Vyučující
|
-
Kárová Zlatuše, DiS.
-
Wagnerová Irena, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Správný způsob bandážovaní amputačního pahýlu, úloha pahýlového návleku, navlékání protéz a ortéz 2. Stoj s dopomocí, správný způsob vyvážení, cvičení rovnováhy 3. Vertikalizace za pomoci bradel nebo žebřin 4. Nácvik typů chůze s podpažními berlemi, s francouzskými berlemi, s vycházkovou holí 5. Překonání terénních nerovností, nácvik používání nájezdů, zvedacích plošin a výtahů, nastupování do dopravních prostředků. 6. Nácvik pádů a vstávání s pomůckou 7. Hygiena při používání ortopedické pomůcky 8. Základní péče o pomůcku. Užitná doba pomůcky 9. Nejčastější závady a jejich odstranění 10. Doplnění vhodnými kompenzačními pomůckami 11. Vybavení bezbariérového bytu, způsob odstraňování architektonických bariér. 12. Zápočty
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Demonstrace dovedností, Cvičení
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 33 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vyjmenovat všechny kosti, klouby, svaly, nervový systém podrobně je popsat a charakterizovat dle funkce |
Odborné dovednosti |
---|
poznat a ukázat na modelu či preparátu jednotlivé svaly, kosti, klouby a nervový systém |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat jednotlivé typy ortoticko-protetických pomůcek určených k lokomoci |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat způsob lokomoce klienta |
vybrat vhodnou pomůcku, typy pomocných prostředků a separátorů |
pod vedením edukovat klienta o prevenci před otlačením a připravit jej na řešení krizových situací |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Brinckmann, Paul; Frobin, W.; Leivseth, Gunnar. Musculoskeletal biomechanics. Stuttgart ; Thieme, 2002. ISBN 3-13-130051-5.
-
DAUBER, Wolfgang. Feneisův obrazový slovník anatomie: obsahuje na 8000 odborných anatomických pojmů a na 800 vyobrazení.. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1456-1.
-
FOPTO. Ortopedická protetika.
-
HINGST,W., HEIM, S. Protetika. FOPTO, 2003.
-
MAY, B., J. Amputations and prosthetics. Philadelphia:Davis company.
|