|
Vyučující
|
-
Trnková Veronika, PhDr.
-
Kostkubová Michaela, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Obsahová náplň odborné praxe - stanovení cíle terapie na základě vyšetření - sestavení krátkodobého a dlouhodobého ergoterapeutického programu dle potřeb klienta a na základě diagnózy - vedení klienta v rámci terapeutické jednotky v individuální a skupinové terapii - výcvik soběstačnosti v personálních a instrumentálních všedních denních aktivitách - aplikace biomechanického a rehabilitačního přístupu v krátkodobém ergoterapeutickém programu - doporučení kompenzačních pomůcek, trénink v používání kompenzačních pomůcek, úprava předmětů denní potřeby
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 80 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit účel a teoretickou podstatu všech úkonů, které v rámci odborné praxe provádí |
| Odborné dovednosti |
|---|
| komunikovat s pacientem |
| aplikovat vyšetření na základě objektivních vyšetřovacích metod |
| provádět vyšetření soběstačnosti |
| analyzovat výsledky vyšetření a na jejich základě stanovovat krátkodobý a dlouhodobý ergoterapeutický plán |
| edukovat k aktivní spolupráci a aplikovat rehabilitační ošetřovatelství |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
| bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
| bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| obhajuje zvolené ergoterapeutické postupy v rámci konkrétních případových studií |
| Odborné dovednosti |
|---|
| na základě ergoterapeutického vyšetření stanovuje cíl terapie a sestavuje krátkodobý a dlouhodobý ergoterapeutický program |
| realizuje terapeutické činnosti a techniky adekvátní k celkovému stavu klienta a s ohledem na diagnózu a předpis lékaře |
| edukuje klienta k aktivní spolupráci |
| spolupracuje s rodinou klienta a s ostatními členy multidisciplinárního týmu |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
| bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Klinická praxe pod dohledem, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Klinická praxe pod dohledem, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Klinická praxe pod dohledem, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Individuální prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Rehabilitace po cévní mozkové příhodě : včetně nácviku soběstačnosti : průvodce nejen pro rehabilitační pracovníky. 1. vyd. Praha : Grada, 2004. ISBN 80-247-0592-3.
-
Pfeiffer, J. Ergoterapie1.
-
Pfeiffer, J. Ergoterapie2.
-
Řasová, Kamila. Fyzioterapie u neurologicky nemocných : (se zaměřením na roztroušenou sklerózu mozkomíšní). Praha : Ceros, 2007. ISBN 978-80-239-9300-4.
|