Předmět: Vyšetřovací metody 4.

« Zpět
Název předmětu Vyšetřovací metody 4.
Kód předmětu KFE/VMF4
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Endrle Pavel, Mgr.
  • Ostřanská Michaela, Mgr.
Obsah předmětu
Přednášky: 1. Anamnestické vyšetření v neurologii. 2. Vyšetření gnostických funkcí, vědomí, paměť, orientace, drive, lateralita. 3. Vyšetření hlavových nervů. 4. Vyšetření čití - povrchové a hluboké. Reflexy fyziologické. 5. Vyšetření u postižení periferních nervů. 6. Kořenové léze. 7. Vyšetření u postižení CNS - pyramidové jevy paretické, spastické. 8. Svalový tonus a jeho patologické odchylky. 9. Mozečkové funkce, vyšetření taxe. Vestibulární systém, tonické šíjové reflexy symetrické a asymetrické. 10. Vyšetření stoje a chůze v neurologii. 11. Testy a testování používané u neurologických pacientů. Cvičení: Navazuje na obsah probrané teorie přednášek. Praktická výuka na modelech, názorné ukázky

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s praktickými aplikacemi, Přednáška s demonstrací, Cvičení
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 22 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vyjmenovat možnosti diagnostiky vnitřních systémů včetně zátěžových testů.
Orientuje se ve fyziologických a patologických hodnotách daného testu
Odborné dovednosti
provést antropometrická vyšetření, zhodnotit tělesné složení a biologický věk jedince
Provést jednotlivé laboratorní i terénní testy k zhodnocení funkčních schopností testovaného jedince
Zjištěné hodnoty popsat, vyhodnotit a navrhnout možnosti vedoucí k zlepšení nebo udržení funkcí organismu
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Student/ka vyjmenuje možnosti diagnostiky neurologických systémů.
Vyjmenuje a charakterizuje neurologické testy využívané v rehabilitaci.
Odborné dovednosti
Student/ka provádí neurologické vyšetření. Zjištěné výsledky popíše a vyhodnotí.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s aktivizací studentů,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Test,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • AMBLER, Zdeněk a kol. Klinická neurologie: část speciální I, II.. Praha: Triton, 2010. ISBN 978-80-7387-389-9.
  • Ambler, Zdeněk. Základy neurologie : [učebnice pro lékařské fakulty]. 7. vyd. Praha : Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-707-3.
  • Cipriano, Joseph J. Photographic manual of regional orthopaedic and neurological tests. 4th ed. Philadelphia : Lippincott Williams & Wilkins, 2003. ISBN 978-0-7817-3552-0.
  • Fuller, Geraint. Neurologické vyšetření snadno a rychle. 1. české vyd. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1914-6.
  • Gross, J., Fetto, J., Rosen,E.:. Vyšetření pohybového aparátu. Triton Praha, 2005. ISBN 80-7254-720-8.
  • Gúth, Anton. Vyšetrovacie a liečebné metodiky pre fyzioterapeutov. Bratislava : Liečreh, 1995. ISBN 80-967383-0-5.
  • Hoppenfeld, Stanley; Hutton, Richard. Orthopaedic neurology : a diagnostic guide to neurologic levels. Philadelphia : Lippincott Williams & Wilkins, 1997. ISBN 978-0-397-50368-1.
  • Kolář, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha : Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-657-1.
  • Lippert-Grüner, Marcela. Neurorehabilitace. 1. vyd. Praha : Galén, 2005. ISBN 80-7262-317-6.
  • Mumenthaler, Marco; Bassetti, Claudio L.,; Daetwyler, Christof J. Neurologická diferenciální diagnostika. 1. české vyd. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2298-6.
  • Opavský, Jaroslav. Neurologické vyšetření v rehabilitaci pro fyzioterapeuty. Olomouc : Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0625-X.
  • Pfeiffer, Jan. Neurologie v rehabilitaci : pro studium a praxi. 1. vyd. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1135-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr