Vyučující
|
-
Šlézar Ivan, Mgr. Ph.D.
-
Chalupvá Lenka, PhDr. Ph.D.
-
Grušová Eva, PhDr. Ph.D.
-
Pavliv Pavlína, Mgr. et. Mgr. et. Bc. Ph.D.
-
Ouředník Jan, doc. RNDr. CSc.
-
Kwiatkowska Alena, Mgr. Ph.D.
-
Otta Patrik, doc. PhDr. Ph.D.
-
Bratt Jan, doc. PhDr. CSc.
-
Tuček Ctislav, Mgr. Ph.D.
-
Procházková Jitka, Mgr. Ph.D.
-
Neuner Jiří, Mgr. Ph.D.
-
Weishäupl Antonín, doc. PhDr. Ph.D.
-
Krupařová Michaela, PhDr. Ph.D.
-
Macháčová Kateřina, Mgr. Ph.D.
-
Zahoř Kapitán, PhDr. CSc.
-
Franěk Josef, PhDr. Ph.D.
-
Červinka Michal, Mgr. Ph.D.
-
Tejček Vladimír, Mgr. Ph.D.
-
Adamčík Petr, Mgr. Ph.D.
-
Doležel Petr, Mgr. Ph.D.
-
Egrmaierová Blanka, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obraz vědy a vědecké metodologie v současné filosofii. Scientismus a antiscientismus. Kultura a humanitní vědy (W. Dilthey, W. Windelband) Vědy o přírodě a vědy o kultuře (H. Rickert) Tragedie kultury a metodologie (G. Simmel, O. Spengler) Logika věd o kultuře (M. Weber) Jazyk a humanitní poznání (E. Cassirer) Komunikace a humanitní poznání (M. Buber, J. Ortega y Gasset, M. Bachtin) Hermeneutika a metody sociálních věd (P. Ricoeur) Fenomenologická metoda v humanitních vědách (E. Husserl) Hermeneutika jako metodologické východisko humanitních věd (W. Dilthey, H. Gadamer) Povaha historického poznání (B. Croce, M. Bloch) Humanitní poznání: od vědy k literatuře (R. Barthes) Metody výzkumu v estetice
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 27 hodin za semestr
- Vypracování kvalifikační práce [52-468]
- 90 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat základní specifika filosofického poznání |
charakterizovat základní metody humanitně vědného odborného diskurzu |
vymezit základní charakteristiky odborného stylu |
Odborné dovednosti |
---|
využívat základní principy vědecké práce |
aplikovat obecné metody interpretace charakteristické pro filosofický diskurz |
používat základní relevantní odborné terminologii |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
představit základní témata a problémy metodologie humanitních věd |
charakterizovat nejdůležitější metody využívané v odborných filosofických textech |
aplikovat kontextuální znalosti pro vlastní metodickou práci |
Odborné dovednosti |
---|
vytvořit samostatný text splňující parametry kvalifikační práce |
prezentovat odborný problém a diskutovat o něm způsobem relevantním pro odborný diskurz |
rozšířit dovednost interpretace odborných filosoficky orientovaných textů |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Cassirer, Ernst. Filosofie symbolických forem. 1, Jazyk. Praha : Oikoymenh, 1996. ISBN 80-86005-10-0.
-
Cassirer, Ernst. Filosofie symbolických forem. 2, Mytické myšlení. Praha : Oikoymenh, 1996. ISBN 80-86005-11-9.
-
Demjančuk, Nikolaj. Elektronická učebnice (KFI/MHV).
-
Demjančuk, Nikolaj. O povaze vědy : věda v kulturních kontextech.
-
Disman, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-141-2.
-
Hendl, Jan. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-246-0030-7.
-
Hollis, Martin. The philosophy of social science : an introduction. 1st ed. Cambridge : Cambridge University Press, 1994. ISBN 0-521-44780-1.
-
Hubík, Stanislav. Sociologie vědění : základní koncepce a paradigmata. 1. vyd. Praha : Sociologické nakladatelství, 1999. ISBN 80-85850-58-3.
-
Popper, Karl Raimund. Logika vědeckého zkoumání. 1. vyd. Praha : Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-45-3.
-
Popper, Karl Raimund. Otevřená společnost a její nepřátelé I. Uhranutí Platónem. Praha : ISE, 1994. ISBN 80-85241-53-6.
-
Popper, Karl Raimund. Otevřená společnost a její nepřátelé II. Vlna proroctví: Hegel, Marx a co následovalo. Praha : ISE, 1994. ISBN 80-85241-54-4.
|