Předmět: Duchovní vývoj Evropy 1

« Zpět
Název předmětu Duchovní vývoj Evropy 1
Kód předmětu KFI/DV1HN
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Ruml Jakub, Mgr. Ph.D.
  • Kwiatkowska Alena, Mgr. Ph.D.
  • Bárta Ondřej, doc. PhDr. ThLic. Ph.D., Th.D.
  • Pavliv Pavlína, Mgr. et. Mgr. et. Bc. Ph.D.
Obsah předmětu
1.0 Křesťanství utvářelo naši civilizaci 1.1 Náboženství je lidský jev 1.2 Pilíře evropanství 1.3 Rozdíl mezi religionistikou a teologií 2.0 Náboženství starého Izraele 2.1 Náboženství Izraele jako samostatný útvar i jako podloží vzniku křesťanství 2.2 Teologie a antropologie Hebrejské bible jako výchozí báze křesťanství 3.0 Ježíš z Nazareta jako předpoklad, nikoli zakladatel křesťanství 3.1 Problémy bádání o historickém Ježíši, prameny a jejich povaha 3.2 Základní rysy vystoupení židovského apokalyptika Ježíše z Nazareta 4.0 Vznik mýtu o Kristu, první stadia jeho formování 4.1 Vznik křesťanské víry - fáze utváření mýtu o Kristu 4.2 Pavel z Tarsu a židovsko- křesťanská obec v Jeruzalémě, vedená Ježíšovým bratrem Jakubem 4.3 Stále oddalované očekávání nedostavivšího se Kristova druhého příchodu 4.4 Spiritualizace zvěsti spásy v Janově evangeliu 5.0 Obraz člověka v Novém zákoně a raném křesťanství 5.1 Odpuštění jako moc proměny lidského života- svoboda života v Kristu 5.2 Starost o skutky jako projevy víry ? moralizující tendence 5.3 Hodnoty a principy křesťanské etiky 6.0 Křesťanství na cestě dějinami 6.1 Křesťanství stojí před úlohou převzít vedoucí roli ve společnosti 6.2 Důvody dělení uvnitř křesťanství, specifika hlavních proudů: katolicismu, pravoslaví, protestantismu 7.0 Sekularizované hodnoty křesťanské tradice v evropské kultuře 7.1 Sekularizace, jev křesťanské civilizace 7.2 Sekularizované hodnoty křesťanské tradice

Studijní aktivity a metody výuky
Studium textů, Přednáška, Seminář
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 54 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 50 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat vznik křesťanství
vyjmenovat charakteristiky křesťanské spirituality a liturgie
rozlišit mezi křesťanstvím a ostatními náboženstvími
orientovat se v nejdůležitějších proudech křesťanství
Odborné dovednosti
vyjádřit podstatné prvky křesťanské víry
identifikovat problém (tezi) a reprodukovat argumentaci obsažené v zadaném textu
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
shrnout a vysvětlit základní problémy a historická fakta spojená s křesťanstvím v Evropě
detailně popsat předkřesťanské období v Evropě a následné období christianizace Evropy
charakterizovat na vliv křesťanství na podobu Evropy v jednotlivých historických obdobích
Odborné dovednosti
zhodnotit vliv křesťanství při utváření evropské identity
zhodnotit nejvýznamnější historické události, problémy, témata či myšlenky spojené s křesťanskými kořeny Evropy
Obecné způsobilosti
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostudium,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Prezentace práce studentů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Bible : Písmo svaté Starého a Nového zákona (včetně deuterokanonických knih) : český ekumenický překlad ; [přeložily Ekumenické komise pro Starý a Nový zákon]. 7. přeprac. vyd. Praha : Česká biblická společnost, 1996. ISBN 80-85810-11-5.
  • Cambridge History of the Bible. Cambridge, 1970.
  • Barton, J. Reading the Old Testament: Method in Biblical Study. London, 1984.
  • Bruce, F. F. New Testament History. London, 1971.
  • Coggins, R. J. a Houlden, J. H. A Dictionary of Biblical Interpretation. London, 1990.
  • Dowley, T. (ed.). The History of Christianity. Tring, 1977.
  • Ed. W. O. Chadwick. Pelican History of the Church. London, 1986.
  • Freud, W. H. C. The Early Church. London, 1965.
  • Funda, O. A. Křesťanství jev lidských dějin a kultury. Praha, 1992.
  • Funda, Otakar A. De Profundís. [1. vyd.]. V Praze : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 1997. ISBN 80-86039-31-5.
  • Funda, Otakar A. Mezi vírou a racionalitou. 1. vyd. Brno : L. Marek, 2002. ISBN 80-86263-39-8.
  • Funda, Otakar A. Víra bez náboženství. Praha : Prvokruh, 1994. ISBN 80-901470-1-8.
  • Kelly, J. N. D. Early Christian Docrines. New York, 1978.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr