do dopravních prostředků. 6. Nácvik pádů a vstávání s pomůckou 7. Hygiena při používání ortopedické pomůcky 8. Základní péče o pomůcku. Užitná doba pomůcky 9. Nejčastější závady a jejich odstranění 10. Doplnění vhodnými kompenzačními pomůckami 11. Vybavení bezbariérového bytu, způsob odstraňování architektonických bariér. 12. Zápočty

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Demonstrace dovedností, Cvičení
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 33 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vyjmenovat všechny kosti, klouby, svaly, nervový systém podrobně je popsat a charakterizovat dle funkce
Odborné dovednosti
poznat a ukázat na modelu či preparátu jednotlivé svaly, kosti, klouby a nervový systém
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizovat jednotlivé typy ortoticko-protetických pomůcek určených k lokomoci
Odborné dovednosti
analyzovat způsob lokomoce klienta
vybrat vhodnou pomůcku, typy pomocných prostředků a separátorů
pod vedením edukovat klienta o prevenci před otlačením a připravit jej na řešení krizových situací
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Demonstrace dovedností,
Přednáška s aktivizací studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Test,
Odborné dovednosti
Kombinovaná zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Brinckmann, Paul; Frobin, W.; Leivseth, Gunnar. Musculoskeletal biomechanics. Stuttgart ; Thieme, 2002. ISBN 3-13-130051-5.
  • DAUBER, Wolfgang. Feneisův obrazový slovník anatomie: obsahuje na 8000 odborných anatomických pojmů a na 800 vyobrazení.. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1456-1.
  • FOPTO. Ortopedická protetika.
  • HINGST,W., HEIM, S. Protetika. FOPTO, 2003.
  • MAY, B., J. Amputations and prosthetics. Philadelphia:Davis company.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr