Předmět: Filozofie vědy

« Zpět
Název předmětu Filozofie vědy
Kód předmětu KFI/1POS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 10
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Macháčová Kateřina, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Probíraná témata: Filosofie, věda a filosofie vědy. Logický pozitivismus a verifikacionismus. Problém konfirmace. Karl R. Popper a falzifikacionismus. Problém demarkace. Michael Polanyi a tacitní vědění. Thomas S. Kuhn a vědecké revoluce. Imre Lakatos a metodologie vědeckých výzkumných programů. Paul K. Feyerabend a kritika vědecké metody. Naturalistická epistemologie a filosofie vědy (W. V. O. Quine, P. Kitcher). Feministická epistemologie a filosofie vědy (H. Longino, S. Harding). Věda, hodnoty a ideál hodnotové neutrality vědy (H. Douglas). Vědecký realismus a antirealismus (I. Hacking). Věda v demokratické společnosti (H. Collins, R. Evans).

Studijní aktivity a metody výuky
Studium textů, Přednáška, Seminář
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 57 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 78 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 60 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 15 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 50 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
představit základní postavy a témata klasické epistemologie
Odborné dovednosti
používat běžné akademické digitální nástroje, např. databáze odborných publikací
formulovat a obhájit své stanovisko v diskuzi
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
představit základní postavy a témata filosofie vědy 20. století
charakterizovat nejdůležitější filosofické interpretace vědy a vysvětlit jejich souvislosti
shrnout vybrané významné filosofické spisy filosofie vědy 20. století
Odborné dovednosti
analyzovat pramenné filosofické texty filosofie vědy 20. století
interpretovat vybrané pasáže klíčových textů filosofie vědy 20. století
sledovat argumentační postupy konkrétních autorů nebo vybraných textů filosofie vědy 20. století
argumentovat a diskutovat o konkrétním tématu filosofie vědy 20. století
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška založená na výkladu,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Seminární výuka (badatelské metody),
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Test,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Kombinovaná zkouška,
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • BARKER, G.; KITCHER, P. Philosophy of Science: A New Introduction. New York: Oxford University Press, 2014. ISBN 978-0-195-36619-8.
  • CURD, M.; COVER, J. A.; PINCOCK, Ch. (eds.). Philosophy of Science: the Central Issues. New York: W.W. Norton, 2013. ISBN 978-0-393-92080-2.
  • Gasper, Philip; Trout, J. D.; Boyd, Richard. The philosophy of science ; ed. by Richard Boyd, Philip Gasper, J.D. Trout. 6th ed. Cambridge : MIT Press, 1997. ISBN 0-262-52156-3.
  • GODFREY-SMITH, P. Theory and Reality: an Introduction to the Philosophy of Science. Science and its Conceptual Foundations. Chicago: University of Chicago Press, 2003. ISBN 978-0-226-30062-7.
  • LADYMAN, J. Understanding Philosophy of Science. London; New York: Routledge, 2002. ISBN 978-0-415-22156-6.
  • ROSENBERG, A. Philosophy of Science: A Contemporary Introduction. New York; London: Routledge, 2005. ISBN 978-0-415-22156-6.
  • STALEY, K. W. An Introduction to the Philosophy of Science. Cambridge Introductions to Philosophy. Cambridge; New York: Cambridge University Press, 2014. ISBN 978-0-521-11249-9.
  • WALLACE, W. A. The Modeling of Nature: Philosophy of Science and Philosophy of Nature in Synthesis. Washington, D.C: The Catholic University of America Press, 1996. ISBN 978-0-813-20860-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr