Vyučující
|
-
Procházková Jitka, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1) Co je filozofie jazyka a čím se zabývá? Otázka významu. 2) Počátky analytické filosofie: Frege, Russell a raný Wittgenstein, sémantický atomismus 3) Sémantický holismus: Quine 4) Význam jako užití: pozdní Wittgenstein 5) Pragmatika: teorie řečových aktů 6) Pragmatika: implikatura, presupozice, deiktické a indexikální výrazy 7) Současné přístupy k významu: formální sémantika, inferentialismus, teleosémantika 8) Modalita: Nutnost, možnost a možné světy 9) Modalita: Jazyk morálky 10) Učení se jazyka 11) Jazyk a myšlení 12) Původ jazyka 13) Jazyk, moc a společnost
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Studium textů, Přednáška, Seminář
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 57 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 78 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 15 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 50 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit základní jazykové kategorie (slovní druhy, gramatické kategorie, výpověď, text apod.) |
popsat hlavní myšlenkové proudy moderní filosofie, především filosofie 20. století |
Odborné dovednosti |
---|
rekonstruovat argumenty ve anglických filosofických a vědeckých textech |
používat běžné akademické digitální nástroje, např. databáze odborných publikací |
formulovat a obhájit své stanovisko v diskuzi |
číst logické formule v predikátové logice prvního řádu |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
reprodukovat různé přístupy k významu, jejich motivace a důsledky |
charakterizovat relevance jazyka pro jiná témata filosofického a vědeckého bádání |
popsat vybrané vědecké teorie a hypotézy o jazyce |
Odborné dovednosti |
---|
zhodnotit vzájemnou relevanci filosofických a vědeckých přístupů k jazyce |
analyzovat význam vět podle různých přístupů k významu a porovnat výsledky těchto analýz |
použít filosofické a vědecké znalosti o jazyce k prozkoumání tvrzení o jazyce v rámci koherentní seminární práce |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Analytická filosofie : první čítanka : texty. 2. vyd. Plzeň : O.P.S., 2005. ISBN 80-239-7107-7.
-
Černý, Jiří. Dějiny lingvistiky. Olomouc : Votobia, 1996. ISBN 80-85885-96-4.
-
Derrida, Jacques. Texty k dekonstrukci : práce z let 1967-1972. [b.v.]. Bratislava : Archa, 1993. ISBN 80-7115-046-0.
-
Helbig, Gerhard. Vývoj jazykovědy po roce 1970. Praha : Nakladatelství Československé akademie věd, 1991.
-
Saussure, Ferdinand de; Bally, Charles,; Sechehaye, Albert; Riedlinger, Albert. Kurs obecné lingvistiky. 1. vyd. (v Academii). Praha : Academia, 1996. ISBN 80-200-0560-9.
|