Předmět: Bakalářský seminář 1

« Zpět
Název předmětu Bakalářský seminář 1
Kód předmětu KFI/BPS1F
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šlézar Ivan, Mgr. Ph.D.
  • Chalupvá Lenka, PhDr. Ph.D.
  • Grušová Eva, PhDr. Ph.D.
  • Pavliv Pavlína, Mgr. et. Mgr. et. Bc. Ph.D.
  • Ouředník Jan, doc. RNDr. CSc.
  • Kwiatkowska Alena, Mgr. Ph.D.
  • Otta Patrik, doc. PhDr. Ph.D.
  • Bratt Jan, doc. PhDr. CSc.
  • Tuček Ctislav, Mgr. Ph.D.
  • Procházková Jitka, Mgr. Ph.D.
  • Neuner Jiří, Mgr. Ph.D.
  • Weishäupl Antonín, doc. PhDr. Ph.D.
  • Krupařová Michaela, PhDr. Ph.D.
  • Macháčová Kateřina, Mgr. Ph.D.
  • Zahoř Kapitán, PhDr. CSc.
  • Franěk Josef, PhDr. Ph.D.
  • Červinka Michal, Mgr. Ph.D.
  • Tejček Vladimír, Mgr. Ph.D.
  • Adamčík Petr, Mgr. Ph.D.
  • Doležel Petr, Mgr. Ph.D.
  • Egrmaierová Blanka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obraz vědy a vědecké metodologie v současné filosofii. Scientismus a antiscientismus. Kultura a humanitní vědy (W. Dilthey, W. Windelband) Vědy o přírodě a vědy o kultuře (H. Rickert) Tragedie kultury a metodologie (G. Simmel, O. Spengler) Logika věd o kultuře (M. Weber) Jazyk a humanitní poznání (E. Cassirer) Komunikace a humanitní poznání (M. Buber, J. Ortega y Gasset, M. Bachtin) Hermeneutika a metody sociálních věd (P. Ricoeur) Fenomenologická metoda v humanitních vědách (E. Husserl) Hermeneutika jako metodologické východisko humanitních věd (W. Dilthey, H. Gadamer) Povaha historického poznání (B. Croce, M. Bloch) Humanitní poznání: od vědy k literatuře (R. Barthes) Metody výzkumu v estetice

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 27 hodin za semestr
  • Vypracování kvalifikační práce [52-468] - 90 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat základní specifika filosofického poznání
charakterizovat základní metody humanitně vědného odborného diskurzu
vymezit základní charakteristiky odborného stylu
Odborné dovednosti
využívat základní principy vědecké práce
aplikovat obecné metody interpretace charakteristické pro filosofický diskurz
používat základní relevantní odborné terminologii
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
Výsledky učení
Odborné znalosti
představit základní témata a problémy metodologie humanitních věd
charakterizovat nejdůležitější metody využívané v odborných filosofických textech
aplikovat kontextuální znalosti pro vlastní metodickou práci
Odborné dovednosti
vytvořit samostatný text splňující parametry kvalifikační práce
prezentovat odborný problém a diskutovat o něm způsobem relevantním pro odborný diskurz
rozšířit dovednost interpretace odborných filosoficky orientovaných textů
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Analyticko-kritická práce s textem,
Seminární výuka (badatelské metody),
Samostatná práce studentů,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Samostudium,
Analyticko-kritická práce s textem,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Cassirer, Ernst. Filosofie symbolických forem. 1, Jazyk. Praha : Oikoymenh, 1996. ISBN 80-86005-10-0.
  • Cassirer, Ernst. Filosofie symbolických forem. 2, Mytické myšlení. Praha : Oikoymenh, 1996. ISBN 80-86005-11-9.
  • Demjančuk, Nikolaj. Elektronická učebnice (KFI/MHV).
  • Demjančuk, Nikolaj. O povaze vědy : věda v kulturních kontextech.
  • Disman, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-141-2.
  • Hendl, Jan. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-246-0030-7.
  • Hollis, Martin. The philosophy of social science : an introduction. 1st ed. Cambridge : Cambridge University Press, 1994. ISBN 0-521-44780-1.
  • Hubík, Stanislav. Sociologie vědění : základní koncepce a paradigmata. 1. vyd. Praha : Sociologické nakladatelství, 1999. ISBN 80-85850-58-3.
  • Popper, Karl Raimund. Logika vědeckého zkoumání. 1. vyd. Praha : Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-45-3.
  • Popper, Karl Raimund. Otevřená společnost a její nepřátelé I. Uhranutí Platónem. Praha : ISE, 1994. ISBN 80-85241-53-6.
  • Popper, Karl Raimund. Otevřená společnost a její nepřátelé II. Vlna proroctví: Hegel, Marx a co následovalo. Praha : ISE, 1994. ISBN 80-85241-54-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr