Vyučující
|
-
Bendová Petra, Mgr.
-
Královcová Kateřina, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Komplexní fyzioterapie v oblasti traumatologie. Komplexní fyzioterapie při poškození kůže, kloubů, šlach, svalů a cév, při popáleninách, při frakturách na horní končetině, dolní končetině, při frakturách páteře a jejich komplikacích, po luxacích na horní končetině a dolní končetině, při poškození ruky. 2. Komplexní fyzioterapie v oblasti chirurgie. Před a pooperační péče po operaci hrudníku, břicha a mozku, fyzioterapie na jednotkách intenzivní péče. 3. Komplexní fyzioterapie v oblasti ortopedie. Metodika a zásady při vadném držení těla, při vadách páteře v rovině sagitální a frontální, u vad hrudníku a u vad horních a dolních končetin. Metodika a zásady fyzioterapie u operací se zachováním pohybu v kloubu, se zrušením pohybu v kloubu, s korekcí deformit. 4. Komplexní fyzioterapie v oblasti vnitřního lékařství. Metodika a zásady u kardiaků, metabolických onemocnění, hypertenze. 5. Komplexní fyzioterapie v oblasti pediatrie. Využití dechové gymnastiky u onemocnění horních cest dýchacích, astma bronchiale a dalších plicních onemocnění. 6. Využití měkkých technik (kůže, podkoží, fascie), PIR u vertebrogenních bolestivých syndromů. 7. Komplexní lázeňská péče ve vybraném lázeňském zařízení.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Prezentace práce studentů, Klinická praxe pod dohledem, Demonstrace dovedností, Samostudium literatury
- Kontaktní výuka
- 160 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
student/ka, pod odborným vedením, provádí diagnostiku aspekcí i palpací a dle stanoveného rehabilitačního plánu na základě teoretických znalostí LTV a anamnestických dat aplikuje daný postup do praxe. Využívá pomůcek a podporuje klienta k aktivnímu přístupu včetně edukace s cílem maximální soběstačnosti, zlepšení či udržení daného stavu v oblasti traumatologie, chirurgie, ortopedie, interního lékařství, pediatrické pneumonologie a gynekologie |
Odborné dovednosti |
---|
Student/ka v oblasti chirurgie a intenzivní medicíny vybere ze zdravotnické dokumentace podstatné informace, odebere anamnézu, relevantními metodami vyšetří pacienta, navrhne a aplikuje prevenci imobilizačního syndromu, vzhledem k požadovaným účinkům vybírá a provádí všechny procedury mechanotrapie, malé a velké vodoléčby. Student/ka provádí míčkování, předvede a vede spinální cvičení a automobilizační cvičení dle Kaltenborna, provádí metodiky k zvětšení rozsahu pohybu, navrhne a realizuje fyzioterapeutickou intervenci po úrazech v oblasti jednotlivých kloubů. Student/ka předvede vyšetření svalů svalovým testem, ověří kvantitu a kvalitu pohybu v kloubech, provede statické i dynamické vyšetření stoje, vyjadřuje odchylky při chůzi vzhledem ke správnému stereotypu chůze. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Student/ka charakterizuje problematiku onemocnění, na základě anamnestický dat vyjmenuje možnosti diagnostiky i terapie, hodnotí stav pacienta vzhledem k diagnóze, zdůvodní navržený rehabilitační plán a využití pomůcek, definuje prováděné cvičení odbornými výrazy a popíše vybrané prvky terapie. |
Odborné dovednosti |
---|
Student/ka provede diagnostiku aspekcí a palpací, testem ověří svalovou sílu, úroveň kloubní hybnosti, vyjadřuje schopnost vertikalizace, lokomoce, soběstačnost, navrhuje metodiku v rámci krátkodobého i dlouhodobého rehabilitačního plánu, provede manuální terapii a cvičení dle stavu pacienta a stanoveného cíle. Aplikuje prvky speciálních metodik. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Klinická praxe pod dohledem, |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Klinická praxe pod dohledem, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Feldenkrais, Moshé. Feldenkraisova metoda : pohybem k sebeuvědomění. Vyd. 1. Praha : Pragma, 1996. ISBN 80-7205-058-3.
-
Gross, J., Fetto, J., Rosen,E.:. Vyšetření pohybového aparátu. Triton Praha, 2005. ISBN 80-7254-720-8.
-
Haladová,E.a kol. Léčebná tělesnávýchova- cvičení. IDVPZ Brno, 1997.
-
Haladová,E.,Nechvátalová,L. Vyšetřovací metody hybného systému. IDVPZ Brno, 1997.
-
Hromádková,J. a kol. Fyzioterapie H+H. Jinočany, 1999.
-
Janda,V. Funkční svalový test. Grada ,s.r.o. Praha, 1996.
-
Janda,V.,Paulů,D. Goniometrie. IDVPZ Brno.
-
Kolář, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha : Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-657-1.
-
Lewit, Karel. Manipulační léčba v myoskeletální medicíně. 5. přeprac. vyd. Praha : Sdělovací technika, 2003. ISBN 80-86645-04-5.
-
Pavlů, Dagmar. Speciální fyzioterapeutické koncepty a metody I. : koncepty a metody spočívající převážně na neurofyziologické bázi. 2., opr. vyd. Brno : CERM, 2003. ISBN 80-7204-312-9.
-
Smolíková, Libuše; Máček, Miloš. Respirační fyzioterapie a plicní rehabilitace. Brno : Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2010. ISBN 978-80-7013-527-3.
|