Vyučující
|
-
Egrmaierová Blanka, Mgr. Ph.D.
-
Šlézar Ivan, Mgr. Ph.D.
-
Pavliv Pavlína, Mgr. et. Mgr. et. Bc. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1) Mezi literaturou a filosofií, vstup do tématu: Kafkova Proměna 2) Kafkova povídka Proměna perspektivou filosofických interpretací (M. Mayer a další). 3) Kafkovy zvířecí povídky ve filosofii G. Deleuze a F. Guattariho. 4) Kafkovy romány I: Amerika, Proces, Zámek (vybrané pasáže). Psychoanalytická interpretace (M. Robert). 5) Kafkovy romány II: Amerika, Proces, Zámek (vybrané pasáže). Filosofická interpretace (R. Calasso, M. Kundera a další). 6) M. Kundera, Nesmrtelnost I 7) M. Kundera, Nesmrtelnost I 8) B.-Ch. Han, Vyhořelá společnost 9) H. Melville, Písař Bartleby 10) K. Čapek, R.U.R., Věc Makropulos 11) Mezi literaturou a filosofií: současný člověk v dávných textech I, řecká tragédie 12) Mezi literaturou a filosofií: současný člověk v dávných textech II, rané Platónovy dialogy 13) Mezi literaturou a filosofií: filmový scénář a film Serious man (J. D. Coen a E. J. Coen)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Studium textů, Přednáška, Seminář
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 57 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 78 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 15 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 50 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat hlavní myšlenkové proudy moderní filosofie a literatury, především 20. století |
vysvětlit základní jazykové kategorie (slovní druhy, gramatické kategorie, výpověď, text apod.) |
Odborné dovednosti |
---|
rekonstruovat argumenty ve anglických filosofických a literárních textech |
používat běžné akademické digitální nástroje, např. databáze odborných publikací |
formulovat a obhájit své stanovisko v diskuzi |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
reprodukovat různé přístupy k literárnímu textu, jejich motivace a důsledky |
charakterizovat možné průniky mezi filosofií a literaturou |
popsat vybrané filosofické přístupy k literárním textům |
Odborné dovednosti |
---|
zhodnotit vzájemnou relevanci filosofických a literárně-vědných přístupů k literatuře |
interpretovat význam pasáží literárních textů podle různých přístupů a porovnat výsledky těchto analýz |
použít filosofické a literárně-vědné znalosti o literárních textech v rámci koherentní seminární práce |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška založená na výkladu, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Čapek, Karel. R.U.R. : Rossum's universal robots. V nakladatelství Artur vydání čtvrté. 2013. ISBN 978-80-7483-005-1.
-
Deleuze, Gilles; Guattari, Félix. Kafka : za menšinovou literaturu. [Praha] : Herrmann & synové, 2001. ISBN 80-238-7471-3.
-
Deleuze, Gilles; Guattari, Félix. Tisíc plošin. Vyd. 1. Praha : Herrmann & synové, 2010. ISBN 978-80-87054-25-3.
-
Han, B.-Ch. The Burnout Society. Stanford, 2015. ISBN 978080479509.
-
Han, B.-Ch. Vyhořelá společnost. Praha. 2016.
-
Kafka, Franz. Metamorphosis and other stories. 2015. ISBN 978-0-241-19782-0.
-
Kundera, Milan. Kastrující stín svatého Garty. Vyd. tohoto souboru 1. V Brně : Atlantis, 2006. ISBN 80-7108-274-0.
-
Kundera, Milan. Nesmrtelnost. Brno : Atlantis, 1993. ISBN 80-7108-066-7.
-
Melville, Herman. Písař Bartleby : Příběh z Wall Streetu. 1. vyd. Praha : Odeon, 1990. ISBN 80-207-0150-8.
-
Robert, Marthe. Sám jako Franz Kafka. Praha, 2001. ISBN 80-85844-02-8.
|