Předmět: Souvislá odborná praxe 4

« Zpět
Název předmětu Souvislá odborná praxe 4
Kód předmětu KFE/SOPF4
Organizační forma výuky Praxe
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Endrle Pavel, Mgr.
Obsah předmětu
Komplexní cvičení z fyzioterapie v oblasti traumatologie, chirurgie, ortopedie, gynekologie a porodnictví, pediatrie, neurologie, vnitřní lékařství, psychiatrie a to ve všech formách poskytované péče.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s analýzou videozáznamu, Diskuse, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Klinická praxe pod dohledem, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů
  • Kontaktní výuka - 160 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Studen/ka popíše jednotlivé složky zdravotnické dokumentace v traumatologii, charakterizuje složky anamnézy dětského pacienta. Student/ka charakterizuje principy a postupy aplikace reflexní masáže. Vyjmenuje jednotlivé hmaty dle přeepsaného postupu.Zhodnotí a zdůvodní možnosti indikace širokého spektra elektroterapie a léčby světelným zářením. Student/ka klasifikuje jednotlivé choroby v indikační oblasti ortopedie a gynekologie, charakterizuje fyzioterapeutické metody v indikační oblasti ortopedie a gynekologie, popíše principy senzomotorické stimulace, vyjmenuje zásady cvičení Klein-Vogelbach, Mc Kenzie metody a Klappovo lezení, charakterizuje postup a metodiku fyzioterapeutické intervence při insuficienci hlubokého stabilizačního systému. Student/ka vyjmenuje možnosti diagnostiky vnitřních systémů včetně zátěžových testů. Orientuje se ve fyziologických a patologických hodnotách daného testu a vysvělí jednotlivé výsledky.
Odborné dovednosti
Studen/ka v oblasti traumatologie, vrozených vad a respiračních onemocnění dětského věku vybere ze zdravotnické dokumentace podstatné informace, odebere anamnézu, relevantními metodami vyšetří pacienta, navrhne a aplikuje odpovídající fyzioterapeutickou intervenci analytickými metodikami. Předvede vybrané druhy reflexní a to v požadovaném postupu se správným výběrem hmatů. Vzhledem k požadovaným účinkům vybírá a provádí všechny druhy elektroterapie a fototerapie. Student/ka provádí senzomotorickou stimulaci, cvičení Klein-Vogelbach a Klappovo lezení, navrhne a realizuje fyzioterapeutickou intervenci v indikační oblasti ortopedie a gynekologie. Student/ka provede antropometrická vyšetření, zhodnotí tělesné složení a biologický věk jedince. Provádí jednotlivé laboratorní i terénní testy k zhodnocení funkčních schopností testovaného jedince. Zjištěné hodnoty popíše, vyhodnotí a navrhuje možnosti vedoucí k zlepšení nebo udržení funkcí organismu.
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Student/ka charakterizuje problematiku onemocnění, na základě anamnestický dat vyjmenuje možnosti diagnostiky i terapie, hodnotí stav pacienta vzhledem k diagnóze, zdůvodní navržený rehabilitační plán a využití pomůcek, definuje prováděné cvičení odbornými výrazy a popíše vybrané prvky terapie.
Odborné dovednosti
Student/ka provede diagnostiku aspekcí a palpací, testem ověří svalovou sílu, úroveň kloubní hybnosti, vyjadřuje schopnost vertikalizace, lokomoce, soběstačnost, navrhuje medotiku v rámci krátkodobého i dlkouhodobého rehabilitačního plánu, provede manuální terapii a cvičení dle stavu pacienta a stanoveného cíle. Aplikuje prvky speciálních metodik.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Klinická praxe pod dohledem,
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Individuální konzultace,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Klinická praxe pod dohledem,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Feldenkrais, Moshé. Feldenkraisova metoda : pohybem k sebeuvědomění. Vyd. 1. Praha : Pragma, 1996. ISBN 80-7205-058-3.
  • GROSS, Jeffrey M., FETTO, Joseph a SUPNICK, Elaine Rosen. Vyšetření pohybového aparátu: překlad druhého anglického vydání. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-720-8.
  • Gúth A. a kol. Propedeutika v rehabilitácii. Bratislava: Liečreh, 1994.
  • Gúth A. Vyšetrovacie a liečebné metodiky pre fyzioterapeutov. Bratislava: Liečreh, 1998.
  • Haladová, E. a kol. Léčebná tělesná výchova - cvičení. IDVPZ Brno, 1997.
  • Haladová, E., Nechvátalová, L. Vyšetřovací metody hybného systému. IDVPZ Brno, 1997.
  • Hromádková, J. a kol. Fyzioterapie. H+H Jinočany, 1999.
  • Janda, V. Funkční svalový test. Grada s.r.o. Praha, 1996.
  • Janda,V., Paulů, D. Goniometrie. IDVPZ Brno, 1993.
  • Kolář, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha : Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-657-1.
  • Kolektiv autorů. Léčebná rehabilitace. IDVPZ Brno, 1994.
  • Kříž V. Rehabilitace a její uplatnění po úrazech a operacích. Praha Avicenum, 1986.
  • Lewit, Karel. Manipulační léčba v myoskeletální medicíně. 5. přeprac. vyd. Praha : Sdělovací technika, 2003. ISBN 80-86645-04-5.
  • Lewit Karel. Manipulační léčba. Nakladatelství sdělovací techniky + ČLS, 2003.
  • Nováková a kol. Terapie bederní páteře přístupem Robina Mc Kenzie.
  • Opavský, J. Neurologické vyšetření v rehabilitaci pro fyzioterapeuty. Olomouc, 2003.
  • Pavlů D. Speciální fyzioterapeutické koncepty a metody. Brno: CERM, 2002.
  • Pavlů, Dagmar. Speciální fyzioterapeutické koncepty a metody I. : koncepty a metody spočívající převážně na neurofyziologické bázi. 2., opr. vyd. Brno : CERM, 2003. ISBN 80-7204-312-9.
  • Seidl, Zdeněk. Neurologie pro studium i praxi. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0623-7.
  • Smolíková, Libuše; Máček, Miloš. Respirační fyzioterapie a plicní rehabilitace. Brno : Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2010. ISBN 978-80-7013-527-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr