Vyučující
|
-
Semrádová Petra, Mgr. Ph.D.
-
Švecová Barbora, PhDr. Ph.D.
-
Kostelecký Martin, PhDr. Ph.D.
-
Čadilová Eva, Mgr. Ph.D.
-
Burachovičová Olga, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1) předmět dějin umění; základní uměleckohistorické pojmy jako styl, forma a funkce; počátky teoretické literatury o umění a architektuře 2) povaha středověkého obrazu, náboženské vyobrazení a ikonoklasmus, ikonografie středověkého umění 3) stylová analýza středověkého malířství a sochařství, vytváření uměleckých škol 4) kulturně historické přístupy v dějinách umění, problém perspektivy v dějinách umění 5) životopisy umělců na počátku raného novověku, literární tvorba umělců a vlastní životopisy 6) nová kulturní historie, kulturní antropologie raně novověké Itálie 7) okrajová témata - uměleckohistorického výzkumu grafika, umělecké řemeslo, užité umění 8) znalecké přístupy v dějinách umění 9) dějiny umění a muzeologie, první renesanční obrazárny; veřejná muzea 10) mecenát jako uměleckohistorické téma, proměny funkce uměleckých zakázek a jejich význam 11) socio-ekonomické dějiny umění, vznik uměleckého trhu 12) dějiny umění, teorie restaurování a památková péče 13) výtvarné umění a politika, umělecká kritika
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 48 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
orientovat se v základních etapách evropských kulturních dějin |
ovládat cizí jazyk (angličtina, min B1) |
ovládat základní terminologii uměleckých slohů a klasifikaci uměleckých děl |
Odborné dovednosti |
---|
reprodukovat strukturu odborného textu |
parafrázovat hlavní myšlenky odborného textu |
pracovat s informačními databázemi |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vymezit hlavní témata uměleckohistorického výzkumu |
rozlišit a charakterizovat různé metodické přístupy |
vysvětlit základní terminologii teorie dějin výtvarného umění |
Odborné dovednosti |
---|
rozpoznat jednotlivá období dějin výtvarného umění |
analyzovat umělecké dílo pomocí různých přístupů |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Blažíček, Oldřich J. Dějiny českého výtvarného umění. Díl 2., část 1., Od počátků renesance do závěru baroka. Praha : Academia, 1989. ISBN 80-200-0069-0.
-
Gombrich, E. H. Příběh umění. Praha : Mladá fronta, 2001. ISBN 80-7203-143-0.
-
Huizinga, Johan. Podzim středověku. Vyd. 1. Jinočany : H&H, 1999. ISBN 80-86022-26-9.
-
Chadraba R. a kol. Dějiny českého výtv. umění I/1-2. Academia, 1984.
-
Panofsky, E. Význam ve výtvarném umění. Praha : Odeon, 1981.
|