Vyučující
|
-
Zahoř Kapitán, PhDr. CSc.
-
Franěk Josef, PhDr. Ph.D.
-
Doležel Petr, Mgr. Ph.D.
-
Grušová Eva, PhDr. Ph.D.
-
Ruml Jakub, Mgr. Ph.D.
-
Ouředník Jan, doc. RNDr. CSc.
-
Procházková Jitka, Mgr. Ph.D.
-
Bratt Jan, doc. PhDr. CSc.
-
Adamčík Petr, Mgr. Ph.D.
-
Šlézar Ivan, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1) Co je filosofie pro umělou inteligenci ? (vymezení, jejich dělení, ukázky na příkladech konkrétních textů) 2) Univerzita z vnějšího a vnitřního pohledu, komunikace v akademickém prostředí (akademické tituly, oslovování, e-mailová korespondence) 3) Interpretace textu (jak číst odborné a filozofické texty, aktivní vs. efektivní čtení, výtah vs. interpretace textu) 4) Literatura (jak poznat relevantní a nerelevantní literaturu, typy zdrojů) 5) Rešerše (vyhledávání v on-line katalozích a elektronických databázích, exkurze do knihovny) 6) Struktura odborného textu (titulní strana, obsah, úvod, vlastní stať, závěr, seznam použité literatury, přílohy) 7) Rozvržení odborné práce (výběr a zúžení tématu, stanovení hypotézy, rešerše literatury, zorný úhel pohledu, výběr metody zpracování, časové rozvržení činnosti) 8) Úhly pohledu a metody (filozofický, historický, sociologický úhel pohledu; kompilace, komparace, analýza, interpretace, typologizace) 9) Odkazování (etika práce se zdroji, citace, parafráze) 10) Bibliografická norma (zkrácený odkaz v poznámkovém aparátu vs. plný bibliografický zápis v seznamu literatury, norma zápisu různých typů zdrojů: monografie, kapitola v kolektivní monografii, článek v odborném časopise, webová stránka) 11) Ústní prezentace tématu (hlavní zásady ústního projevu, struktura ústní prezentace, příprava písemného podkladu) 12) Powerpointová prezentace a handout (struktura a zásady zpracování) 13) Debata a argumentace (pravidla pro vedení racionální debaty, základní argumentační chyby a fauly)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Seminární výuka, Přednáška
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování kvalifikační práce [52-468]
- 132 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat základní specifika filosofického poznání |
charakterizovat základní metody humanitně vědného odborného diskurzu |
vymezit základní charakteristiky odborného stylu |
Odborné dovednosti |
---|
využívat základní principy vědecké práce |
formulovat své myšlenky stylisticky kultivovaným a gramaticky správným způsobem |
aplikovat obecné metody interpretace charakteristické pro filosofický diskurz |
používat základní relevantní odbornou terminologii |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
interpretovat a s porozuměním číst odborné a filozofické texty |
klasifikovat nalezené zdroje (relevantní vs. nerelevantní, primární vs. sekundární) |
vyjmenovat a definovat úhly pohledu a metody zpracování |
identifikovat argumentační fauly |
Odborné dovednosti |
---|
kultivovaně komunikovat v akademickém prostředí |
vyhledat a vybrat vhodnou literaturu k zadanému tématu, využít bibliografickou normu |
strukturovat a napsat odborný text |
připravit powerpointovou prezentaci a handout |
racionálně a kultivovaně debatovat |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s demonstrací |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Kolokvium, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Agassi, Joseph; Meidan, Abraham. Beg to Differ: The Logic of Disputes and Argumentation. Switzerland: Springer, 2016. ISBN 978-3-319-33306-9.
-
Čmejrková, Světla; Daneš, František; Světlá, Jindra. Jak napsat odborný text. Praha : Leda, 1999. ISBN 80-85927-69-1.
-
Murgaš, Jaromír. Základy interpretace filozofických textů I: Interpretace k osvojení obsahu textů. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity v Plzni, 2011. ISBN 978-80-261-0034-8.
-
Sgall, Petr; Panevová, Jarmila. Jak psát a nepsat česky: naše čeština a naše nešvary. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2505-8.
-
Šanderová, Jadwiga. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha: Sociologické nakladatelství, 2007. ISBN 978-80-86429.
-
Šesták, Zdeněk. Jak psát a přednášet o vědě. Praha : Academia, 1999. ISBN 80-200-0755-5.
|