|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
1. Fyziologický vývoj v 1. trimenonu 2. Fyziologický vývoj ve 2. trimenonu 3. Fyziologický vývoj ve 3. trimenonu 4. Fyziologický vývoj ve 4. trimenonu 5. Odchylky od normálního vývoje v 1. a 2. trimenonu. 6. Odchylky od normálního vývoje ve 2. a 3. trimenonu. 7. Patologický vývoj - šikmý krk, přetrvávající predilekce hlavy, dysplazie kyčelního kloubu 8. Základy terapeutického handlingu 9. Praktické rady - výběr kočárku, autosedačky, šátkování, nosítka 10. Vývoj chůze, dětská noha, výběr botiček 11. Význam vývojové kineziologie jako diagnostický nástroj
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 22 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat rozdělení dětského věku a charakterizovat jednotlivá věková období |
| Odborné dovednosti |
|---|
| testem ověřit psychomotorický vývoj jedince |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizuje jednotlivá vývojová stádia |
| popíše vývoj zdravého dítěte v jednotlivých trimenonech |
| charakterizuje patologický vývoj v jednotlivých vývojových stádiích |
| vysvětlí rozdíly mezi šikmým krkem a přetrvávající predilekci hlavy |
| vyjmenuje důsledky odchylek od normálního vývoje |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzuje vývoj dítěte v jednotlivých stádiích a realizuje vývojovou kineziologii za účelem diagnostiky u dětí s porušeným motorickým vývojem |
| formuluje kvalitativní a kvantitativní změny ve vývoji |
| na základě principů vývojové kineziologie navrhuje techniky k ovlivnění patologických odchylek |
| navrhuje léčebná opatření a prakticky aplikuje léčebný handling u odchylek od normálního vývoje u dětí do 3 let |
| vyhodnocuje výsledky terapie |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Řešení problémů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Řešení problémů, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Demonstrace dovedností, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Test, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
Čápová, Jarmila. Od posturální ontogeneze k terapeutickému konceptu. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-7329-418-2.
-
Dylevský, Ivan. Dětský pohybový systém. Olomouc : Poznání, 2012. ISBN 978-80-87419-18-2.
-
Hellbrügge, Theodor. Prvních 365 dní v životě dítěte : psychomotorický vývoj kojence. 1. vyd. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3457-6.
-
KAČÍRKOVÁ, Michaela, RYBOVÁ, Zuzana. Pohybový vývoj dítěte s láskou a respektem - Fyzioterapeutky dětem. Praha - Euromedia Group, a. s. ? ESENCE, 2022. ISBN 978-80-242-8004-2.
-
KARÁSKOVÁ, Martina. Mámou hravě 2. 100 her a nápadů pro děti do 4 let. 1. vyd.. Ostrava: Amos, 2019. ISBN 978-80-270-7053-4.
-
KARÁSKOVÁ, Martina. Mámou hravě. 99 nápadů jak si hrát s miminkem 2. vyd.. Ostrava: Amos, 2019. ISBN 978-80-270-5313-1.
-
Skaličková-Kováčiková, Věra. Diagnostika a fyzioterapie hybných poruch dle Vojty. První vydání. 2017. ISBN 978-80-270-2292-2.
-
Skaličková-Kováčiková, Věra. Problémy kojenců v motorice, terapie Vojtovou metodou. Praktická informace nejen pro rodiče. Vyd. 1. Olomouc: RL-Corpus, 2023. ISBN 978-80-11-0294-0.
-
Skaličková-Kováčiková,Věra. Vojtova metoda není jen technika. 1. vyd.. Olomouc: RL-Corpus, 2020. ISBN 978-80-270-8760-0.
-
VOJTA,Václa;PETERS, Annegret. Vojtův princip. 3. vyd.. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2710-3.
-
VOLEMANOVÁ, Marja. Přetrvávající primární reflexy. Opomíjený faktor problémů učení a chování. 2. vyd.. Statenice: Fronte, 2019. ISBN 978-80-907369-0-0.
|