Předmět: Náboženství, věda a budoucnost humanitních věd

« Zpět
Název předmětu Náboženství, věda a budoucnost humanitních věd
Kód předmětu KFI/1RSFH
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Ruml Jakub, Mgr. Ph.D.
  • Pavliv Pavlína, Mgr. et. Mgr. et. Bc. Ph.D.
Obsah předmětu
Druhá vlna konsilience Současné empirické metody ve studiu kultury Náboženství a kognitivní věda Náboženství a evoluce Náboženství jako vedlejší produkt evoluce Náboženství jako evoluční adaptace Náboženství a ultrasocialita Náboženství a úzkost Náboženství, magie a pověra Rituál a účinnost rituálu Rituál a prosocialita Kulturní evoluce náboženství

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 48 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
rozumět náboženství jako socio-kulturnímu fenoménu
vyjmenovat a krátce charakterizovat nejrozšířenější náboženské tradice světa
Odborné dovednosti
rozlišovat mezi a akademickým a náboženským diskurzem
číst teoretickou literature napříč humanitními a sociálně-vědnými disciplínami
interpretovat empirické poznatky prezentované v článcích v akademických časopisech
Obecné způsobilosti
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat některé současné naturalistické směry ve vědách o člověku
vysvětlit některé současné vědecké teorie náboženství
představit některé současné kvantitativní a digitální metody používané při studiu kultury
Odborné dovednosti
navrhnout vlastní empirický výzkum náboženského fenoménu
používat experimentální logiku při navrhování výzkumů kulturních fenoménů
hledat a nacházet kauzální vztahy mezi (1) lidskými psychologickými prediscpozicemi, (2) chováním lidských populací a (3) změnami v životním prostředí těchto populací
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (badatelské metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (badatelské metody),
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Odborné dovednosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Kombinovaná zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Boyer, Pascal. Religion explained : the evolutionary origins of religious thought. New York : Basic Books, 2001. ISBN 0-465-00695-7.
  • Norenzayan, Are. Big Gods: How Religion Transformed Cooperation and Conflict. Princeton : Princeton University Press, 2013.
  • Shennan, Stephen. Pattern and process in cultural evolution. Berkeley : University of California Press, 2009. ISBN 978-0-520-25599-9.
  • Slingerland, Edward, and Mark Collard, eds. Creating Consilience: Integrating the Sciences and the Humanities. Oxford - New York: Oxford University Press, 2011.
  • Slingerland, Edward. What Science Offers the Humanities: Integrating Body and Culture. New York : Cambridge University Press, 2008.
  • SPERBER, Dan. Explaining Culture. Cambridge, Cambridge University Press, 1996.
  • Whitehouse, Harvey. Modes of religiosity : a cognitive theory of religious transmission. Walnut Creek : Altamira Press, 2004. ISBN 978-0-7591-0614-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr