Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Komplexní cvičení z fyzioterapie v oblasti traumatologie, chirurgie, ortopedie, gynekologie a porodnictví, pediatrie, neurologie, vnitřní lékařství, psychiatrie a to ve všech formách poskytované péče.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s analýzou videozáznamu, Diskuse, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Klinická praxe pod dohledem, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů
- Kontaktní výuka
- 160 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Studen/ka popíše jednotlivé složky zdravotnické dokumentace v traumatologii, charakterizuje složky anamnézy dětského pacienta. Student/ka charakterizuje principy a postupy aplikace reflexní masáže. Vyjmenuje jednotlivé hmaty dle přeepsaného postupu.Zhodnotí a zdůvodní možnosti indikace širokého spektra elektroterapie a léčby světelným zářením. Student/ka klasifikuje jednotlivé choroby v indikační oblasti ortopedie a gynekologie, charakterizuje fyzioterapeutické metody v indikační oblasti ortopedie a gynekologie, popíše principy senzomotorické stimulace, vyjmenuje zásady cvičení Klein-Vogelbach, Mc Kenzie metody a Klappovo lezení, charakterizuje postup a metodiku fyzioterapeutické intervence při insuficienci hlubokého stabilizačního systému. Student/ka vyjmenuje možnosti diagnostiky vnitřních systémů včetně zátěžových testů. Orientuje se ve fyziologických a patologických hodnotách daného testu a vysvělí jednotlivé výsledky. |
Odborné dovednosti |
---|
Studen/ka v oblasti traumatologie, vrozených vad a respiračních onemocnění dětského věku vybere ze zdravotnické dokumentace podstatné informace, odebere anamnézu, relevantními metodami vyšetří pacienta, navrhne a aplikuje odpovídající fyzioterapeutickou intervenci analytickými metodikami. Předvede vybrané druhy reflexní a to v požadovaném postupu se správným výběrem hmatů. Vzhledem k požadovaným účinkům vybírá a provádí všechny druhy elektroterapie a fototerapie. Student/ka provádí senzomotorickou stimulaci, cvičení Klein-Vogelbach a Klappovo lezení, navrhne a realizuje fyzioterapeutickou intervenci v indikační oblasti ortopedie a gynekologie. Student/ka provede antropometrická vyšetření, zhodnotí tělesné složení a biologický věk jedince. Provádí jednotlivé laboratorní i terénní testy k zhodnocení funkčních schopností testovaného jedince. Zjištěné hodnoty popíše, vyhodnotí a navrhuje možnosti vedoucí k zlepšení nebo udržení funkcí organismu. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Student/ka charakterizuje problematiku onemocnění, na základě anamnestický dat vyjmenuje možnosti diagnostiky i terapie, hodnotí stav pacienta vzhledem k diagnóze, zdůvodní navržený rehabilitační plán a využití pomůcek, definuje prováděné cvičení odbornými výrazy a popíše vybrané prvky terapie. |
Odborné dovednosti |
---|
Student/ka provede diagnostiku aspekcí a palpací, testem ověří svalovou sílu, úroveň kloubní hybnosti, vyjadřuje schopnost vertikalizace, lokomoce, soběstačnost, navrhuje medotiku v rámci krátkodobého i dlkouhodobého rehabilitačního plánu, provede manuální terapii a cvičení dle stavu pacienta a stanoveného cíle. Aplikuje prvky speciálních metodik. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Klinická praxe pod dohledem, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Klinická praxe pod dohledem, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Feldenkrais, Moshé. Feldenkraisova metoda : pohybem k sebeuvědomění. Vyd. 1. Praha : Pragma, 1996. ISBN 80-7205-058-3.
-
GROSS, Jeffrey M., FETTO, Joseph a SUPNICK, Elaine Rosen. Vyšetření pohybového aparátu: překlad druhého anglického vydání. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-720-8.
-
Gúth A. a kol. Propedeutika v rehabilitácii. Bratislava: Liečreh, 1994.
-
Gúth A. Vyšetrovacie a liečebné metodiky pre fyzioterapeutov. Bratislava: Liečreh, 1998.
-
Haladová, E. a kol. Léčebná tělesná výchova - cvičení. IDVPZ Brno, 1997.
-
Haladová, E., Nechvátalová, L. Vyšetřovací metody hybného systému. IDVPZ Brno, 1997.
-
Hromádková, J. a kol. Fyzioterapie. H+H Jinočany, 1999.
-
Janda, V. Funkční svalový test. Grada s.r.o. Praha, 1996.
-
Janda,V., Paulů, D. Goniometrie. IDVPZ Brno, 1993.
-
Kolář, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha : Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-657-1.
-
Kolektiv autorů. Léčebná rehabilitace. IDVPZ Brno, 1994.
-
Kříž V. Rehabilitace a její uplatnění po úrazech a operacích. Praha Avicenum, 1986.
-
Lewit, Karel. Manipulační léčba v myoskeletální medicíně. 5. přeprac. vyd. Praha : Sdělovací technika, 2003. ISBN 80-86645-04-5.
-
Lewit Karel. Manipulační léčba. Nakladatelství sdělovací techniky + ČLS, 2003.
-
Nováková a kol. Terapie bederní páteře přístupem Robina Mc Kenzie.
-
Opavský, J. Neurologické vyšetření v rehabilitaci pro fyzioterapeuty. Olomouc, 2003.
-
Pavlů D. Speciální fyzioterapeutické koncepty a metody. Brno: CERM, 2002.
-
Pavlů, Dagmar. Speciální fyzioterapeutické koncepty a metody I. : koncepty a metody spočívající převážně na neurofyziologické bázi. 2., opr. vyd. Brno : CERM, 2003. ISBN 80-7204-312-9.
-
Seidl, Zdeněk. Neurologie pro studium i praxi. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0623-7.
-
Smolíková, Libuše; Máček, Miloš. Respirační fyzioterapie a plicní rehabilitace. Brno : Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2010. ISBN 978-80-7013-527-3.
|